J Eriksson SAAB Cabriolet "Sunbeach by Rinspeed" och SAAB 99 – 83
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
juli 26, 2025 kl. 00:30 #522670Jag fick byta kompressorn som läckte på min SAAb 900 NG.
svårt att hitta ne kompressor, klubben hade dock.
april 25, 2025 kl. 02:48 #520877På min SAAB 99 från 1983 har jag noga tittat igenom varje elkontakt och hittat många som hade begynnande varmgång och smälta kontakter, så kontroll av elkontakerna rekommenderas.
juli 10, 2024 kl. 00:01 #516381Skall rekommendera dig att byta växellådaolja till den som SAAB klubben rekommenderar och säljer. Det gjorde jättestor skillnad på min SAAB 99a från 1983. Original var det motorolja i växellådan också, men nu rekommenderar klubben riktig växellådsolja.

Attachments:
mars 4, 2024 kl. 20:38 #514025Det är snyggt om ni fixar så knapparna belyses av ljusrampen. Tar någon halvtimme att byta lampan men det är det värt.
januari 31, 2024 kl. 19:06 #513436Hej
Köpte min hos Speedpart för några år sedan, ger en klart med stabil styrning på min SAAB 900 NG cab.
Rekommenderas.
Man tar bort ena klämman till Servostyrningen ( obs finns två modeller av Servostyrning) , sätter din Staget, man fick borra upp ett hål som redan fanns i fjäderbenet, mitt sitter också på höger sida.
Tog max 20 minuter.
augusti 5, 2022 kl. 07:43 #496077Hej jag har stripsat i lite olika plåtdetaljer runt om värme och luftreglagen t ex fästet för mjuka delen över instrumenten, för att få fast vajrarna. Också stripsat ihop några vajrar i skalen så de löper som de skall. Samt smörjt med Omega 636 i vajrarna och med silikonsprej i och runt knapparna så de snurrar lätt. Tyvärr gör plastkonstruktionen att klippshållarnas plasttungor går sönder med tiden. Jag tror SAABklubben har klippsen som håller vajern, men om du inte har platstungorna kvar att fästa klippsen som håller vajrarna i så har du ingen nytta av dem.
Så stripsa vajern till värmen så du får den att ligga still och smörj så du får det att löpa så slipper du ha värmen på hela tiden.-
Detta svar redigerades för 3 år, 10 månader sedan av
J Eriksson SAAB Cabriolet "Sunbeach by Rinspeed" och SAAB 99 - 83. Anledning: Autostavning
Attachments:
april 20, 2022 kl. 02:01 #493448Hej köp växellådsoljan som SAAB klubben säljer. i instruktionen står det att det skall vara motorolja, men Klubben rekommenderar en speciell typ av växellådsolja och den gör VÄLDIGT stor skillnad för växellådan och hur den fungerar i växellägena.
december 24, 2021 kl. 01:45 #490969En fundering bara har du förgasare som kräver att man kollar oljan i förgasaren?
Om då är fallet, har du gjort det?
oktober 9, 2021 kl. 17:59 #489362Smörj upp allt med siliconsprej, Jag har stripat mina vajrar i de plåtdetaljer som finns så jag slipper förlita mig på spröd 80-talsplast.
Attachments:
oktober 9, 2021 kl. 17:52 #489358Kolla alla kabelskoanslutningar under säkringarna, jag gjorde det på min 83a och jag hade ett antal kabelskor som hade dålig kontakt och där det hade börjat gå varmgång. Samma sak gäller vissa anslutningar till framljusen m m så kolla över rubbet så slipper du framtida problem.
-
Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av
J Eriksson SAAB Cabriolet "Sunbeach by Rinspeed" och SAAB 99 - 83.
augusti 24, 2021 kl. 23:15 #487703Jag brukar dra in en kabel i kupén och ha en brytare där också så man kan styra fläkten innefrån också. I ditt fall räcker det men en kabel in och en brytare mot jord. Då kan du styra så temp inte drar i väg om du skulle hamna i kö.
april 12, 2020 kl. 15:49 #468926Tyvärr är ju det ett vanligt problem, du kan köpa en förstärkningssats som håller allt på rätt plats hos Origo om jag minns rätt. Har de ingen få du säga till, jag har en liggande. Problemet uppstår för att motorplåten är underdimensionerad. På min bil har man satt dit den amrikanska modellen på elmotor.
-
FörfattareInlägg





