Vem renoverar og900 växellådor?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vem renoverar og900 växellådor?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare

En fråga av ren nyfikenhet, vem renoverar dessa lådor? Finns det lager, synkringar mm att få tag idag?

Har nu tips el vet med er om duktigt folk som kan dessa lådor innan och ut?

Björn
      Västerås
      Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
      Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
      Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

februari 10, 2015 kl. 17:26 #201644

Finns ju alltid växellådsjörgen

februari 10, 2015 kl. 17:42 #201646

@M.Broberg wrote:

DU kan väl göra vid lådan till honom?

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

februari 10, 2015 kl. 18:00 #201649

@Morsole wrote:

@M.Broberg wrote:

DU kan väl göra vid lådan till honom?

Mvh Johannes

haha fy fan.. jag håller mig till mig själv tills det skiter sig. då har Peter säkert bättre koll på grejjerna 😉 eller larzzon i borås

februari 10, 2015 kl. 19:06 #201653

Inte så svårt.
              Man köper boken, skaffar några verktyg och sätter igång.
              Det värsta som kan hända är att man får göra om jobbet 🙂

februari 10, 2015 kl. 21:05 #201661

Dennis Hartman på Ekmans Bil & Båt (http://ebb.se/). Är riktigt bra på dessa lådor.

februari 12, 2015 kl. 14:31 #177736

Tack för input. Ska kolla geografin lite.

Björn
                  Västerås
                  Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

februari 13, 2015 kl. 15:52 #146049

Det finns fortfarande delar hos Saab men priset avskräcker från att köpa mer än det nödvändigaste.
                    Vissa saker går även att hitta hos t.ex. Speedparts men även Saabklubben har en del.

För att få en uppfattning om priserna kan du kika här:
                    http://www.eeuroparts.com/Cars/SAAB/900/Transmission/

Lager kan man köpa på andra ställen men man får vara lite observant på att det verkligen är äkta lager och inte något Kinaskräp.

Jag brukar ta reda på de lådor jag hittar och använda som donatorer men det är inte busenkelt att hålla koll på vad som passar och inte. Även om grundkonstruktionen är densamma från tidigt 70-tal så finns det små skillnader som kan ställa till problem.

februari 14, 2015 kl. 10:49 #201725

Ja det lär väl bli en genomgång framöver iaf. Tack för input så far.

Björn
                      Västerås

februari 14, 2015 kl. 17:36 #199634

Lysande! Ta mej F-n 😀

I eeuroparts- länken ovan hittade jag den spärrfjäder 8715005 för 5:ans synk som är trasig på min reserv-växellåda! 🙂
                        TACK!

Då vet jag att den går att få tag i …. om inte någon här på forumet sitter på en dylik förstås.

Återkommer i ärendet……………. :TY

februari 14, 2015 kl. 18:19 #201734

Finns den inte på Saab i Sverige ?

Annars lär man väl kunna använda en begagnad fjäder

februari 16, 2015 kl. 08:29 #201774

värt att poängtera med reservdelslistor på nätet är att de använder sig oftast av gamla prislistor som bas och det behöver inte nödvändigtvis innebära att de har reservdelen.
                            Med VW och VAG till exempel så finns det massor med handlare som listar delar men när det kommer till kritan så har de inte ett dyft utan de ligger online med nån illegalt tillhandahållen prisdatabas och sen beställer hem det folk vill ha men många ggr så är delen slut fast det står som tillgängligt. De har nämligen ingen koppling på det viset eftersom det bara är auktoriserade handlare som har sånt.

februari 16, 2015 kl. 11:12 #201776

Man börjar väl jakten på delar hos närmsta f.d Saabhandlare. Borde bli billigast så.
                              En bra sak när man letar växellådsdelar är att det bara finns originaldelar (undantaget packningar ock lager).

mars 8, 2015 kl. 17:03 #200397

Finns det något särskilt skäl att välja Jörgen vs Dennis på EBB när det gäller en standardrenovering av en og900-låda? Pris, personliga specialiteter etc?
                                För mig är det enklare att ta mig till Värmdö så jag lutar åt att välja Dennis för jobbet.. 🙂

mars 21, 2015 kl. 17:22 #202575

Jag kan fixa lådan ganska omgående ..så inte hela sommaren hinner gå förbi.. :wrench

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.