Bilstein stötdämpare?

Forum Övrigt SSR Bilstein stötdämpare?

Detta ämne innehåller 89 svar, har 23 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-04-18 17:11.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 90 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #135313

    William
    Deltagare

    Är KYB Excel-G gasdämparna från Meca ett vettigt budgetalternativ om man vill köpa nytt och bara åker på gatan?

    http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=400102&CarReference_ID=9049&CategoryType_ID=1

    #135314

    stefan
    Deltagare
    William wrote:
    Är KYB Excel-G gasdämparna från Meca ett vettigt budgetalternativ om man vill köpa nytt och bara åker på gatan?

    http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=400102&CarReference_ID=9049&CategoryType_ID=1

    kolla först om de har några………när jag frågade för nåt år sen hade de inte ens planer på att ta hem dom trots att de är listade i katalogen deras.

    #135316

    bosse l
    Deltagare

    Mycket tyckande om både stötdämpare och App-K regler och tolkningar.
    Blir lite tveksam när det tvärsäkert hävdas saker som kanske inte är fullt så glasklara.

    Vi börjar med stötdämparna i sig.
    Om vi ska förenkla,finns det i princip endat fyra olika tekniska grundutföranden.
    1) Oljefylla ej justerbara (typ original och dito eftermarknadsdämpare av std-typ)
    2) Oljefyllda justerbara (typ Koni, Avo, vissa Girling och Spax etc)
    3) Gasfyllda ej justerbara (typ Bilstein, KYB, Biltema etc)
    4) Gasfyllda justerbara (Öhlins, Bilstein gas, Spax gas, GAZ med flera)

    Om vi tar hänsyn till vad App-K generellt säger så är samtliga funktionspriciper i 1-3 korrekta och existerande inom tidsperioden.
    Justera bara gasdämpare kom betydligt senare och har sedan sent 90-tal inte varit tillåtna i historisk racing. (även om man ett tag tillät dem så länge man inte hade extern kanister)

    Gråzonen och otydligheten hur App-K ska tolkas beträffande sättet att justera en stötdämapre är tyvärr ett faktum. Flertalet av de svenska App-K teknikerna tillämpar givetvis HU:s linje. en del andra länders tekniker har en annan tillämpnijng. Om detta beror på olika tolkningar eller olika ambitionsnivåer hur hårt App-K ska tolkas och drvias kan jag inte svara på. Nöjer mig med att konstatera att det vore bra om regelverket var ännu tydligare, så att det i mindre grad blir upp till respektive teknikers tolkning. Detta gäller inte bara stötdämapre…
    Detta är ett av historisk motorsports största problem på den tekniska sidan.
    Att å ena sidan inte låta teknisk utveckling driva sportens tekniska nivå framåt (vilket ändå skett och sker) och å andra sidan inte göra det så dyrt, onödigt komplicerad och svårt att folk avstår (inträffar också) En svår avvägning, jag avundas inte regelmakarare och tolkare.
    Gillar, liksom Peter, Fredriks anslag i vad historisk bilsport handlar om, samtidigt som påståendet att någon skulle kunna hävda att AVO är samma som Öhlins känns helt uppåt väggarna.
    Men som sagt; Någonstans ska gränsen dras. Frågan är om App-K i det diskuterade fallet sätter gränsen vid stötdämparens funktionsprincip, eller om justeringen sker med ratt på sidan eller demontering och vridning av dämparen är den korrekta särskllnaden i tolkningen?
    Att App-K stipulerar vilka fabrikat som generellt är tillåtna eller inte är däremot helt felaktigt. Det handlar om funktionspricip och utförande, inte varumärket!
    (Att det sedan är lite extra kul och tidstypiskt med samma märke som när det begav sig är en helt annan femma!)

    Sedan har jag lite reflektioner på tyckandet kring vilka stötdämpare som är bra och om man känner skillnaden.
    För det första vill jag påstå att i rally väljer man med fördel en gastämpare och väljer bort justerbarheten. Detta pga att gasen ju minskar kavitationen (heter det så?) vilket ären klar fördel på grus och hoppiga vägar. Givetvis är det en klar fördel om dessa gasdämapre är avpassade för biltypen. De vanligaste Bilsteindämparna i markanden är det definitift inte, r<kt ur kartong, på en 96:a helst inte en kortnos!
    PÅ bana och asfalt gör gastrycket däremot ingen större nytta då dämapren då skumbildning inte är ett lika stort bekymmer (om man nu inte vill kännsa sig ball och hoppa över curbsen hela tiden)
    Här är justerbarheten en klar fördel. Att man inte känner skillnad opponerar jag mig starkt emot! Jag tycker man känner skillnad på 1-2 klick oavsett om det är Koni eller AVO.
    Speciellt justering av framdämapre ger markant i förändrad balans. Bra att använda beroende på däcken, banan och vädret. (när vi kommer till moderna Öhlinare med flervägsjusteringar och mååånga klick är det betydligt svårare…)
    Har ju genom åren haft förmånen att prova ett flertal Saab 92-93-96;or på bana. De kort- och långnostvåtakts 96;or jag kört med kombination 14mm V4 rallyfjäder och Bilsteindämpare har jag upplevt på tok för understyrda i exit. (för håda fram i förhållande till bak, min tolkning) På en V4 är det lite bättre men balansen är inte optimal där heller.
    På en 99 däremot känns samma grejor kanon! Respektive bils viktdistribution spelar nog en ganska stor roll här, även om andra parametrar är minst lika viktiga. (Men det är Fulings område)
    Jag har känt exakt samma tendens på grus, men där är det lättare att med körstilen köra runt problemet. Dessutom är jag inte man nog att gå på gränsen på samma sätt i skogen 🙂

    Så om nya eller begagnande Bilstein, justerbara AVO eller Koni är bäst beror på vilken bil jag ska ha dem på och hur jag kommer att använda bilen.
    För övrigt bör även Konidämaprna shimsas om, då man annars lätt hamnar i ytterkant av justetingsomrdået, vilkent inte heller är optimalt.

    Ett långt inlägg, men det är bara för att både väghållning och App-K engagerar mig!

    #135317

    rolle g
    Deltagare

    Hej

    Om vi tar hänsyn till vad App-K generellt säger så är samtliga funktionspriciper i 1-3 korrekta och existerande inom tidsperioden.

    Vilken är tidsperioden?

    Undrar därför att jag är nyfiken på om gasdämpare är ok i F?

    Hälsn Rolle

    #135321

    bosse l
    Deltagare

    AutoTrygg fannas marknadsförda 1965.
    Dessa var gastryckstötdämapre (bytte senare namn till Bilstein)
    Så den typen av stötdämapre kan du ha i period F.

    I övrigt är väl relevant period för våra Saabar i relation till App-K fram till 1981.
    Sedan gäller det att säkerställa vad som hände på de olika teknikområdena i E, F G, H och I. Hårddraget bör man då inte kunna använda gasdämpare på en E-bil. Möjligen inte ens heller justerbara oljedämpsre om man ska vara petimeteraktig (uppgiterna på när justerbara oljedämapre typ Koni lanserades varierar) Men då har man nog ett litet helsike att öht få tag i dämpare som ens är lämpliga för tävling. Så här kommer tidigare nämnda avvägning in.

    #135323

    truls herland
    Deltagare

    Får man bygga egna dämpare?

    #135328

    rolle g
    Deltagare

    Tack för svaret Bosse.

    All hjälp att tolka App.K-reglerna är uppskattad.
    Känns som ju mer man försöker läsa på, ju mer förvirrad blir man.

    Hälsn Rolle

    #135330

    kontrapunkt
    Deltagare

    Hoppsan hejsan,
    det var väldigt vad ett par stötdämpare kan sätta fart på saker och ting.

    Vad jag på mitt något klumpiga sätt försökte säga var att lägg inte för mycket energi på denna fråga. Skaffa vettiga stötdämpare, ambitionsnivå efter plånbok. Sysslar man med historisk motorsport skaffa dämpare som följer reglementet, är man osäker välj den lösning som säkert uppfyller paragraferna. Det är faktiskt inte mer komplicerat än så. Är man fortfarande osäker ringer man till någon av de nyss utbuade förbundsteknikerna som dagligen svarar på denna typ av frågor, telefonnummer finns på SBFs hemsida. Det är faktiskt riktigt trevliga typer.

    Bosse L(indman), ordet du söker är: patent deCarbon.
    Och det är inte utan man undrar på vilket sätt du tar ansvar för dina tolkningar?

