vilka vevstakar till v4
- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-18 07:41 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
har letat och letat men inte funnit den info jag vill ha =P
har läst att cosworth YB vevstakarna ska passa men det verkar inte stämma eftersom att diametern på stora ändan är 55mm
jag har även kollat om volvo b21 stakar passar (längd 145mm,dia på storaändan 58mm och 24mm på kolvbulten) vilket de hade gjort med ett 1mm öd lager och kolvar med ca 27mm komphöjd
vad jag undrar är från vilken bilmodell/motor ska man ta vevstakar som passar rakt på utan modifieringar?
kan även nämna att det är till ett turbo projekt på en 1700 motor och vore grejt med tips på kolvar också =)
mvh jonas
Fanns en tråd här för några månader sen om just stakar och kolvar till Fords V4; det var en “gubbe” i USA som hade klart för sig vad som gällde/passade.
Om du inte hittar tråden så fråga Larzzon på Saab Turbo Club, det var han som frågade!Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
att kolvarna från 900 och 9000 passar verkar intressant då går det ju även att komma över sådana till bra pris
nackdelen då med stakarna från 2,8 och 2,9 är ju vikten eftersom jag inte vill påverka varv egenskaperna negativt, fördelen är att man kan hitta eftermarknads stakar som håller bättre pris än att special beställa… =)
februari 6, 2010 at 19:03 #152717Jag var nere och hälsade på Tord Gullstrand på TG motor strax efter nyår. Han har tagit fram Carillo-vevstakar (!) till v4:an. Såg VÄLDIGT fina ut…….
Med Vänlig Hälsning
Sixten Saabsonfebruari 8, 2010 at 20:19 #152853Och skulle man vilja hänge sig åt historisk motorsport är det givetvis vevstake enligt homologering som gäller, dvs orginal. Carillostakarna kan man då använda som brevpress.
Men för annan verksamhet är det ju självklart fritt fram.Kanske en parentes i sammanhanget om man bygger för att tävla men om man som jag bygger för skoj/gata/grusväg/is så är Carillostakarna kanske en aning dyra. 2600:-/st plus moms gör ju ett totalpris på 13.000:-
Jag tvivlar inte på att stakarna är kanonbra och jag vill inte på något sätt tala illa om TG men det känns saftigt.
Fast det kanske är dyrt? Hur mycket kostar nya stakar?
februari 9, 2010 at 04:55 #152874morsole wrote:Fanns en tråd här för några månader sen om just stakar och kolvar till Fords V4; det var en “gubbe” i USA som hade klart för sig vad som gällde/passade.
Om du inte hittar tråden så fråga Larzzon på Saab Turbo Club, det var han som frågade!Mvh Johannes
Gubbe!!!!???
Va fan! Borta för någa veckor o helt plötsligt jag är gubbe redan!
Oi!Stakar från vanliga V6or är samma reservdelsnummber, ingen plus där inte.
Men stakar från Scorpio Cosworth 2,9 V6 är samma mått på alla mått som mätts men är tjockare där det behövs.
Skulle behöva sätta dom sida vid sida att upptäcka skillnaden men dom är klart bäst Köln v motor stake.
24mm små ändan.Ska du vara i FIA Historisk?
Jag har en sats ny i kartong Saab sport o Rally smidda Mahle kolvar med den ‘dome’ eller förhjöning, till 1700 naturligvis, och har ingen större använding för dom pga vår klass struktur härborta i Rallyvärldens mesta U-land.
Kan dom vara av intresse?februari 9, 2010 at 05:02 #152875Goose wrote:Kanske en parentes i sammanhanget om man bygger för att tävla men om man som jag bygger för skoj/gata/grusväg/is så är Carillostakarna kanske en aning dyra. 2600:-/st plus moms gör ju ett totalpris på 13.000:-Jag tvivlar inte på att stakarna är kanonbra och jag vill inte på något sätt tala illa om TG men det känns saftigt.
Fast det kanske är dyrt? Hur mycket kostar nya stakar?
Det finns stakar som kan fås härborta som med lite maskin arbete och nya bussning in lil-ändan fungera utmärkt.
Dom kan leveras längre, och dom väger lite mer än orginal V4 stake, men den Mahle smidde kolv man använder med den längre stake är naturligvis kortare, och hela packet kommer in nästan precis samma vikt som OEM stake of gjutet kolv.Inte ofta vi kan oka strykan i komponenter och göra bra förbättringar med ingen vikt straff och för så billigt.
februari 9, 2010 at 09:08 #152882men då man bygger en appendix k till exempel,,,jag har för mig att du får sätta dit ny stake och kolv så länge du inte ändrar måtten ..slag å borr..?
eller är jag helt ut å cyklar?
mvh åke -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.