vilka vevstakar till v4

Forum Övrigt SSR vilka vevstakar till v4

  • Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-18 07:41 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21611
    qlt
    Deltagare

    Hej!

    har letat och letat men inte funnit den info jag vill ha =P

    har läst att cosworth YB vevstakarna ska passa men det verkar inte stämma eftersom att diametern på stora ändan är 55mm

    jag har även kollat om volvo b21 stakar passar (längd 145mm,dia på storaändan 58mm och 24mm på kolvbulten) vilket de hade gjort med ett 1mm öd lager och kolvar med ca 27mm komphöjd

    vad jag undrar är från vilken bilmodell/motor ska man ta vevstakar som passar rakt på utan modifieringar?

    kan även nämna att det är till ett turbo projekt på en 1700 motor och vore grejt med tips på kolvar också =)

    mvh jonas

    #152701
    goose
    Deltagare

    När jag bodde i Kalifornien hade jag en hel del kontakt med Bud Clarke. Han körde en
    Sonett -73 med turbo. Jag vill minnas att han körde med kolvar från og900(?). Bara en
    spekulation, rätta mig om jag har fel.

    Stakar har jag tyvärr ingen aning om.

    #152702
    97sonett
    Deltagare

    kolvar från 99turbo ska enligt uppgift jag fått,

    #152703
    morsole
    Deltagare

    Fanns en tråd här för några månader sen om just stakar och kolvar till Fords V4; det var en ”gubbe” i USA som hade klart för sig vad som gällde/passade.
    Om du inte hittar tråden så fråga Larzzon på Saab Turbo Club, det var han som frågade!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #152704
    goose
    Deltagare

    ”Gubben” kan mycket väl tänkas vara Bud Clarke eller kanske Jack Ashcraft? Jack’s verksamhet håller på att fasas över på sonen Mark. Väldigt trevlig och tillmötesgående för övrigt.

    Skicka ett mail och fråga vettja. Kan man få mer än nej?

    #152705
    morsole
    Deltagare

    Kan det stämma att han kallade sig ”Jan de Vurpa”?
    Satt och läste i en annan tråd när jag fick kontakt med minnet…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #152708
    kim96v4
    Deltagare

    du kan bruge OG900 eller 9000 kolvar og staker fra ford 2,8 eller 2,9 v6 de er meget tykkere

    jeg bruger 9000 kolvar og 2,8 stakar

    det passer til en 1700v4

    #152711
    qlt
    Deltagare

    att kolvarna från 900 och 9000 passar verkar intressant då går det ju även att komma över sådana till bra pris

    nackdelen då med stakarna från 2,8 och 2,9 är ju vikten eftersom jag inte vill påverka varv egenskaperna negativt, fördelen är att man kan hitta eftermarknads stakar som håller bättre pris än att special beställa… =)

    #152712
    vinkel4
    Deltagare

    Någonting i mitt bakhuvud mumlar nåt om BMW-stakar….

    #152717
    siksten saabson
    Deltagare

    Jag var nere och hälsade på Tord Gullstrand på TG motor strax efter nyår. Han har tagit fram Carillo-vevstakar (!) till v4:an. Såg VÄLDIGT fina ut…….

    Med Vänlig Hälsning
    Sixten Saabson

    #152853
    kontrapunkt
    Deltagare

    Och skulle man vilja hänge sig åt historisk motorsport är det givetvis vevstake enligt homologering som gäller, dvs orginal. Carillostakarna kan man då använda som brevpress.
    Men för annan verksamhet är det ju självklart fritt fram.

    #152861
    goose
    Deltagare

    Kanske en parentes i sammanhanget om man bygger för att tävla men om man som jag bygger för skoj/gata/grusväg/is så är Carillostakarna kanske en aning dyra. 2600:-/st plus moms gör ju ett totalpris på 13.000:-

    Jag tvivlar inte på att stakarna är kanonbra och jag vill inte på något sätt tala illa om TG men det känns saftigt.

    Fast det kanske är dyrt? Hur mycket kostar nya stakar?

    #152874
    jan van vurpa
    Deltagare
    morsole wrote:
    Fanns en tråd här för några månader sen om just stakar och kolvar till Fords V4; det var en ”gubbe” i USA som hade klart för sig vad som gällde/passade.
    Om du inte hittar tråden så fråga Larzzon på Saab Turbo Club, det var han som frågade!

    Mvh Johannes

    Gubbe!!!!???
    Va fan! Borta för någa veckor o helt plötsligt jag är gubbe redan!
    Oi!

    Stakar från vanliga V6or är samma reservdelsnummber, ingen plus där inte.

    Men stakar från Scorpio Cosworth 2,9 V6 är samma mått på alla mått som mätts men är tjockare där det behövs.
    Skulle behöva sätta dom sida vid sida att upptäcka skillnaden men dom är klart bäst Köln v motor stake.
    24mm små ändan.

    Ska du vara i FIA Historisk?

    Jag har en sats ny i kartong Saab sport o Rally smidda Mahle kolvar med den ’dome’ eller förhjöning, till 1700 naturligvis, och har ingen större använding för dom pga vår klass struktur härborta i Rallyvärldens mesta U-land.
    Kan dom vara av intresse?

    #152875
    jan van vurpa
    Deltagare
    Goose wrote:
    Kanske en parentes i sammanhanget om man bygger för att tävla men om man som jag bygger för skoj/gata/grusväg/is så är Carillostakarna kanske en aning dyra. 2600:-/st plus moms gör ju ett totalpris på 13.000:-

    Jag tvivlar inte på att stakarna är kanonbra och jag vill inte på något sätt tala illa om TG men det känns saftigt.

    Fast det kanske är dyrt? Hur mycket kostar nya stakar?

    Det finns stakar som kan fås härborta som med lite maskin arbete och nya bussning in lil-ändan fungera utmärkt.
    Dom kan leveras längre, och dom väger lite mer än orginal V4 stake, men den Mahle smidde kolv man använder med den längre stake är naturligvis kortare, och hela packet kommer in nästan precis samma vikt som OEM stake of gjutet kolv.

    Inte ofta vi kan oka strykan i komponenter och göra bra förbättringar med ingen vikt straff och för så billigt.

    #152882
    ake svantesson
    Deltagare

    men då man bygger en appendix k till exempel,,,jag har för mig att du får sätta dit ny stake och kolv så länge du inte ändrar måtten ..slag å borr..?
    eller är jag helt ut å cyklar?
    mvh åke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng