larsola
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Halllå!
kanske lite offtopic men hoppas att det är ok om jag frågar vilken et ni har på era fälgar?.. när jag körde med 16″ Aero omgjorda till 4/114.3 så tog de i bak, så jag svarvade av 5-6mm på de och de tog forfararande i men mycket mindre, och på de är de ju et27 original, och jag hamnade alltså på et 32-33… anledningen till att jag frågar är att jag är sugen att köpa 17″ till en av mina 900.or och antar att det blir 7×17 men är osäker på vilken et som kan fungera…
Hoppas att detta inlägg är ok..
mvh Lars-O.
@hawtai wrote:
va har du för icke saab orginal fälgar i 114,3.
lägg gärna upp en bild.själv rullar jag på shelby fälgar texten är nu borttvättad.
mvh
jimmyHalllå!
kanske lite offtopic men hoppas att det är ok om jag frågar vilken et ni har på era fälgar?.. när jag körde med 16″ Aero omgjorda till 4/114.3 så tog de i bak, så jag svarade av 5-6mm på de och de tog fortfarande i men mycket mindre, och på de är de ju et27 original, och jag hamnade alltså på et 32-33… anledningen till att jag frågar är att jag är sugen att köpa 17″ till en av mina 900.or och antar att det blir 7×17 men är osäker på vilken et som kan fungera…
Hoppas att detta inlägg är ok..
mvh Lars-O.
@hawtai wrote:
va har du för icke saab orginal fälgar i 114,3.
lägg gärna upp en bild.själv rullar jag på shelby fälgar texten är nu borttvättad.
mvh
jimmyHallo!
Anmälan är skickad innan jul men vi har sedan inte hört ett ljud, skickades via Saabklubben enligt kontakt med MHRF.s kansli.
Bilen är redan besiktigad utav annan klubbs besman då det ej finns någon för Saab här i ÖSD, bilen är tidigare också godkänd och försäkrad hos MHRF.
Så inga konstigheter, bara frågan varför vi inte hört ett ljud?
Vi mailar Christer..Mvh Lars-O.
Jag vet inte om svaret var riktat emot mig?.. isåfall vill jag förklara mig.. Med GB fälgen menar du fälgen som heter just GB? vissa vill ju kalla Silver spoke (ronalerna) för just GB fälgar och de är ingen original alufälg, vilka jag nämner ovan..
Mvh Lars-O.
saabfjollen wrote:GB fälgen 99/900 har ET 38Bra topic :wiiiiiieeeehhhhaaww:
Men jag har då aldrig sett ronaler till 99/900-87 med et 35… utan de jag har sett har har et 40 och samtliga andra original fälgarna till og 900 tom årsmod 1987 brukar ha en et på 40-45..
Jag fortsätter kompletera tråden med 6,5×16 aero fälg till 9000, har et 27…
Mvh Lars-O.
fuling wrote:Då finns det olika 4-bults Ronaler, mina står det ET40 på.citat:
breddar man 1″ utåt på originalfälgar får man ju då ET 19,6Nej, ET minskas med halva breddingen utåt pga att ET mäts från halva fäljbredden.
Sen har man ett problem med bredding innåt fram på 95/96 pga att däcken tar i hjulhusen fram. Det behövs inte mycket om jag kommer ihåg rätt.
Hmm Dick.
Om man antar 1310 mellan naven std och 1330 så kommer man tillräckligt rätt. Rästen kan man borse ifrån.Skönt att höra… näe men skämt och sido, när jag såg annonsen så grät jag nästan pga att undertecknad bor i fel ände av landet!!
Än är inte den sista I**en född, tråkigt när man är full av förväntan och bilen visar sig vara ett lik…
Vet inte hur många gånger jag har åkt för att köpa bil och sedan fått vända hem utan bil, och då som längst så var jag nere i syd Tyskland.. den gången så var det en 2 år gammal Audi/Porsche RS2 som skulle vara unfallfrei, men som det visade sig att killen hade själv lackat vissa delar på hemma på gården..
Mvh Lars-O.
De två sista svaren ger ju två olika besked.. kikar men i tillbehörskatalogerna så fanns det några olika artikelnummer genom åren så det var kanske just så att det gamla ersattes utav ett till de nyare senare?.. jag kan dock inte se om det är den knäckta hagelbössan eller en vanlig rak modell som artikelnumren avser..
Michael, har du ett system med hagelbössan på din? bjuder du på lite bilder? och ang ombyggnadssatsen har någon artikelnumret eller kanske tom en sådan sats?
Mange, vilken typ av rör har du tänkt ordna fram?
mvh Lars-O.
Tjena!
Jag är intresserad, men har en fundering.. har isåfall tänkt ha det på en 82.a så jag har ljuddämparen på tvärsen framför bakaxeln, och inte som på 84 och framåt som har motsvarande ljuddämparen på snedden, och slutröret på de nyare är således vridna framför bakaxeln för att passa emot den sneddade ljuddämparen..
Jag har inte tagit reda på hur det var.. men det kanske var så att på de äldre så ersattes den ovan nämnda ljuddämparen ut till en på snedden eller? Annars hur har du tänkt göra här?
Här kan det ses de olika utseendena:
http://bds.se/bildelar?company_id=2292&open_autobas=1
Mvh Lars-O. -
FörfattareInlägg