vinterdäck
- Detta ämne har 21 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2017-12-21 21:51 av Dacke24.
-
FörfattareInlägg
-
155-15, Vredestein
165-15, Vredestein och Hankook, de senare är troligen billigast
http://www.dackonline.se har Vredestein, din lokala handlare kan säkert ordna fram Hankook,
Det kan även finnas andra märken eller andra dimensioner som funkar.dessa borde väll fungera fin fint? http://www.nordendack.se/index.php/cPath/1892_4312_4382_4692/165_80_15.html
december 5, 2007 at 12:21 #115483Jeg kjører med Hakook dekkene på min V4. Mine er uten dubb. Fungerer perfekt og kan trygt anbefales.
Jag har samma problem som du Noise.
Nu har jag sökt på varenda internetsida jag kan hitta efter vinterdäck, dubbade, och dom ända jag kan hitta är just Hankooks och Vredestein. Visst dom är kanske bra, men jag betalar hellre någon tusenlapp till för att få riktigt bra vinterdäck då jag kör mycket på vinterväglag. Jag var på en däckverkstad och det dom sa att dom kan bara få tag på Hankook och vill helst inte sälja dom för att han visste inte vad för däck det var. Så han föreslog att lägga på 185:er istället om det får plats.
Så nu är min fråga. Får 185 plats, eller iaf 175:er, och annars, vad skall jag göra?! Det måste nämnligen vara dubbdäck.Hjälp!
tack på förhand.
Jag har kört med 185/65-vinterdäck på vanliga 4,5″ plåtfälgar på fyra olika Saabar, tre 96:or och en 95:a. De kan vara lite luriga att montera bak på 96:orna, men lyfter man bara högt nog är det inga större problem att lirka dit dem. Sen är det bara att gasa. Det är inte jättemycket plats över, men har inte haft några frigångsproblem alls.
oktober 19, 2008 at 08:34 #129030Att smalare dubbdäck är bättre än breda på isigt/vintrigt väglag tror iallafall JAG att de flesta håller med om, kolla i rally! men smaken är som baken, sen beror det väl lite på var man bor, om man bara åker på landsväg och vägar som saltas hela tiden så kan man väl ha lite bredare däck, det blir väl lite bättre väghållning också, själv har jag funderat på att testa 135/15 bara för testandets skull.
skillnaden mellan 165 och 185 är nog inte så stor. har kört 900 med båda bredderna och iaf 900 tycker jag fungerar bättre med 185, men kan ju också bero på däckmodellerna.
Nordman 185/65-15 ska vara kopior av Nokian hakka 2 och tillverkas i Nokians fabrik. Kostar obetydligt mer än Hankookdäcken och fick bra betyg i Vi Bilägare, kan ju vara ett bra alternativ om man vill prova 185.
Igår fick jag smaka på första halkan och jag kan ju säga att nya Nokian på en överstyrd Jeep iaf funkar bättre än 10 år gamla Nokian på en Saab 99 🙂 Annars är väl min allmänna uppfattning ändå att man kan köra Saabarna med vad skit som helst, det som egentligen påverkas märkbart mest är bromsförmågan om man har riktigt dåliga däck.
Jag förstår din tanke. Och jag hade gärna kört på 165or. Att göra på smalare än så vill jag inte då det blir en del landsväg och sommardäcken som är 155or blir nog svajiga då. Men nu är problemet att dom ända 165orna som finns är antingen Hankook eller dubbfria, och för mig så funkar inget av det. Jag vill ha dubbdäck med ett beprövat märke. Men hjälp mig att hitta 165. Det är vad jag vill ha, för som du säger spårar mindre på dom norrländska skogsvägarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.