Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
- 2 november, 2021 kl. 20:30 #489858
saabfred
DeltagareHej allihopa!
Gör inte så jättemycket nu med bilen då de har varit mycket jobb och annat sånt kul ?
Bilen är ju på rostlagning iaf så det känns ju bra att de händer något utan att jag gör så mycket ?Ser fin ut över tanken ?
Fortsättning följer med rostlagningen…
När det kommer till motorn så är den ”färdig”, allt runt om nu bara som ska finas till och monteras!
Idag gifte jag faktiskt ihop motor och låda!
Nu ska jag sätta mig in i trionic konverteringen, det är helt nytt för mig men ska uppdatera så mycket jag hinner med såklart! ?
Måste bli bättre på att uppdatera här överlag… ?1 användare tackade författaren för det här inlägget.
13 september, 2021 kl. 15:03 #488592saabfred
DeltagareVäxellådan färdig så nu kan motorn äntligen bli komplett inom kort!
Har tyvärr inte så mycket mer bilder ifrån själva renoveringen ?
Nu har jag dock grejat med lite annat än motorn ett tag, så som att plockat ur elsystem, klimatsystem och rutor från bilen så den kan få komma iväg på rostlagning och lack, förhoppningsvis denna veckan!
Elsystem och klimatanläggning!
Blir ett trevlig jobb att fina till detta i höst/vinter ?
Trionic 5.5 som jag plockat ifrån en ’97 9000, ska finas till och dras om lite.
Rutan kom ur utan problem, lite rost i rutramen men inget allvarligt som tur var!
Nu är det bara lite småsaker att plocka på karossen, gummipluggar och diverse, efter det så känns det som att man nästan är på toppen av kullen på renoveringen, snart får jag kanske börja att montera lite grejer och det kommer kännas underbart
18 augusti, 2021 kl. 18:14 #487504saabfred
DeltagareTråkiga nyheter för min del, lådan jag gjorde rent och lämna var sämre skick än den lådan som satt på min så den får vi strunta i!
Som tur är har byggaren grejer så det kommer bli bra ändå såklart!De som kommer göras med lådan är:
Nytt pinjonglager
Ny stålhylsa
De tidiga synkmuffarna
Nya synkringar
Original ’92 drevsats
Nya packningar
7:ans primär1 användare tackade författaren för det här inlägget.
18 augusti, 2021 kl. 18:06 #487503saabfred
DeltagareSepåfan!
jag som bara trodde antal kuggar skiljde 12 lådorna från 14 lådorna.
nu blir jag extra glad att det är en 12-låda jag håller på att plocka ihop i källaren sen några år =)Kul!
Dock har jag hört att drevsatsen ifrån ’91-93 är den bästa så att bygga ihop en av flera lådor är ju det bästa ?15 augusti, 2021 kl. 15:12 #487376saabfred
DeltagareVad är sämre med en låda från 92?
Synkroniseringsmuffarna handlar det om i detta fallet, från ’91 blev dom klenare som du ser på bilderna här nere. Vet inte exakt om de finns mer varianter men såhär har jag förstått det.
1991>
>1991
14 augusti, 2021 kl. 17:31 #487327saabfred
DeltagareHej igen!
Nu får semestern ifrån projektet vara slut för denna gång ?
Inte funnits så mycket att göra då jag väntar på min växellåda och på att karossen ska svetsas!Men eftersom min låda är ifrån ’92 och då har vissa saker som är lite sämre än de äldre lådorna så fick de bli att plocka av lådan ifrån min motor som är ifrån ’90 som vi kan ta lite delar ifrån.
Söligaste och sketnaste motor jag grejat med på länge, man blir lite bortskämd när allt är nytt och fräscht på den andra motorn ?
Efter lite brottandes med slaven så kom lådan loss och var redo för att tvättas rent lite.
Så efter några timmars grisande så ser den iaf hyffsad ut och bör va godkänd att meka lite med ?
13 juni, 2021 kl. 18:32 #485337saabfred
DeltagareGjorde som du skrev Broberg, bankade ut lyftarna. Helt klart drygt men var ju värt det.
Pumpade igenom dom med diesel och sedan la dom i diesel något dygn så nu är dom riktigt rena och fina.Helt rent på pappret när jag pumpade ut dieseln en sista gång. ?
La dom sen i olja och pumpade upp dom, här får dom ligga tills dom ska i. Givetvis pumpar jag ur dom innan.
9 juni, 2021 kl. 23:45 #485202saabfred
DeltagareHåller just nu på med lyftarna, vissa går att fjädra ihop och vissa är stumma, har tömt alla på all olja som var i dom vad jag tror.
Finns de något sätt att få isär dessa som sitter i b202 för rengöring eller om man kan trycka till backventilen i dom för att verkligen få ur all olja? Är novis på hur lyftarna är uppbyggda
?9 juni, 2021 kl. 23:21 #485195saabfred
DeltagareNu börjar motorn bli hel igen, allt faller på plats så som jag såg det i huvudet ?
Monterade toppen förra veckan och var tvungen att se hur insugsgrenröret gjorde sig med ”polerad” spridarbrygga. Diggar det ?
Blev lite lackering av ventilkåpa också, körde en paint stripper på den mest för att testa då jag köpte en för några år sedan. Funkade bra men lättare att blästra ? så här blev det efter några omgångar.
Målade kåpan med krympfärg, blev bättre än jag trodde det skulle bli då det var första gången jag testa det!
Riktigt nöjd med resultatet ?2 juni, 2021 kl. 10:40 #484966saabfred
DeltagareTack allihop för dom positiva kommentarerna! ?
Nu återstår bara att hitta nya lås till dörrarna och bakluckan samt lacka tanklocket sen blir det besiktning ?
30 maj, 2021 kl. 22:25 #484861saabfred
DeltagareHelgen där på fick vi våtdamsugaren!
Tog hela mattan samt sätena, blev otrolig skillnad!Sen blev det polering såklart, den var ju inte direkt blank ?
Började med att försöka få bort så mycket repor som möjligt med hjälp av lite våtslipning.Alltid tråkigt med dessa vid handtagen..
….men gött att man kan bli av med dom! ?
Taket hade fått sig några fina repor också!
Många timmar blev det då lacken inte är den hårdaste jag polerat precis… men blev hyffsat fin till slut ändå, före/efter kommer här!
Nu ska jag fortsätta med den röda ??
30 maj, 2021 kl. 22:15 #484851saabfred
DeltagareStått stilla ett tag med mitt egna projekt, har lämnat iväg lådan på renovering/genomgång i alla fall!
Resten av tiden jag lagt på sambons nya bil!
En 900s ’92 som hade lite svetsjobb och behövde en del kärlek. Så ni kan få se lite bilder på vad som gjorts dom senaste veckorna med den!Så här såg den ut när vi hämtade den
Behövdes en rejäl städning, vi hyrde en våtdamsugare och det blev helt klart skillnad ?
Men efter några timmars städande så blev det bra igen!
Klar för dagen!
14 maj, 2021 kl. 15:47 #484258saabfred
Deltagaremin förra motor monterade jag glyco lager på, mätte inget och körde. lite daredevil!
det verkade funka fint.
typ 2015Ja jag tror det hade gått fint här med faktiskt eftersom en på motorlabb berättade att dom monterade lager med 0.08 i spel utan några bekymmer!
Men blev original för mig nu för de kändes bäst, men nu har jag ju massa lager för kommande byggen ??14 maj, 2021 kl. 15:45 #484257saabfred
DeltagareDet där med glyco lagren, är det nyare batcher eller är det gamla versioner som strular? Jag har ju samlat på mig och förberett för att bygga en ”ny” b202 maskin med så mkt original grejor det nu går och där är det glyco lager men dessa har några år på nacken.
Vet ej när dom är tillverkade men tror de är nya, kan kolla om de står något på lådan! Men jag rekommenderar att mäta lagerspelet innan du monterar om du vill vara på säkra sidan!
10 maj, 2021 kl. 17:04 #484156saabfred
DeltagareTja… även Glycos ramlager hade för stort spel så jag beslöt mig för att köra med originallagren då dessa var i gott skick. Vevlagren var det fint spel på dock så dessa blev nya.
Så nu är vev och kolvarna monterade!
Nästa steg blir transmissionskåpa och topp så jag får lite plats på arbetsbänken att gå igenom och göra rent alla lyftare innan kammarna kan monteras ?
Den gula släpan som syns på bild, var den till tidigare modeller? Den släpan som satt i hade metall ”rygg” med en gummi/plast beläggning likt den lilla styrningen till höger.
- FörfattareInlägg