    Arne Karlsson, tur att du fick ett bra svar direkt annars vore väl förvirringen total.
    Och Fredrik, din kommentar var ord i rättan tid.

    mvh / Magnus

    #135338

    ulf g andersson
    Deltagare

    Instämmer helti uppfattningen: Är det en historisk tävlingsbil skall den vara historikst korrekt. Jag tycker stötdämpare och väghålling är en mycket mycket viktig fråga och det är är bra med den genomlysning som nu kommit tillstånd tack vare den inledande frågan.

    Tänker man logiskt kan så bra stötdämpare till rimligt pris och givetvis historiskt korrekt (men det är alla väl överens om vid det här laget i denna frågan) vara väl använda pengar i förhållande till varvtider, jämfört med mkt mkt pengar på trimning.

    Min utgångspunkt i förra inlägget var att finna bra stötdämpare till mitt nuvarande projekt en långnos banbil a´la Lasse Thaung (som för övrigt använde KONI dämpare(det anges ej om dessa var justerbara el ej)).

    I homologiseringshandlingen för långnos anges bara ”Typ av stötdämpare :TELESKOPISK.”
    Detta öppnar väl för både gastrycksdämpare och oljetrycksdämpare och sedan återstår att veta, när de justerbra dämparna kom på eftermarknaden och om de användes på bilar som gick i internationella tävlingar? Det svar jag fått tävlinggförare aktiva på 60-talet har varit AutoTrygg, ibl KONI, men jag har inte lyckats klara ut huruvida KONI var justerbara el ej.

    Min slutsats är avseende vad som är tillåtet på en långnosbanbil i kategori G:
    Gasdämpare typ Bilstein/ KYB JA
    Justerbar oljetrycksdämpare (om det inte är en utanpå liggande justering ): JA
    Justerbar gastrycksdämpare: Rimligen NEJ

    Frågan som återkommer är då: KAN MAN IDAG KÖPA EN OLJEDÄMPARE Med ”INTERN” JUSTERING”?

    Hälsningar Ulf G

    #135341

    fuling
    Deltagare

    Måste man skippa all form av utväckling bara för man håller på med historisk motorsport?
    Nej jag säger inte man skall åka med TTX44 på en 2T utan ligga inom spannet på vad som fanns inom tids perjoden där man åker. Teknikena då var inte dumma i huvudet då häller så man gjorde säkert massa saker som inte finns dokumterade. Varför då da?
    Ju presis samma sak som idagens motorsport, konkurens skäl.

    Tar vi sen stötdämpare i allmenhet, nu inte bara historikt, så finns det fruktanssvärt FÅ som vet vad de snackar om. Finns massa firmor som säljer grejor, även skimsar om dämpare.
    Men vet de att just den dämpare är just till juste den bilen och användingområde.
    Här vågar jag sticka ut hakan och säga NEJ. Men det spelar ingen roll för de som köper har ännu mindre koll på vad som är rätt och fel, bra eller dåligt. De kan säker känna skilnad och i många fall vart det bättre än innan. Men ligger man inom fönsterat för optimal dämpings?
    Samma svar här, snudd på inga.
    Så varför kan man inte kunna använda sin kunskap, om man har någon, för att se till att man får den dämpning man vill till vättiga pengar? Istället för att läsa, tolka, regler som fa… läser bibeln?
    Vist man kan få KONI eller Bilstian omshimsade men jag är tämligen säker på att det kostar mer än vad 4st nya AVO kostar. + testa att försöka få en dämparkurva från Sellholm, Forza mm så får ni se.

    citat:
    Sysslar man med historisk motorsport skaffa dämpare som följer reglementet, är man osäker välj den lösning som säkert uppfyller paragraferna. Det är faktiskt inte mer komplicerat än så.

    Om det nu inte är kompliserat, varför kom denna dibatt igång?
    Vem har tolkingsrätt på reglementet?

    #135349

    nkro
    Deltagare

    Ja jag har frågat om dämparkurvor. Svaret var att det var modifierade bilstein. (troligtvis inte). Samt att dom fjädrarna och den dämparen var det som fanns, och ingen annan haft samma problem.

    Men kör man en sprint, så är det 2 diken att köra sista rundan. Då vill man gärna ha bilen ngt högre. Har ingen annan det får man väll vara först.

    Första meningen i App K. bestämmer igentligen reglerna.
    Tanken är att köra en äldre tävlingsbil eller en kopia.

    Sen finns regler hur man ersätter saker som inte finns.

    Det står inte ngt om fabrikat eller vilken färg tex dämparna ska vara.
    Men det kan vara en god idé att använda en likvärdig dämpare som användes då.
    Man behöver inte vara så orolig då vid en teknisk kontroll.

    Det är tråkigt att tillverkarna inte skriver ut ngn information om sina dämpare, skulle vara lättare att välja då.

    Niklas

    #135352

    fredrik
    Deltagare

    Koni fanns i alla fall 1958 då en kompis Porsche 356 är beställd ny med ställbara Koni. Bilen gick sedemera både midnattsolrallyt & Kanonloppet på Karlskoga 1958 Bilder finnes.

    Koni har vad jag har förstått alltid varit Justerbara.

    Ja Fuling! Utvecklingen ska stanna inom den tidsperiod du valt att tävla inom.

    Jag har själv försökt att hålla min 2taktare inom 100% utav regelverket men det är inte lätt & det har kostat onödiga pengar för vissa saker som ger 0 prestanda höjningar.
    Men rätt ska vara rätt!
    Men jag vet att många bilar inom alla möjliga klasser inom Historisk motorsport ej skulle klara en teknisk kontroll.

    /Fredrik

    #135357

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Ja Fuling! Utvecklingen ska stanna inom den tidsperiod du valt att tävla inom.

    Men hur vet man hur de åkte?
    Hur vet man hur dämparkurvan såg ut? (för att hålla oss till dämpare)
    Så den är helt korrekt. Eller är det korrekt bara det står KONI eller Bilstain på dämparna så är det 100% rätt?
    Eller måste allt vara NOS för det skall vara 100% ok?

    Ja man skall åka med samma förutsättingar, teknink, de hadde då.
    Det är väll hela grejen med historiskt. Men vi måste välla få ändra samma saker som de kunnat gör då, med den teknink så fanns då. Med den kunskap som fanns då.
    Hela denna bit är klockren

    Vad som därimot inte får ske är när det sitter ett par småpovar, som inte vet vad de snackar om, som bestämmer vad som är rätt och fel.

    #135362

    fredrik
    Deltagare

    Vad som därimot inte får ske är när det sitter ett par småpovar, som inte vet vad de snackar om, som bestämmer vad som är rätt och fel.

    Tyvärr Fuling så är det så. De sitter i Frankrike & heter FIA.
    De vill helst att det ska vara NOS på allt.

    Självklart utvecklas det en del för man lär sig under åren. Däcken är bra Mkt bättre numera. Även inom bana.

    Det som är viktigtär att sätta några gränser så att Tex nybörjare inte köper fel grejer & lägger ut onödiga pengar.

    Både de Koni & de Bilstein du köper idag lär ju vara rätt Mkt utvecklade även om de ser lika ut som då.

    En sak som poängteras är att allt måste se ”rätt” ut.

    För mig som gillar Historien så är det inga problem att följa reglerna! Dock skulle jag vilja att de var skrivna tydligare så att alla tolkningar försvann som det gör nu när det är bra luddiga formuleringar både här & där.

    Bromsar man inte upp utvecklingen inom App K så kan det snabbt dra iväg eftersom både kunnandet & i vissa fall även pengarna finnes.
    Resultatet kan väldigt långt ifrån historiskt om man börjar med små avikelser.

    /Fredrik

    #135368

    fuling
    Deltagare

    Povarna sitter inte bara i Frakrike, utan på betydligt närmare håll också.

    citat:
    Det som är viktigtär att sätta några gränser så att Tex nybörjare inte köper fel grejer & lägger ut onödiga pengar.

    Som framgår med all tydlighet i denna tråd så är det INTE solklart vad som är rätt och fel.

    Ok ser rätt ut.
    Vi tar ett par AVO dämpre.
    Vi tar bort den från utsidan synbara justerratten.
    Målar de röda eller gula i rätt kolör
    Sätter på ett KONI märke
    NU ser de rätt ut, har den tekink som fanns då.
    Är de ok nu?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 90 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng