Värma för att lossa….

Forum Modellspecifika forum OG900 Värma för att lossa….

  • Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-05 23:11 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23794
    svesson
    Deltagare

    Hallo 🙂

    Grundforskningsfråga: 😉

    Man ska ju värma för att lättare lossa t.ex en luftningsskruv. Jag har själv sett en bilrep värma med en gassvets så att skruven nöstan glöder.
    MEN
    Vad är det man vill åstadkomma?
    När man värmer utvidgar sig ju både skruven och godset som skruven sitter i…eller?
    Borde således sitta ännu hårdare…. 🙄

    Men om man väntar tills grejerna svalnat av, eller tom kyler med kylspray, borde båda metalldelarna dra ihop sig och därmed göra det lättare att lossa………..kan jag tycka……

    ELLER……….finns säkert många ideer om detta………. :TY

    #163607
    porsche944
    Deltagare

    CRC har ngt som heter rostflash, ett rostlösande kylspray som jag använder mig av och som fungerar rätt bra, gör att rosten spricker och då lossnar även skruven / muttern.

    #163364
    svesson
    Deltagare

    Tack för svaret 🙂
    Men grundfrågan kvarstår

    Om man värmer för att lossa….
    Är det bäst att skruva när det är varmt, eller när metalldelarna svalnat av ❓

    Det vore kul med några fler synpunkter/erfarenheter…………… :TY

    #163343
    morsole
    Deltagare

    Om/när du värmer kan du skada tätningen inne i oket.

    Luckra upp med rostlösare, spelar knappt nån roll vad det heter, låt det gärna dra till nästa dag, OM du kan så ge nippeln så hårt slag som möjligt, lossa sen gärna med slagskruvmejsel.

    Knycken gör susen.

    Ibland får man borra ur nippeln, slå in en torx och skruva ur.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #163152
    svesson
    Deltagare

    JaHaJa 🙂
    I alla fall har jag nu fått loss luftningsnippeln. ❗ :AP

    1:a försök med uppvärmning i ugn 275 gr en stund hjälpte ej….gummi detaljerna verkar dock ha klarat sig!
    2:a försöket med uppvärmning med butangasvärmare….Bättre för man kan rikta uppvärmningen dit man vill.
    DÅ fick jag loss nippeln mha en rejäl rörtång.
    :CE
    Innan dess hade jag i nästan ett dygn behandlat med allehanda rostoljor: WD-40, CRC, som porsche944 nämner m.fl.

    Men jag börjar tro att mitt resonemang om utvidgning vid uppvärmning inte är så relevant…. 😕
    Jag märkte att del rostflagor lossnade vid uppvärning….det kanske helt enkelt är så att uppvärmningen gör att rosten smulas sönder…vad vet jag…bara en bilmekaramatör 😉

    Hur som helst…..just nu är jag rätt nöjd………………… :TY

    #163070
    M.Broberg
    Deltagare

    olika material rör sig olika mycket vid värme/kylning. eftersom dom olika materialen rör sig så kan en fastlåsning lossa.

    #162974
    Martin
    Deltagare

    Jag tycker att Biltemas rostlösare med kyleffekt funkar bra. Har haft stor nytta av den i renoveringen av långsaaben.

    Bygger sannolikt på samma princip fast omvänt. Metall av olika sort krymper olika mycket och gör det svårare för rosten att behålla sitt grepp. Funkar inte det kan omväxlande gasolvärmning och kylspray till slut få rosten att ge upp.

    Men det kan bli lite spännande också. Försökte få en bromsslang att lossna från skarvstycket i mässing som förbinder bromsröret i motorrummet med bromsslangen till oket.
    Hade fått loss skarvstycket, den kassa slangen och satt fast det i skruvstädet.

    Kylde och värmde om vartannat. Efter att ha hållit på med värme och avkylning om vartannat small det till ordentligt och skarvstycket for iväg som en projektil. Innesluten rostlösning exploderade helt enkelt. Uppgiften löst, men onödigt farligt.. :ID

    #177360
    andreas1
    Deltagare

    Det är rörelsen i metallerna man vill uppnå.
    Även om både skruv o tex bromsok blir varmt rör sig rosten och det är lättare att lossa.
    Detta får man även med ett slag med tex slägga.
    Ska man göra det bra ska tex oket värmas och skruven kylas.
    Härdade delar är värre. Med värme kan du minska härdningen samt få formförändringar vilket man ej vill ha på vissa delar.

    #161474
    stefan
    Deltagare

    @Martin wrote:

    Jag tycker att Biltemas rostlösare med kyleffekt funkar bra. Har haft stor nytta av den i renoveringen av långsaaben.

    Bygger sannolikt på samma princip fast omvänt. Metall av olika sort krymper olika mycket och gör det svårare för rosten att behålla sitt grepp. Funkar inte det kan omväxlande gasolvärmning och kylspray till slut få rosten att ge upp.

    Men det kan bli lite spännande också. Försökte få en bromsslang att lossna från skarvstycket i mässing som förbinder bromsröret i motorrummet med bromsslangen till oket.
    Hade fått loss skarvstycket, den kassa slangen och satt fast det i skruvstädet.

    Kylde och värmde om vartannat. Efter att ha hållit på med värme och avkylning om vartannat small det till ordentligt och skarvstycket for iväg som en projektil. Innesluten rostlösning exploderade helt enkelt. Uppgiften löst, men onödigt farligt.. :ID

    det var inte så att slangen sköts loss från nippeln ? Det händer nämligen med vilken slang som helst om man värmer den för mycket om man tex vill ha loss en bromsrörsnippel som rostat fast. Det är nog många som värmt på i hjulhuset och slangen har skjutits loss med en mäktig knall. Om inte annnat blir man våldsamt överraskad. Tricket såna här gånger är att kapa av slangen så man bara har en liten bit av nippeln kvar och får bort pressningen helt. Detta beror inte på bromsvätska eller rostlösning utan gummit är väl så komprimerat i hylsan att det släpper med en vansinnig smäll när det mjuknar av värmen.

    #177517
    cx-t2
    Deltagare

    Jag värmer mina fastrostade nipplar med acetylen. De blir röda, men det blir ju inte oket. Oket är ju relativt nippeln kallt. Detta innebär att nippeln vill utvidga sig mer än hålet som den sitter i. Enorma tryck uppstår som krossar ihop rosten. När allt svalnat har hålet samma form som alltid. Nippeln har samma storlek som alltid, men den ihoptryckta rosten har tappat sitt grepp om gängen.

    Jag brukar alltså rödglöda med acetylen (det måste bli varmt fort då man inte vill att värmen skall hinna sprida sig så mycket till oket = acetylen bättre än gasol). Stänger sedan svetsen i lugn och ro. Letar rätt på 5-56. Sprayar på den. Den kyler då nippeln och förhoppningsvis tränger den in lite dit jag vill ha den på samma gång.

    Man kan göra så här med alla skruvförband där det går att ha en varm sida och en kall sida. Den kalla skall vara stor för att inte värmas så fort. Det är alltså ingen mening att värma oket och försöka undvika nippeln. De kommer följa varandra i temperatur då oket med lätthet värmer nippeln.
    Du värmde ju både ok och skruv i ugnen. Då får man ingen krossverkan.

    Allt handlar alltså om att krossa det som finns i spalten. Man gör på samma sätt med avgasrörs övergångar (=”rör-i-rör”). Där krossas rost och kolavlagringar eldas upp. Då är det enbart shockvärmning med acetylen som gäller. Med gasol sprids bara värmen.

    /Mattias

    #155912
    morsole
    Deltagare

    Då är man en lärdom rikare; tack!

    Synd bara att inte alla har acetylen hemma på gården; jag har, och ska då sannerligen tillämpa denna metoden!

    Mycket tack!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #155815
    saabcustom
    Deltagare

    I brist på limpa får man käka bröd….

    Jag har sällan en gassvets i garaget men alltid en gasol-brännare (med några munstycken att välja mellan).

    Det är ett mycket billigare alternativ (både i inköp och drift) som oftast funkar även om jag kan hålla med om att gassvets nog är effektivare.

    Ibland kan man även ta MIG-svetsen till hjälp. Ex.vis när man ska ta bort en yttre hjullagerbana som rostat fast i styrspindelhuset.
    Några väl lagda svetssträngar på lagerbanan, som krymper när svetssträngen svalnar så kommer den ut ”som en dö häst” för att citera känd bildoktor.
    Så slipper man slipa bort den.

    / Kenth

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng