vilka vevstakar till v4

Forum / Övrigt / SSR / vilka vevstakar till v4

Forum / Övrigt / SSR / vilka vevstakar till v4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 6, 2010 at 13:56 #21611

      Hej!

      har letat och letat men inte funnit den info jag vill ha =P

      har läst att cosworth YB vevstakarna ska passa men det verkar inte stämma eftersom att diametern på stora ändan är 55mm

      jag har även kollat om volvo b21 stakar passar (längd 145mm,dia på storaändan 58mm och 24mm på kolvbulten) vilket de hade gjort med ett 1mm öd lager och kolvar med ca 27mm komphöjd

      vad jag undrar är från vilken bilmodell/motor ska man ta vevstakar som passar rakt på utan modifieringar?

      kan även nämna att det är till ett turbo projekt på en 1700 motor och vore grejt med tips på kolvar också =)

      mvh jonas

        februari 6, 2010 at 14:07 #152701

        När jag bodde i Kalifornien hade jag en hel del kontakt med Bud Clarke. Han körde en
        Sonett -73 med turbo. Jag vill minnas att han körde med kolvar från og900(?). Bara en
        spekulation, rätta mig om jag har fel.

        Stakar har jag tyvärr ingen aning om.

          februari 6, 2010 at 14:22 #152702

          kolvar från 99turbo ska enligt uppgift jag fått,

            februari 6, 2010 at 14:46 #152703

            Fanns en tråd här för några månader sen om just stakar och kolvar till Fords V4; det var en “gubbe” i USA som hade klart för sig vad som gällde/passade.
            Om du inte hittar tråden så fråga Larzzon på Saab Turbo Club, det var han som frågade!

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              februari 6, 2010 at 15:00 #152704

              “Gubben” kan mycket väl tänkas vara Bud Clarke eller kanske Jack Ashcraft? Jack’s verksamhet håller på att fasas över på sonen Mark. Väldigt trevlig och tillmötesgående för övrigt.

              Skicka ett mail och fråga vettja. Kan man få mer än nej?

                februari 6, 2010 at 15:13 #152705

                Kan det stämma att han kallade sig “Jan de Vurpa”?
                Satt och läste i en annan tråd när jag fick kontakt med minnet…

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  februari 6, 2010 at 16:35 #152708

                  du kan bruge OG900 eller 9000 kolvar og staker fra ford 2,8 eller 2,9 v6 de er meget tykkere

                  jeg bruger 9000 kolvar og 2,8 stakar

                  det passer til en 1700v4

                    februari 6, 2010 at 17:08 #152711

                    att kolvarna från 900 och 9000 passar verkar intressant då går det ju även att komma över sådana till bra pris

                    nackdelen då med stakarna från 2,8 och 2,9 är ju vikten eftersom jag inte vill påverka varv egenskaperna negativt, fördelen är att man kan hitta eftermarknads stakar som håller bättre pris än att special beställa… =)

                      februari 6, 2010 at 18:04 #152712

                      Någonting i mitt bakhuvud mumlar nåt om BMW-stakar….

                        februari 6, 2010 at 19:03 #152717

                        Jag var nere och hälsade på Tord Gullstrand på TG motor strax efter nyår. Han har tagit fram Carillo-vevstakar (!) till v4:an. Såg VÄLDIGT fina ut…….

                        Med Vänlig Hälsning
                        Sixten Saabson

                          februari 8, 2010 at 20:19 #152853

                          Och skulle man vilja hänge sig åt historisk motorsport är det givetvis vevstake enligt homologering som gäller, dvs orginal. Carillostakarna kan man då använda som brevpress.
                          Men för annan verksamhet är det ju självklart fritt fram.

                            februari 8, 2010 at 21:15 #152861

                            Kanske en parentes i sammanhanget om man bygger för att tävla men om man som jag bygger för skoj/gata/grusväg/is så är Carillostakarna kanske en aning dyra. 2600:-/st plus moms gör ju ett totalpris på 13.000:-

                            Jag tvivlar inte på att stakarna är kanonbra och jag vill inte på något sätt tala illa om TG men det känns saftigt.

                            Fast det kanske är dyrt? Hur mycket kostar nya stakar?

                              februari 9, 2010 at 04:55 #152874
                              morsole wrote:
                              Fanns en tråd här för några månader sen om just stakar och kolvar till Fords V4; det var en “gubbe” i USA som hade klart för sig vad som gällde/passade.
                              Om du inte hittar tråden så fråga Larzzon på Saab Turbo Club, det var han som frågade!

                              Mvh Johannes

                              Gubbe!!!!???
                              Va fan! Borta för någa veckor o helt plötsligt jag är gubbe redan!
                              Oi!

                              Stakar från vanliga V6or är samma reservdelsnummber, ingen plus där inte.

                              Men stakar från Scorpio Cosworth 2,9 V6 är samma mått på alla mått som mätts men är tjockare där det behövs.
                              Skulle behöva sätta dom sida vid sida att upptäcka skillnaden men dom är klart bäst Köln v motor stake.
                              24mm små ändan.

                              Ska du vara i FIA Historisk?

                              Jag har en sats ny i kartong Saab sport o Rally smidda Mahle kolvar med den ‘dome’ eller förhjöning, till 1700 naturligvis, och har ingen större använding för dom pga vår klass struktur härborta i Rallyvärldens mesta U-land.
                              Kan dom vara av intresse?

                                februari 9, 2010 at 05:02 #152875
                                Goose wrote:
                                Kanske en parentes i sammanhanget om man bygger för att tävla men om man som jag bygger för skoj/gata/grusväg/is så är Carillostakarna kanske en aning dyra. 2600:-/st plus moms gör ju ett totalpris på 13.000:-

                                Jag tvivlar inte på att stakarna är kanonbra och jag vill inte på något sätt tala illa om TG men det känns saftigt.

                                Fast det kanske är dyrt? Hur mycket kostar nya stakar?

                                Det finns stakar som kan fås härborta som med lite maskin arbete och nya bussning in lil-ändan fungera utmärkt.
                                Dom kan leveras längre, och dom väger lite mer än orginal V4 stake, men den Mahle smidde kolv man använder med den längre stake är naturligvis kortare, och hela packet kommer in nästan precis samma vikt som OEM stake of gjutet kolv.

                                Inte ofta vi kan oka strykan i komponenter och göra bra förbättringar med ingen vikt straff och för så billigt.

                                  februari 9, 2010 at 09:08 #152882

                                  men då man bygger en appendix k till exempel,,,jag har för mig att du får sätta dit ny stake och kolv så länge du inte ändrar måtten ..slag å borr..?
                                  eller är jag helt ut å cyklar?
                                  mvh åke

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.