Bilstein stötdämpare?

Forum Övrigt SSR Bilstein stötdämpare?

Detta ämne innehåller 89 svar, har 23 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-04-18 17:11.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 90 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #135243

    fredrik
    Deltagare

    Tack Magnus!

    Koni måste man lossa på & trycka ihop & sedan vrida på vill jag minnas.

    /Fredrik

    #135245

    nkro
    Deltagare

    Tack Fuling för att du hjälper en som inte kan så mkt om väghållning.
    Hade ingen aning om att Koni Avo var samma,livärdiga.

    Mitt problem kanske inte är dämparen utan just fjädern.
    Troligtvis inte fjäder konstanten utan längden.
    Men vart får man tag på dessa värden. Jag hittar inte så mkt skrivit om dämpare eller fjädrar utan bara vad dom används till. Inte roligt att lägga ner pengar och arbete på ngt som kanske blir sämre. Jämföra olkia fjädrar dämpare blir svårt om det bara är färgen som skiljer allt annat är svårt att få uppgifter på.

    Finns det ngt säkert sätt att prova fjädrar. Hydralpress ? Tips..

    Det finns så mkt att tänka på när man pratar vägghållning, så man vill gärna gå på beprövade rekomendationer, sen testar man egna inställningar.

    Just 900:an

    Krängningshämmare. Köra utan helt. Bara i bak. Både bak och fram.
    Hårdare dämpare fram. Klarar infästningarna det.
    Hårdare fjädrar fram klarar bärarmarna det.

    Orginal fjäder bak eller hårdare.
    Dämpare bak.

    Ändra, (hoppas jag skriver rätt nu), Caster.
    Ändra camber.
    To in/out

    Sen får man tänka å att jag pratar om Rally på grus.
    Jag vill inte bara ta en kurva i hög fart.
    Bilen ska vara stabil på rakorna. Bromsa in ok.
    Ha bra driv ut ur svängarna. Framhjulsdrift på grus.

    Så alla bra rekomendationer uppskattas.

    Ngn som vet om Sachs gamla rallydämpare går att renovera. Är det värt det ?

    Niklas

    #135246

    fuling
    Deltagare

    Mao AVO är ok om man ser till att de INTE går att justera på bilen.
    Allså man måste plocka av dämparna för justeringen.

    Om ett sätt beggade bilstain kostar säg ca 2000kr.
    Vad får man?
    Lägger man till 1500kr får man nya dämpare som passar bättre till vad man än skall använda dessa till.

    #135265

    fredrik
    Deltagare

    Å hur många tror du märker av den skillnaden???? Motsvarande dubbla pengen? Väldigt få skulle jag tro.
    Kanske om de justerar ned AVO dämparen rejält men då hade det dugt lika bra med vanliga gasstötdämpare.

    Det jag vill säga är att Beg bilstein Mfl märken är ett väldigt bra budget alternativ för de fungerar bra men de är ej optimala för gatkörning eftersom de är framtagna för rallybruk.

    Skulle vara kul att göra ett test på Superstage med en sats beggade Bilstein direkt från Tradera för att sedan smälla dit ett set nya Avo & se om det blir någon större skillnad.

    Efter Mkt vridande på rattarna så kanske man vinner något men för gemene man är skillnaden minimal

    Borde ta en normal saabklubbs V4/2taktare samt en normal chaufför som test person

    2 bilar 2chaufföer, Bilbyte direkt efter målgång samt hemlighålla vad som sitter på plats

    /Fredrik

    #135268

    scania
    Deltagare

    Hej!
    Jag har Bilsteins rallydämpare på min grupp h 99:a , kör både asfalt och grus utan att ändra ngt, funkar mkt bra, framvagnen är ställd som saab rekomenderar. Har lessjöfors rallyfjädrar fram och std bak, mkt få genomslag så att kasplåten tar i. Forza är mkt duktiga på väghållning, säljer f.ö. bla bilstein.
    mvh Andreas

    #135274

    fuling
    Deltagare

    Jag märker garanterat skilnaden mellan bilstain och AVO, KONI.
    Räcker med vanlig gat åka.
    Sen är det fruktansvärt FÅ som testat olika dämpare, fjädrar mm mm.

    Nyfiken fråga Scania, vad har du testat för andra sättinger på fjädrar och dämpare?

    Skall vi gå på budjet till V4 e 2T är väll ett par riktigt friska std dämpare fram från 99 ännu biligare.

    Sen typ Superstage, hur många har kört sån i huvutaget???

    #135292

    ulf g andersson
    Deltagare

    Sjutton, det är uppebart att det inte bara bromsanr som är kepigt att välja korrekt till en historikst riktig långnos 2T, nu är det också stötdämparna.
    Ett budget alternativ borde vara KYB, dvs de dämparer som tidigare såldes som Biltema rallydämpare. Dessa säljs nu av MECA kedjan för omk 6-700 kr st

    Fråga 1) kan man verkligen hitta nytillverkade justerbara Koni till 2T som är hisortikst korrekta idag?

    2) Finns inte justera bra AVO? Är de hisotrisk korrekta? Är det någoon som har erfarenhet av AVO?

    Hälsningar Ulf G

    #135300

    kontrapunkt
    Deltagare

    Jag tycker inte att man skall överdriva problemet med att hitta stötdämpare för historisk motorsport, det finns väl fler tillverkare idag än någonsin. Men man skall också komma ihåg att hjulupphängning är den del av bilen som kanske utvecklats mest jämfört med den gamla goda tiden, och då framförallt stötdämparna. Håller man på med något annat än historisk motorsport är det bara att välja och vraka. Men blandar man ihop historisk motorsport med STCC/WRC blir det ju problem.
    Tittar man runt på de olika tillverkarnas hemsidor tycker jag att man ser ganska tydligt var gränsen går.

    Med detta sagt, Bilstein är ett av de företag jag har stort förtroende för, bättre kvalitet får man leta efter och Forza har alltid varit hjälpsamma vid kontakt. Koni tillhör samma skara och det finns antagligen ett antal andra. AVO har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men att döma av deras hemsida har de lite annorlunda fokus :blush:.

    Intressant är att de bilsteindämpare som S&R sålde var inställda för lite tyngre V4or, med 70liters tank och dubbla reservhjul. När stdB härjade som mest togs ett fåtal satser dämpare fram av Saab för att bättre lira med den lägre vikten (bak). Många åkte antagligen med dämpare som inte var helt idealiska då, men som alla vet gick det ju förskräckligt fort ändå.

    Själv använde jag biltemas gasdämpare på bana under ett par år, 2T, det gick väl inte så fort men det berodde inte på dämparna. Och jag undrar om inte Nils-Olof fortfarande använder dessa. Vi provade dem också i Saabs testrigg och dom klarade sig riktigt hyggligt, fast de var hårda. Skulle nog valt något annat för rally i en 2T.

    Men det bästa rådet till den som startar från noll, är väl att åka ut på tävlingarna och fråga de som kör liknande bil om råd.

    mvh / Magnus

    #135302

    fuling
    Deltagare

    Går att få KONI byggda som de var då.
    Bara renovering av 4st KONI kostar mer än 4st AVO nya.
    Nej, jag är inte sponrad av AVO. Är inte häller en jätte vän av AVO häller.
    Men man får mycket för pengarna.

    Fråga:
    AVO och KONI är samma typ av dämpare.
    Om man nu ser till att AVO-dämparen INTE går att justera på plats.
    Är då AVO ok i historiskt???
    Har för mig även SPAX har dämpare till Saab 96

    Vad gäller hjulupphängingran så har väll utväckligen gått bakåt om man ser till std bilar.
    Så gått som alla std bilar idag har Macperson ben fram.
    Jag kan bara komma på ett par fördelar med MacPerson ben gämnfört med dubbla A-armar och det har INGET som ger + i väghålling.
    Även bakaxen 95/96 är bra, bara man kommer på hur den funkar.
    Finns väll bara 2st som kanske är lite negatift bak, det höga rollcentrumet och den höga låsningen av axen vid broms.
    Så rent så är fram och bakvagn på saab 95/96 helt ok. Finns därimot en nackdel, spårvidden.
    std 1220(1240), hmm = smalspår.

    #135304

    fredrik
    Deltagare

    Historisk motorsport innebär inte att ta del av modern utveckling utan att följa de regler & använda det som fanns inom den period som man väljer att köra inom.

    Man måste dra gränsen någonstans för annars så tycker nästa att Öhlinare visst är samma som Bilstein/AVO å sedan är cirkusen igång.

    Du är en utvecklare Fuling! Du är en som vill föra saker & ting framåt!
    Men inom Historisk motorsport så är handbromsen åtdragen! Här får vi göra det bästa utav vad som fanns i dåtid!

    /Fredrik

    #135305

    truls herland
    Deltagare

    Jag har åkt rätt mycket gata med Bilsteins Rallydämpare fram.
    Dom fungerar ju bra, men bilen blir jävligt hård rakt av. Jämför man med andra dämpare på samma fjäder så ger Bilstein dämparen en mycket hårdare körkänsla.

    Då jag kollade upp numret på dom fant jag ut at dom även är specade till Toyota Landcruiser. Mao rätt hårdt ställda.

    Dessa var begagnade, och nya skulle förmodligen vara ännu hårdare.

    Sen vet jag inte särskillt mycket om väghållning och dämparkurvor, men jag antar att för banåka så är det höghastighetsutfjädringen man vill kontrollera. Mao, hur hård dämparen är när man trycker i hop den spelar inte ett kvitt. Men i Rally gör det, för ingen har möjlighet att stätta dit så hårda fjädrar då skulle bilen bli okörbar vid låghastighetskompression..

    Rätt eller fel?

    #135306

    saab bilmuseum
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Historisk motorsport innebär inte att ta del av modern utveckling utan att följa de regler & använda det som fanns inom den period som man väljer att köra inom.

    Man måste dra gränsen någonstans för annars så tycker nästa att Öhlinare visst är samma som Bilstein/AVO å sedan är cirkusen igång.

    Du är en utvecklare Fuling! Du är en som vill föra saker & ting framåt!
    Men inom Historisk motorsport så är handbromsen åtdragen! Här får vi göra det bästa utav vad som fanns i dåtid!

    /Fredrik

    Så sant Fredrik! Du satte verkligen hammaren på spiken med detta inlägg!
    Historisk motorsport = Att älska sin bil med dess för och nackdelar inom sin tidsperiod.
    Om man inte vill det är det ju bara att köra i Grupp H i rally eller kanske STCC….

    Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car museum

    #135308

    fuling
    Deltagare

    Fredrik, AVO och KONI är samma sak om vi snackar simplare dämpare.
    Mao samma teknik används. Se vad Nylonskjorta skrev om typ av dämapre.
    Mao det kan stå KONI på AVO och AVO på KONI.

    Bilstain, KONI, Öhlins, KW, Nitron, SPAX, GAS,LEDA, mm mm
    Bara igenligen säga ett fabrikt är fel.
    Bilstain, KONI, Öhlins mm har man på typ F1.

    Varför är det utfjädring som skulle vara intresankt vid banköring?
    I min värd så är det bara fjädern som kan trycka ut fjädern/hjulet.
    Så var vill man ha hjulet? I luften eller i marken?
    Inte häller kompretionen får bli för hård för då slår man sönder stötdämparfästerna.
    Så frågan blir nu, vad är stötdämparens huvudfunktin?

    Tar man nu rally kontra race så måste dämparna i rally ha en kurva som inte spårar ur vid högre hastighet på in fjädring. Utfjädringen bestäms BARA av fjädern.
    Sdt bilar där konforten är den VIKTIGASTE punkten så är kompretionendämpingen liten i föhållande till returen.

    #135309

    scania
    Deltagare

    Hej!
    I historiska/klassiska rallyklasserna får man bara använda det som fanns vid den tiden, t.ex. hade bosch brytarlöst tändsystem att köpa, det betyder inte att man får köra med exempelvis petronix eller liknande trots att de bygger på samma princip. Båda har en magnetring, men endast den som fanns då får användas, det samma gäller t.ex. fälgar, man får inte sätta alufälgar från 240 på en 142:a, detta påtalades för många på förra midnattssolsrallyt och de kommer att bli ännu hårdare med kontroller. En bil t.ex en volvo 142 -72:a får INTE byggas om till en -73:a, däremot får man göra tvärtom ( 73:a till -72:a)
    Mvh Andreas

    #135310

    fuling
    Deltagare

    Här verkar åsiktena, tolkningen av reglena gå isär.

    Jag tycker det verkar vara hål i huvudet att bara stirra sig blind på vad det står för märke på produkten.
    Om tex den firma som gjort något inte finns längre men det finns en annan som har nästa samma. Skall man få använda den eller ej?

    Sen sätter jag en slant på att jag kan om man hårdrar reglena se till att 95-100% av alla 2Tare i rally och racing är regelvidriga.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 90 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng