Bilstein stötdämpare?
- Detta ämne har 89 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-18 17:11 av xpniklas.
-
FörfattareInlägg
-
februari 8, 2009 at 12:55 #19509
Vad kostar 4st beg Bilstein cirka? Går det att få tag i nya passande V4?
MVH Arne Karlsson Rookiefebruari 8, 2009 at 13:03 #135034Begagnade kan ju vara allt från perfekta till cykelpumpar så där kan ju priset variera :crazy:
Ja det går att få tag i nya tex hos:
Fram Rally/Racing stötdämpare B46-2293 1295:- (Samma som Saab 99)
Bak Rally/Racing stötdämpare B46-0463 1095:-/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookFör oss som inte har ett liv utan hänger här på Anslagstavlan ofta är chasseiegurun Fulings åsikt om stötdämpare känd: BMP automotive som importerar AVO.
Om stötdämparna användes under den tidsperioden. Likvärdiga eller samma är nog det man ska strva efter för att inte bli utesluten.
Koni justerbara såldes av S&R i USA till 99an..
Men det är inte helt solklart att man får använda dom i rally.Dom ska vara använda i en internationel tävling under den tidsperioden.
Samt bevisas under olika former.Vad har AVO för värden om man jämför mot Bilstein för Rally.
Behöver hårdare till 900an.
Kan var lite väl upkört när man startar i slutet. Får åka hasplåt så mkt då.
Vet att Proflex finns. Men dom kostar också. Högre inköp + regelbunden service.Niklas
nkro:
Åker du på hasplåten, byt till hårdare fjädrar.
AVO dämpare går att få med anpassad dämparkurva till fjädernrna och användningsområde.
Sen gäller det bara hitta någon som kan tala om vad en vättig dämping är.
Nu vart det lurigare.ps
Bilstein använder jag när jag pilkar torsk .-)Koni fanns redan på 50talet & är Historiskt korrekta! Justeras genom att de tas bort & vrids.
AVO är ej Historiskt korrekta & justeras genom att man vrider på en ratt. Avo kom långt efter V4:an var aktuell i internationella rallyn
Vet flera som har provat AVO i rally & de märker ingen större skillnad mot Bilstein. Kanske är de för dåliga chaufförer????
På bana kan de säkert vara bättre. Men hur många är så duktiga chafförer att de märker någon skillnad??? Tyvärr inte många!
Att tänka på om man köper nya bilstein är att de är anpassade för saab 99 som är tyngre fram & de fungerar bra Mkt bättre om man lämnar dessa till Tex Sellholm för justering. Även bakdämparna brukar han vilja ändra på.
4St Beg bilstein brukar kosta från C:a 800:- till 2000:-/satsen
Köp gärna välanvända om du ska åka på gatan. Fungerar enligt mig väldigt bra på gatan samt är förhållande vis billigt.
AVO kanske är mer optimalt men garanterat ej lika prisvärt. Till AVO bör du dessutom anpassa fjädringen för att få de bästa egenskaperna/Fredrik
AVO och KONI är samma typ av dämpare.
Skilnaden är ratten på utsidan på AVO.
Hindret skulle då vara justerbarheten utifrån.
Iof jag sk… om de ej är godkända eller ej.
Ett sätt AVO kostar ca 3500skr runt om NYA.
AVO dämarna klara förmodligen ett MYCKET större spann på fjäderhårdheter än vad ett par bilstain gör.citat:
AVO kanske är mer optimalt men garanterat ej lika prisvärt.Varför då? Köpa 4st nya bilstain som man är tvungen att lämna på för modding.
1st bilstain kostar ca 1000-1500kr/st ger 4000-6000kr runt om.
Vad kostar sen ombyggnaden? En vild gissing ca 500-1500kr/st
Och hur vet man att den är rätt?
Inte för jag säger AVO är mer rätt men där har man justerbarheten från början till ett lägre nypris. Och fram för allt bättre dämparkurvor.februari 10, 2009 at 12:14 #135204Fredrik wrote:Tänk på att AVO inte är godkända inom Historisk motorsport/Fredrik
Vad som står i AppK är följande:
2.2.1 Justerbara stötdämpare av samma typ som Periodspecifikationen är tillåtna.Det är väl typen av stötdämpare som avses, inte typen av justering.
Samt antingen gasdämpare ELLER justerbar, inte både och./Anders
februari 10, 2009 at 14:54 #135210Det här med App K tolkninga är alltid intressant!
Men nog ska man väl tolka det som Anders säger att det är typen som menas?
På en TT 96:a blir det väl då tvårörs oljedämpare (Vilket orginal och AVO är)? Kanske är det tveksamt med gasdämpare typ Biltema/Bilstein(?) som är enrörs (monotube) gastrycksdämpare som i min värld är en annan typ?
Sen hur justerbarheten är löst kanske inte är det som avses som typ?
Har nån bil underkänts vid FIA-besiktning pga AVO-dämpare?
App K är alltid intressant då det står väldigt luddigt skrivet.
ställde frågan till Historiska utskottets Ordförande Åke Hansson för C:a 1 år sedan då jag App K besiktigade senast.Avo ej godkända då de var Justerbara på ett sätt som inte var möjligt 1965, Koni godkända för att de användes under tidsperioden. Bilstein som på den tiden hette AutoTrygg Var också Ok. Det var de svar jag fick då.
Tycker det står rätt tydligt i reglerna också
2.2.1 Justerbara stötdämpare av samma typ som Periodspecifikationen är tillåtna.
Fanns ej justerbara med ratt på den tiden så får vi inte ha dessa monterade nu heller!Fuling, Jag menade att Begagnade Bilstein var prisvärda!! gentemot Nya AVO eftersom det var det Arne efterfrågade!
Det är upp till medtävlarna att lägga protest! Vid App k besiktning så kollar de inte mycket på det tekniska. De kollar mest att allt ser Ok ut samt Id + säkerheten.
Bilarna både inom historisk rally & bana borde kollas oftare tycker jag då det fuskas bra mycket. Obs Inte mer hos Saabar än andra märken
/Fredrik
februari 10, 2009 at 20:34 #135240Om man studerar homologeringshandlingen till en kortnossport kan man se att Bilsteindämpare är klassade. 1965 var detta ett krav, “type of operation” fick inte ändras. Samma krav ligger i dagens appendix K, där man också kan se att det är tillåtet med justerbar dämpare om samma typ fanns att köpa i tävlingsperioden, dvs 1965 här. Så vitt jag vet var Koni justerbara även då men de hade nog ingen utvändig justeringensmöjlighet.
Dvs, vill man använda en dämpare med extern justerskruv /-ar, skall sådana funnits att köpa över disk 1965.Hoppas detta inte förvirrar mer än nödvändigt.
mvh / Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.