XP-svänghjul till V4

Forum Övrigt SSR XP-svänghjul till V4

  • Detta ämne har 43 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2006-02-22 20:47 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13750
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    I morse så fick jag det första XP-svänghjulet till V4.

    Kolla bild ovan.

    Nu är det mao snart dags för leverans till de XP-användare som beställt detta värsting hjul.
    Mer info kommer snart i ett XP-mail

    Jag kan skvallra att det är 3 kg lättare än orginal dvs i princip 1 kg lättare än Sport&Rally hjulet och då lättningen ligger mest ute i periferin så motsvarar acc ökningen på ettan som om man hade lättat bilen ca 60 kg 🙂

    MVH XP-Niklas

    #91930
    anders jensen
    Deltagare

    Ser ju helt klart intressant ut.
    Ljuger bilden eller är verkligen friktionsytan så grov som det ser ut?

    /Anders

    #91931
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Anders

    Bilden ljuger. Den är finfräst i spiral med en hårdmetall fräs så du ser spåren men de är knappt kännbara med nageln. Mönstret beror på den lilla utböjning man får på pinnfräsen då den belastas i sidled under fräsningen.

    Observera att detta hjul är urfräst mellan tornen till skillnad från SSR-hjulet så det extra kilot som är lättat är tagen från precis rätt slälle.
    Paralellitetten mellan lamellytan och flänsytan mot vevaxeln var 2/1000 mm på detta hjul uppmät i tempererat mätrum med en rubinspets försedd fleraxlig automatiserad mätmaskin.
    Det kan man säga känndes rätt OK.

    Jag kompletterar ovan med en bild inklusive Sachs solfjäder tryckplatta som vi nu även har tagit in.

    Det som saknas men som kommer inom en vecka är det laserskurna tandhjulet för den programerbara tändningen/sprutet samt en 200 mm XP-lamell av samma typ som vi har till tvåtaktarna.
    Jag väntar leveransbesked på de första lamellerna i veckan sedan skall det bli provmontering och utvärdering av en XP-användare du känner väl 😉

    ///Niklas

    #91932
    andypeak
    Deltagare

    Äntligen kommer det fram fler seriösa trimgrejor till V4:an!

    Självfallet har jag bokat upp mig för ett svänghjul trots att jag idag har ett svarvat svänghjul enligt steg 1 i S&R.

    Det fina i kråksången är ju att det ger maximal motorrespons samt att det är förberett för ett tandhjul för den som vill ta nästa steg med tänding eller tändning/sprut.

    Det kommer att finnas ett begränsat antal svänghjul i denna första batch och först till kvarn gäller som alltid. Det finns ingen garanti för att det tas fram fler vid ett senare tillfälle.

    #91933
    mikael_h
    Deltagare

    XP-svänghjulet fungerar säkert bra, men solfjäder tryckplattan kommer dock att sakna stöd på tre ställen mitt emellan bultarna. Själv använder jag ett lättat svenskgjord svänghjul (4,5 kg) med en liten annan design (bild), som har stöd för tryckplattan hela vägen runt. Fuling kan säkert berätta mera.

    Mvh Mikael

    #91934
    fuling
    Deltagare

    Jodå mhe:s svänghjul känns igen och XP har fått allt underlag till detta svänghjul.
    Jag vill inte ta bort allt matrial mellan klackarna för att behålla styvhet i svänghjulet.

    XP vad fick du för masströghetsmoment i ditt svänghjul?

    #91935
    stefan
    Deltagare

    Är ingen expert i ämnet men på vilket sätt skulle tryckplattan fungera bättre om den nu har stöd emellan skruvarna? Tänker man på hur en tryckplatta arbetar så ligger ju belastningen och ”drar” i skruvarna och det finns ju liksom ingen kraft alls som trycker tryckplattan mot svänghjulet?
    Det finns ju tjogvis med racingsvänghjul som endast har bara klackar för tryckplattan och jag har svårt att tro att det inte skulel fungera lika bra på en V4……….

    #91936
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Angående om tryckplattan skall ligga an mellan skruvarna så se på bilden i mitt andra inlägg med svänghjul+tryckplatta. Tryckplattan är designad för att inte ligga an mellan bultpelarna utan plåten är upphöjd där.

    Fulings hjul har kanten kvar bla för att styva upp hjulet, men då det har fungerat ypperligt på 2T svänghjulen samt på SSR-hjulen så valde jag att ta bort detta material för att få ned vikten i utkanten av svänghjulet så mycket som möjligt.

    Jag kan få fram CAD-räknat tröghetsmoment på svänghjulet men då får jag lägga till tröghetsmomentet för startkransen för att det skall bli rätt. Någon som vet vad en sådan väger på ett V4 svänghjul.

    ///Niklas

    #91937
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Tänker man på hur en tryckplatta arbetar så ligger ju belastningen och ”drar” i skruvarna och det finns ju liksom ingen kraft alls som trycker tryckplattan mot svänghjulet?

    När du trycker ner kopplingspedalen får man en axlialkraft.

    citat:
    Det finns ju tjogvis med racingsvänghjul som endast har bara klackar för tryckplattan och jag har svårt att tro att det inte skulel fungera lika bra på en V4……….

    MYCKET beror på vad det är för matrial i svänghjulen.
    V4 hjul är i någon form av gjutjärn och det är ganska sprött.
    Därav jag lite skrasen för att minska styvheten.
    Om jag har rätt/fel är en bra fråga eller om jag bara är nojig.

    Sen kan man fråga säj varför det finns stödring mellan klackarna på stålsvänghjulen saab gjorde.
    Hmm det finns i alla fall på de fåtal jag sätt.

    Sen brukar racekopplingar var flerskiviga och då behövs det mycket minde axilakrafter.

    XP:
    Startkranen är bara mäta upp och räkan ut masströghetsmoment på.
    Ski.. i kuggarna se det bara som en ring.
    Och ser man det bara relativt så kan kan ski…. tatalt i startkransen.

    När du säger 60kg mindre på 1an vid vilken utväxling och däcksradie räkanr du på?

    #91938
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Johan

    Mittåt

    Jag kollade det där med ”viktreduceringen” och det är fel med en faktor 3, det borde vara ca 17 kg på ettan med std V4 utväxling.
    Jag hade i bakhuvudet att det var ca 20 kg på en 2T men då var det räknat från 93:ans tunga svänghjul och ej från 96:ans där viktbesparingen bara blir ett kg.
    Ett snabbt och felaktigt överslag i huvudet gav att om man tar 1 kg på en tvåtaktare och det motsvarar 20 kg lättning så ger 3 kg på ett V4 hjul ca 60 kg på ettan.

    Om jag förstått enheterna rätt i det utdrag jag fått av min kompis som räknat på hjulet så motsvarar masströghetsmomentet utan startkrans en vikt på 3,44 kg 10 cm ut från centrum vilket väl verkar rimligt.

    ///Niklas

    #91939
    fuling
    Deltagare

    Hmm
    Olättat
    m=6,6
    J=0,07744 (masströghetsmoment)

    Lättat
    m=4,6
    J=0,04831

    XP
    m=3,44
    J=0,0344

    std till lättat
    vikt minsking -30% J minskaing -37%
    std till XP
    vikt minsking -48% J minskaing -56%

    Detta ger på 1an på en std V4 låda.
    1an är 17:1 (n)
    Och antar att däcksradien är 0,3m(R)

    mj=J*(n/R)^2
    mj=är omräknat masströghetsmoment till en vikt.
    Hmm heter något fint som jag glömt 🙁

    Olättat ger mj=249kg
    lättat ger mj=155kg
    XP ger mj=110kg

    std mot lättat :diff mot std = -94kg
    std mot XP : diff mot std = -138kg

    Hmm om jag nu räknat rätt.

    Nu skall man inte stirra sig blind på att få så lätt svänghjul som möligt.
    I start ögonblicket så hjälper rörelseenrgin i svänghjulet till att axa bilen.
    Men sen är bara snänghjulet till besvär(bromsar/hindrar) axet.
    Och det är lättare att få tjuvstopp med lätt svänghjul.

    #91940
    andypeak
    Deltagare

    Men Johan => ” tjuvstopp med lätt svänghjul. ” du får väl lägga högerfoten på gasen!

    #91941
    gammsaaben
    Deltagare

    Tjyvstopp är faktiskt en faktor åtminstone för mig som kör min V4:a som bruksbil året om. Det kan vara nog så svårt att köra på vintern ändå med en tvär förstärkt koppling. Måste man dessutom ha en massa gas vid start så blir det bara spinn. Inte så roligt att bara ha alternativen motorstopp eller spinnande framhjul när man ska försöka komma iväg i en isig uppförsbacke…

    #91942
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Daniel

    Du får väl prova med min XP-slavcylinder till solfjäder kopplingen.
    Andreas tyckte att kopplingen inte bara blev mycket lättare utan även mycket mer lättreglerad så då kanske du slipper ett och annat tjuvstopp.

    En annan lite mer kostsam möjlighet är att med ett programerbart tändsystem lägga en ramp i tändningen som drar upp tändningen under ett visst tomgångsvarvtal. På så sätt får du en stabiliserad tomgång samt ett extra effektpålägg om motorn skulle vilja tjuvstanna 🙂

    (Bilder på slavcylinder och kontrollboxen till sprutet [samma ciggarettask stora box som tändningen fast med fler kablar] finns i mina tidigare inslag i ämnet.)

    ///Niklas

    #91943
    andypeak
    Deltagare

    Hej

    Kan bara än en gång tipsa om möjligheten till att byta slavcylinder med ökad diameter för alla som använder en kraftigare tryckplatta än original.

    Detta ger en körbarhetsförbättring med en mer lättrampad koppling samt ger bättre reglerbarhet vid parkeringmanövrer, låga hastigheter, take-off etcetc.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng