SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
- Detta ämne har 235 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-17 15:59 av linusj.
-
FörfattareInlägg
-
Så lite kompletteringar på denna tråd,
det var ju detta med förändringar vid olika chassier nr.Chassie nr:
1-40 Ja de första 40 var ju som sagt bakhända dörrar och säkerligen gjordes en del justeringar under hand på de 40 som brukligt är på en förserie.41-89 Dörrarna blir ju framhängda och der är 93 F som troligen är donator nu (skall mäta lite på 93 B och 93 F och jämföra med min tidiga 60 senare i vår). De bakre yttre dekoren på D_stolpen är troligen fortfarande kromade.
90-139 Dekorplåten på D-stolpen ändras till lackat men man behåller plant utförande.
Utförandet på den bakre stolpen på bakluckan ändras.
Fortfarande sitter den tidiga prototypvarianten av 4-växlad låda från ZF i bilarna, lådan har bla speciella växelförare som ej är i samma gjutna utförande som senare 4-växlade lådor. Tidiga lådor har också ett speciellt utförande på bakre locket mm. Enligt obekräftade uppgifter skulle den fyrväxlade lådan i tidiga bilar vara lägre växlad, antingen via drevsatsen eller via en lägre slutväxel än 7:38, men detta har jag inte fått fram uppgifter som kan styrka riktigt. Någon som vet mer?
I tidiga bilar sitter ju också den mycket sällsynta och speciella 850 cc motorn med åtta topplocksbultar och här skulle det vara intressant att få fram var gränsen går ( någon som vet mer om antalet av denna?)140-200 Dekorplåten på D-stolpen ändras ännu en gång till version med pressade rillor.
201- Upp till chassie 200 har bilarna samma utförande men from chassie 201 ändras tvärbalken över golvet under framstolarna, handbromsutförandet inkl wire och spak.
From 201 ändras utförande på sid sidorutan i framdörrarna vilket skulle kunna tyda på att man då byter från 93F dörrar till 96 dörrar eller annat utförande.Ja detta var kommentarer på ändringar fram till chassie 201, så långt hann jag nu , det mesta av uppgifterna är hämtade från orginal reservdelslista för saab 95 tryckt 1960.
//Hälsn Göran
Kolla vad som hamnade på Garaget.org i söndags….
http://www.garaget.org/?car=132575&image=1223104
Har fiskaren sålt sin bil?Man undrar ju…
kan ju lika gärna vara nån som gått förbi och tagit några bilder på den…
ser man hans andra bilar så verkar han ju inte så “saabig”undra varför en sån här bil står utomhus??
saknar kromplåtarna..2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)februari 4, 2009 at 20:19 #134768Kul / fantastiskt att få se en sådan skapelse ute i det fria!
Senast jag såg den på bild var över 20 år sen och då på en svartvit bild.
Härligt att den klarat sig så bra och så vitt jag hört tillhör den samma ägare sedan länge och används inte bara som hobbybil. Men där kan jag ju ha fel.
Den var i alla fall inte till salu då och är det nog inte nu heller.En guldklimp att vårda ömt.
Blir sugen på att skaffa en 95:a igen!
/Magnus
februari 5, 2009 at 18:35 #134838DEN HELIGA GRALEN ÄR HITTAD, kanske :angel:
Kolla detta
http://www.garaget.org/?car=132575
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
här är vi snabba, kolla längre upp lars
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)februari 5, 2009 at 18:40 #134840Bajs också, har inte varit inne på garaget på ett tag.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Hejsan
Jag är ny här. Jag hittaden här tråden via Google när jag sökte info om Saab 95 tvåtaktare. Hur jag har kunnat undgå detta forum tidigare är en gåta.
Jag hade en sextiosexa 95:a som förstabil och har förståeligt nog svårt att glömma den.Anledningen till att jag skriver nu är att jag i Umeå någon gång i mitten av 80-talet såg en 95:a med 93:ans inredning. Jag minns inte nu om den hade felvända dörrar eller ej, men jag förstod att det var nåt udda med den bilen.
Tyvärr så visste ägaren det också. Bilen var i ett ruskigt skick, rostig, spacklad och mycket mycket sliten, men han ville ändå ha 10000 för den. Rätt mycket pengar i mitten av 80-talet. Också.
Men den var blå och hade de där speciella aluminiumbitarna på C-stolparna.
Man undrar ju om det är någon som tagit hand om den sedan dess…Den här tråden var fantastisk läsning. Tack alla ni som skrivit.
Hans H
Hej Saabteddan
Om det är du som har den bilen skulle det vara kul att se lite bilder.
Är det 93:ans inredning eller något mera skumt?
De här bilarna verkar ju till och med vara ännu mera annorlunda än vad jag först trodde.Bor du i Umeå? Jag är uppvuxen i Sävar.
Hans H
februari 27, 2009 at 11:33 #136422Underbar tråd! :applause:
Kanske lite off topic! Är som 95 gurrun, Matthias Roswall, ett stort fan av 95:an, uppväxt med 95:an och har ägt och äger 95:or! Bl.a. en 95-64! Önskar mig (som många av oss) en komplett samling av ALLA 95:or! Det blir alltså många av just 59:orna, 60:orna och även 61:orna i samlingen! Det jag vill framföra är att ni (med info om alla årsmodeller inte bara de äldsta) fortsätter att förgylla oss 95 fantaster med information så den inte, puff :eek:, försvinner! Tänk också på att det är 50-årsjubileum i år!februari 28, 2009 at 10:12 #136477Hejsan Hans!
Bilen du kommer ihåg kan mycket möjligt vara min, de är och var ju som bekant inte så vanliga dessa tidiga 95or. Så sanorlikheten är ju stor.
Jag har hört att min bil diskuterades i saabkretsar på -80 talet, men ansågs som du säger för nedgången för begärt pris. Roligt att höra att du minns bilen. Var fanns den på den tiden? Första gången jag såg bilen var -95 på söderslätt, den stod hos en entusiast som hade många gamla saabar på sin gård.
Jag är mycket intresserad av att hitta mer om historiken. Enligt Fredrik så har bilen tjänstgjort som tjänstebil och rullat dryga 40000 mil innan den blev uttjänt.
Har för avsikt att forska i detta.Du undrar om vad som är annorlunda, detta är några drag som kännetecknar de 800 första handbyggda bilarna och de ändrades forlöpande som går att läsa mer i detalj tidigare i denna tråd.
-Ingen lufthyvel.Tom ch nr 1700
-Sidorutorna bak, har en speciell form tom ch 800. Bakre ej öppningsbara.
-Bakluckan (en mycket dålig lösning)tom. ch 800
-Inredningen (blå)fanns från ca 1959 – 1962(tidig).
-Från ch. nr. 201 – 800 är den baserad på en 96 framdel men med 93 instrumentering.Före på 93an.
-Har hört att vx.-lådan skall vara speciell på de 500 första bilarna, tror den benämns ZF??
Kanske har jag glömt något viktigt, detta är vad jag kommer ihåg just nu.Jag bor på Tomtebo och i umeå sedan 1994. Brukar du hälsa på i umeå? Om du önskar så kan du gärna höra av dig om du har vägarna förbi umeå för en titt på bilen och eventuell provåkning!
Jag kommer inom kort att lägga ut bilder på bilen här på tråden.
/ Ted -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.