Vit 99Turbo 1978?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Vit 99Turbo 1978?

Detta ämne innehåller 39 svar, har 18 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-05-19 17:50.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15897

    turbocab
    Deltagare

    Hej Saabvänner!

    Ny här på Saabklubben, häckar mest på STCS annars och kör två og900 mest.

    Men frågan nu gäller Saab99 Turbo. Jag har hittat en vit 1978 års modell med grön inredning, i fint skick verkar det. Umgås med tankar att ta hem den till Sverige kanske, i nåt slags kall att bevara denna klassiska bil närmare sitt ursprung.

    Vad kan ni proffs här säga om en vit 1978 Turbo med grön inredning? Den är exakt som den vita som finns på bild här på klubbens bildarkiv,” Demo bil” benämns den som där. Vita fälgar har den också.

    Tacksam för info! Om alla mina ekonomiska spärrar släpper så kanske att den syns på festivalen i sommar, om den visar sig vara fin förstås!

    Hälsn Turbocab, og900 -88 Aero, og900 -90 Cab etc…..

    #105430

    ludde4000
    Deltagare

    Hej och välkommen!

    Jag vet inte hur det var med färgerna på export bilarna men i Sverige fanns de väl bara i svart och cardinalröd och med ”röd” inredning -78 plus att det bara var CC modellen. Antagligen är det inte orginal färg på bilen då det bara finns ”demobilen” med den färgen som är en 77:a och kallas för ”Urturbon”. Färgen heter pearlvit tror jag.

    Är det en combicupé eller sedan?? Om det är en sedan är det troligt att det inte är en 78:a utan 79 eller 80 då det åtminstone i Sverige bara fanns CC 78.

    Rätta mig gärna ni som kan detta bättre, det här är vad jag har hört men det betyder ju inte att det är sant!

    #105431

    pelle s
    Deltagare

    Det finns en tråd någonstans på forumet om detta men den går ju inte att hitta nu när sökfunktionen är åt h-lv-t-… 😡

    Jag kommer där emot ihåg att det skillde ganska mycket på bilar till olika marknader.

    Pelle

    #105433

    lsoderlund
    Deltagare

    Det borde väl vara en CC, då sendan kom senare.. Tror det finns ngra bilder på en eller två vita Saab 99 T från 78. Har för mig att dessa finns i Australien eller Nya Zeeland. Kan det stämma?

    Men självklart skall du ta hem den, alltid kul med en 99 turbo till på de svenska vägarna..

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #105434

    pelle s
    Deltagare

    Haha!

    Då har jag hittat tråden!!! 😀

    Pelle

    #105435

    pirre
    Deltagare
    #105440

    Simon
    Deltagare

    Det är inte så att den annonsen pirre har hittat är den bil som turbocab också har hittat??? Den är mystiskt lik beskrivningen. Vit 78:a, grön inredning och vita fälgar… :crazy:
    Jag vet inte, men för mig är likheten kusligt slående… 😀

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #105451

    turbocab
    Deltagare

    Jo, visst är det den! Men mkt pengar som ni ser, vansinnigt att ens tänka på det, men ändå gör jag det. Den är ju så djäkla snygg!

    Spännande tråd ni länkade till, och den gav ju egentligen svaret att vit inte finns 1978? Men att vita bilar har grön inredning, vilket denna har? Så jag sluter mig till att den är lite udda, antingen demobilar eller sålda i mkt få ex och då kanske utomlands.

    Ska kika lite till och försöka ta mig till Bayern och kika på pärlan i alla fall. Verkar även finnas en gul og900Coupe där och det är ju grymt ovanligt! Jag har en gul 9-3 så det skulle passa ju fint ihop. Synd bara att priserna är så höga i Tyskland, det verkar vara riktig entusiast-varning på dessa bilar därnere, mkt värre än här!

    Vad kan man betala för en 99Turbo, lågmil, toppskick? Nu finns det ju nästan aldrig nån till salu, men säg att det dyker upp i Sverige?

    #105453

    Lustgasen
    Moderator

    20-30 000:- ungefär. De pearlvita var väl ändast för demo? Men i USA gjordes ju inte bara cardinalröd och svart utan även en grå plus två andra färger kommer inte ihåg vilka de andra var dock. Förmodligen cardinalröd, svart ,grå , pearlvit plus en till.

    #105461

    enor
    Deltagare

    I annonsen står det ju ”första regdatum 11/79” så då borde det ju rimligen handla om en 80:a, inte en 78:a ??

    #105472

    mellow yellow
    Deltagare

    Hej, hoppas detta inte ses som en kapning av tråden!

    Söktevidare och hittade en 99-EMS-Rally i Belgien för 7k€ borde inte denna vara intressant att bevara med? Är det någon som vet om de var fabriks specade eller hemma specade?

    http://annonces.saabsportclub.com/detail.php?siteid=2083&show_still=1

    #105473

    turbocab
    Deltagare

    Ja, ni ser ju vad dyra dom är. 65000 spänn för Rally-EMSen är ju inte direkt ett fynd heller? Men 20 till 30 för en toppskick Turbo99a, det är väl ändå i underkant eller? Jag betalar gladeligen 60 lock för en fräsch 99Turbo, men då skall den vara fräsch. Men Eur13.000 svider ju till alltså. Synd att dom tar i så in i bänken nere i Europa med priserna, men Sverige är ju något av ett ”billig land” tyvärr.

    Borde kanske hitta en fräsch Trubbnos og900 istället, och lyfta i min uppborrade T16-maskin eller nåt…. Men jag skall försöka ta mig till Tyskland snart och kolla på 99an och kanske man kan deala lite? Det brukar ju vara lätt med tyskar. :)Den har vart till salu länge!

    Och första regdatum som angivet i annonsen betyder nog mest att då köptes den av första ägaren coh registrerades, måste inte vara en 80a för det. Jag tror firma Heuschmid har koll på grejorna, påstås det vara en 78a så tror jag på det. Lutar åt att det är en demobil, framför allt med dom vita fälgarna. Men kom gärna med mer info om ngn har!

    #105485

    saabturbo
    Deltagare

    Hallå, så där på Fredagsnatten…

    Har av olika skäl inte varit ”aktiv” på SSK:s hemsida på länge.
    Kunde nu inte undgå spörsmålen ang 99t som länge varit mitt specialområde
    både som Ordf och entusiast i den numera skrinlagda 99T-klubben.

    Marmorvit 78-79, javisst gjordes dessa, men inte för Norden.
    Ett antal gick till bl.a Schweiz, Österrike, Australien.
    Likaså fanns 99t-CC som 1979 års modell men BARA i UK och södra Europa.
    Här fick vi 1978 Svarta och C-röda, och Polismyndigheten ett 100-tal 5-D 99T.
    I US fick man välja och vraka mellan Svart, C-röd, Antracit-grå(mörk) och silver.

    20-30.000:- för ett toppex??
    Då har man en j*vla tur om någon säljer för det vrakpriset…
    Det räcker inte ens till en bra lack och motorrenovering
    om man hittat ett räddningsbart exemplar.

    Listan är lång på vad som skulle behöva nytillverkas
    betr. inredningar/lister/Wastegate detaljer/Fälgar/Rutor/vissa plåtdetaljer
    mm.mm.mm……
    En nogrann renovering slutar lätt på 70-100.000:-
    Då är en fin originalbil för ca 60.000:- inte dyrt!

    Volvo-folket kan fortfarande köpa allt till sina Amazoner,PV, P1800 mm
    i reservdelsparadiset Köping, där bl.a Bosse Oscarsson tillhanda håller
    denna service.
    Sedan att det idag t.ex finns fler Amazoner av en årsmodell än totalt 99T
    hindrar inte att en Amazon går för ca:
    40-70.000:- i annonserna.

    En annan faktor att den där vita som var till salu nere i Europa
    har ett högt pris beror också på att det finns endast 8st 99T i bl.a Schweiz.

    MHRF spådde för 2 år sedan att sällsynta prestandavagnar som Opel Manta
    och Saab 99 Turbo kommer att bli MYCKET DYRA då de flesta exemplaren
    genom åren har trimmats sönder och samman…

    #105487

    Lollo
    Deltagare

    När vi pratar ren pengar lite sådar offtopic i tråden så har min inkl inköp kostat ca 60-65000 och då var min bil inte rostig innan.

    Så jag håller med Jonas.

    #105522

    turbocab
    Deltagare

    Tack för infon Jonas! Låter ju spännande alltså. Jag tycker det är hemskt mkt pengar fortfarande, men när antalet bilar är så få så hamnar ju det i ett annat läge. Om man ställer priset i relation till vad en fräsch Merca-cab eller BMW från 70-talet kostar så är det ju helt ok pengar.

    Jag har fått ett garage extra i dagarna och är lite glad för det, skapar ju visst utrymme för en bil. Nästa steg antar jag är väl att undersöka ekonomin och ta sig till Tyskland för att titta på kärran. Jag har liten erfarenhet av 99 och måste känna på grejorna, men nog blev jag lite peppad av Jonas inlägg. Dessutom gillar jag vita bilar, har en Cirrusvit cabbe som skulle passa fint ihop med 99an, eller vad säger ni? 🙂

    Återväcker tråden om det blir aktuellt, eller när jag vart därnere. Jag måste erkänna att det är lite lockande att försöka få hem bilen till Festivalen, men behöver egentligen mecka med min Aero istället, den är en del jobb kvar på. Kanske att jag klämmer in en resa till Bayern snart för att kika bara, who knows….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng