tobias_ersson

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 21, 2016 at 21:32 #420353

      Aha. Misstänkte nästan det eftersom kabelboten var såpass lång.

      Tackar!

        november 3, 2016 at 18:50 #419886

        Ok, tack för infon!

          februari 10, 2009 at 14:54 #135210

          Det här med App K tolkninga är alltid intressant!

          Men nog ska man väl tolka det som Anders säger att det är typen som menas?

          På en TT 96:a blir det väl då tvårörs oljedämpare (Vilket orginal och AVO är)? Kanske är det tveksamt med gasdämpare typ Biltema/Bilstein(?) som är enrörs (monotube) gastrycksdämpare som i min värld är en annan typ?

          Sen hur justerbarheten är löst kanske inte är det som avses som typ?

          Har nån bil underkänts vid FIA-besiktning pga AVO-dämpare?

            februari 3, 2009 at 10:58 #134685

            Är detta en känd bil eller en ytterligare som sykt upp?

              januari 20, 2009 at 14:29 #134065

              hmmm, kanske en 92 kombi?

                januari 6, 2009 at 02:22 #133030

                Hmmm, vad kan det vara för chassinummer på den blå bilen utan hyvel på Hotriodders bild….? 😉

                /Tobias

                  januari 2, 2009 at 12:36 #132813

                  Hej!

                  Här kommer några idéer:

                  – Hjulinställning kan vara bra att göra. Fel toe-in kan ställa till med mycket konstigheter!
                  – Glapp i styrväxel. Gisssar att styrlederna var ok vid besiktning men kanske växeln? Kan kännas som att bilen drar åt ena hållet vid pådrag och åt andra vid motorbroms.
                  – Prova med andra däck om möjligt. Kommer problemet med sommardäck, vinterdäck eller både och? Om det sitter större/bredare däck än orginal kan det vara en orsak. Olika däck kan ge en otrolig skillnad på kursstabilitet och spårkänslighet, även om de är av samma dimension
                  – Är bilen sänkt?
                  – Nånting längsökt kan ju vara att diffen är sliten och ger för hör friktion internt…

                  Det var några uppslag iaf… hoppas ni hittar problemet!

                  /Tobias

                    december 29, 2008 at 22:12 #132615

                    Hmm, kollade i reservdelskatalogen och där är det olika artikelnummer på dörrarna så någon skillnad är det ju.

                    Och ja, sittdynan är intressant!

                      december 28, 2008 at 11:40 #132521

                      Nu när 95-diskussionerna pågår som allra bäst får jag väl lägga in en liten uppdatering om vad som hänt på min 61:a….

                      Fram och bakvagn är nerplockade och genomgångna. Bakvagnen är klar med ntya bussningar, lager och bromsar, bara att montera. Framvegnen är så gott som färdig, några detaljer kvar att måla och sen är det montering.

                      Växellådan är klar, och ja, det är med stålknutar. Känns som en bra bruksuppdatering.

                      Motorrum och golvet i kupen har fått sig lite färg, penselmålat visserligen, men det får duga tills vidare…

                      Det ser ju lite bättre ut än innan iaf…

                      Nästa steg är återmontering av fram och bakvagn och få ner bilen på hjul igen..

                      Dessutom är ursprungskontrollenn på bilen klar! Så när jag är färdig är det bara att beställa besikktning!

                        augusti 18, 2008 at 17:19 #125674

                        Japp, det är UNC 9/16. Sport har UNC 5/8.

                          augusti 4, 2008 at 05:41 #124932

                          Stämmer bra det! Jag kompletterar mailet med det ytterligare jag behöver!

                          Tackar!

                            augusti 4, 2008 at 05:19 #124929

                            ok!

                            Vad är det för pris på dom då?

                            /Tobias

                              juni 7, 2008 at 20:39 #122612

                              Jaha ja, då blev det en tur till ladan och 95:an idag i det fina vädret!

                              Första upptäkten jag gjorde var ju att batteriet i kameran var slut så bilder blev det inga!

                              Nåja, blev en hyfsat produktiv dag i alla fall:

                              – Bakaxeln plocades av komplett. Ska lämnas iväg på blästring och sedan plockas ihop med nya lager, bussningar och bromsar.

                              – Den trilskande vänstra bakskärmen kom till slut av bilen. Det verkar som att den möjligen aldrig varit demonterad alternativt så har den suttit väldigt länge. Glädjande nog var det helt runt hela skärminfästningen….var inte riktigt det jag väntat mig med tanke på hur det krasade när jag lossade skruven!

                              Nöjd med dagsverket åkte jag hem o njöt av solen. Nästa steg blitr demontering av bakaxel. Har lokaliserat en hyfsat ok växellåda som ska göras ren och tittas igenom. Den funkar nog alldeles utmärkt till bruksskicket. Mer om detta senare.

                              Sittdynorna har jag inte hunnit hämta i veckan pga jobb men får försöka nu i veckan. Pratade med dem på telefon och de har tyvärr inte lyckats får bort rostfläcken som fanns på en av dem. De är väl åtminstone lite renare än innan. Tyget var väldig skört så de fick vara försiktiga.

                              Ha de’!

                                maj 26, 2008 at 07:43 #122185

                                Dörrarna har en annan utformning i bakkant vid rutan, ska se om jag har nån bild….

                                  maj 25, 2008 at 21:20 #122178

                                  Sådär ja! Dags att uppdatera lite!

                                  Har inte hänt så mycket, jobb och andra bilar har tagit upp tiden! Mne lite har hänt i alla fall:

                                  Har samlat ihop en komplett bakre stötfångare i bra bruksskick. Har ingen bild men den kommer nog att passa bra till övriga bilen.

                                  Ploackade ur sittdynor och ryggstöd och delade från underredena. De var faktiskt ganska hela men fruktansvärt smutsiga!


                                  Lämnade i veckan in dem till Ditec som skull göra ett försök med rengöring, vi får se hur det blir!

                                  Den begagnade motorn har fått lite färg och är så sakteliga på väg ihop igen:

                                  Bilen huserar ju inte här i Göteborg utan ca 10 mil härifrån vilket gör att man inte gärna åker dit varje kväll och kollar läget…. Hur som helst, idag blev det en sväng iväg för att mer noggrannt börja kolla upp hur det står till med bilen. 95:an står inte alldeles ensam utan har sällskap av några vänner, visserligen tyska, men ändå.

                                  Jag har ju konstaterat tidigare att all fyra skärmarna behöver bytas så de skulle ändå av, dessutom var jag nyfikan på vad som gömde sig i hjulhusen. Sagt o gjort, började med att plocka av hÖger bakskärm. Där visade det sig att bilen som förvantat redan var upplagad!

                                  Ska till lite färg och rostskydd så blir det bra för bruksksicket! Fanns dock ett litet hål vid stötfångainfästningen som behöver fixas.

                                  Gick stärkt av framgången lös på vänster bakskärm….men stötte på patrull då det inte gick att rubba de två sist skruven till stötfångböjen….fick lossa hela fästet men sen ville det sig inte bättre än att jag inte fick loss ett par av skärmskruven. Detta berodde till stor del på att jag inte kom åt riktigt, glömde naturligtvis domkrtaft ovh pallbockar! Så detn får sitta till nästa gång!

                                  Framskärmarna gick bättre! Även här var det lagat och klart, bara att måla och rostskydda, gött!

                                  Efter detta plocakde jag ur det mesta ur motorrummet som behöver fixas till. Motor och låda är ju redan ur så det gick hyfsat snabbt att får ur det mesta, bara lite småsaker sitter kvar.

                                  Vänsterdörren plockades av, den är helt slut i nederkant och måste lagas upp. Fram tom -61 så ser ju dörrarna lite annorlunda ut och det är ju trevligt att ha rätt typ på bilen. Kanske är det nån som har en bra vänsterdörr till övers? 😉

                                  På tal om inredning så har ju framstolarna sett sina bästa dagar:

                                  Är det någon som ar ett par hyfsade stolar alternativt lösa klädslar så hör av er!

                                  PLanen för fortsatt arbete börjar sätta sig lite nu. Det blir ju definitivt ingen helrenovering nu, istället blir det att fixa till bilen så att den blir i fungerande bruksskick och kan användas. Däremot så ska det som görs göras ordentligt så man slipper göra om det. Det som defintivt behöver göras är:

                                  – Byte och lack av 4 skärmar samt lagning o lack av vänsterdörr.
                                  – Motorrummet måste göras iordning. Blir blästring och lack. Kringutrustning blästras och lackas.
                                  – Bakvagn genomgång, blästring, målning, nya bussningar och bromsdetaljer.
                                  – Framvagn genomgång. Blästras, målas, nya bussningar, kulleleder och bromsar.
                                  – Invändigt: Rengöring, målninga av golv fram samt i spyfällan/bagagerum. Rengöring av dynor och säten.
                                  – Utvändigt: Polering och vaxning, montera bra stötfångare fram och bak.
                                  – Motor och låda gås igenom och snyggas till.

                                  Som sagt, målet är få den hyfsat ok men inte göra ordning alla skavanker. Chassit är nog bra att gå igenom….bussningar mm är ju ändå snart 50 år! Det är ju ingen jättekostnad att få in nya lager etc när man sen vet att allt är schysst!

                                  Så, det var i stort det som hänt. Ska bli intressant att se hur de rengjorda dynorna ser ut, återkommer med blider på resultatet!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)