SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 236 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 12, 2009 at 22:00 #133534

      Og en til gitt!

        januari 12, 2009 at 22:11 #133536

        Finns bilen bil/bilarna kvar??

          januari 12, 2009 at 22:17 #133537

          Ja Dick, jag skall ta fler bilder och publicera men bilen står just nu dåligt till för det långt inne i ladan.

          Du är skarpögd., det stämmer. Plåtarna bak på denna tidiga seriebil är släta på samma sätt som på 59.orna. 59:orna hade vissa kromade sådana plåtar med andra lackade. På denna är den lackad i bilens färg. 50 produktionsbilar hade denna plåt i aktern. Sedan kom troligen den refflade varianten.

          Vidare är utförandet vid b-stolpen olika här aldeles i början av serietillverkningen det framgår av bif bild på min, vecket i nederkant på b-stolpen skiljer samt den släta breda delen på b-stolpen.

          Dessa riktigt tidiga 60-or har en del gemensamt med 59-orna i en del olika delar, bla en mycket speciellt inredning. såväl tyg som galon är special och även hur man gjort avskärningar på dörrsidor mm. Jag tar bilder på denna och publicerar senare här på forumet.

          //Hälsn Göran

            januari 12, 2009 at 22:44 #133540

            Det blir jobbigt för kopiatörerna att få till detta veck…….

            /Fredrik

              januari 12, 2009 at 22:50 #133541

              Såg föresten att D stolpen verkar vara klädd.

              Göran. Förlåt att jag är så petimetrik men om det var de första 50 serie 60:iorna som hade släta plåtar hur kommer det då sig att nummer 51 även har dessa????

              Jag har sett en bild på Nr 55 ifrån tidigt 70tal & den hade kromade plåtar.
              Vad jag har fått fram så var det kromade plåtar på alla de första 60bilarna.

              Julle. Museets 59:a har Nr 22

              /Fredrik

                januari 12, 2009 at 22:50 #133542
                Göran D wrote:
                Här är brytpunkterna,
                Chassie nr:
                40
                89
                139
                200
                231
                300
                381
                500
                517
                600
                645
                800
                1120
                1700

                Göran D , finns det något skrivet om vilka ändringar som skedde för respektive chassinummer?
                till exempel var väl de 800 första handgjorda?
                Skulle vara kul att veta hur mycket som faktist ändrades, det är nog en del smådetaljer skulle jag tänka mig. någon som vet?

                Saab 93B -59 (Blå)
                Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                  januari 13, 2009 at 00:04 #133544

                  Skit kul tråd, men, nog finns mer info bland oss nästan 2000 medlemmar….

                  Kända bilder, igen, vore kul med bilder som vi inte sett på forumet tidigare, någon borde ha en eller flera i något familjealbum, kanske i någon gammal tidning tex Allers eller liknande utan bil och teknikinriktning.

                  Båda dessa bilder kommer från privat hemsida, http://www.perstorp.seths.se/bil/
                  och är en tidig bil (förserie?) utlånad till Sten-Arvids far.


                  En av dessa pöjker (Värmlänska) är Sten-Arvid.

                  För att svara Julle på en tidig fråga i denna tråd, byggdes alla 95-59:or på oregistrerade 93:or tagna direkt från tillverkningsbandet…….eller…..

                  Mycket mer info om [size:17pt]DEN HELIGA GRAL SAAB 95-59[/size][size:14pt][color:#FF0000] kommer!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/color][/size]

                  Jonas mf…

                    januari 13, 2009 at 00:46 #133547

                    Stiliga bilder.
                    Noterar att framdörren ser ut att hänga lite på “trekvart” men som påpekades, det är en prototyp så det må vara förlåtligt 🙂

                    Mer såna bilder !

                    / Kenth

                      januari 13, 2009 at 16:21 #133574

                      Bra fråga Fredrik,

                      Jag behöver förtydliga, när jag pratar om 50 bilar är det serien från chassie nr 90 –

                      Bilar med chassie nr 41-89 = 49 bilar har en slät skruvad plåt där bak, den är mycket troligt kromad precis som 59-orna, och som den du sett bild på chassie nr 55. (Plåten kan ha varit lackad i några fall, detta kan jag inte verifiera).

                      Bilar med chassie 90-139 = 50 bilar som har, som min, slät skruvad plåt där bak lackad i bilens färg.

                      //Hälsn Göran

                        januari 14, 2009 at 21:27 #133657

                        Det ska inte vara [color:#FF0000]….eller…..[/color] detta kom med från World dokumentet jag skrev i. 95-59an byggdes på 93or från bandet, ursäkta om det blev rörigt i förra texten.

                        J.Leklem wrote:
                        För att svara Julle på en tidig fråga i denna tråd, byggdes alla 95-59:or på oregistrerade 93:or tagna direkt från tillverkningsbandet…….eller…..

                        Jonas mf…

                        Mvh Jonas

                          januari 18, 2009 at 13:24 #133886

                          Härlig utveckling på tråden —som nån skrev- det här kan bli nåt i stil med GT-linan! Låt oss hjälpas åt så det går därhän ! Den tråden visade, att runt 93 GT 750:ornas tillblivelse och öden finns hur mycket kännedom som helst—på hur många håll som helst. Säkert gäller samma sak för de riktigt tidiga 95:orna. Är säker på att många av de som känner till detaljer i ämnet finns här på forumet—så haka på vid tangentbordet! Att 95:an kommit så i fokus gör mig 🙂 🙂 :applause:
                          Även om allt inte kommer att avhandla enbart 59:orna så är väl skriverier om den efterföljande årsmodellen ytterst relevant i tråden, då detaljhistoriken för de bägge åren är ytterst sammanhängande. Har inte hunnit haka på nåt vidare själv här på sistone men några comments:

                          Kälkan wrote:
                          Kan beräta att chassinr 1 gick som Servicebil på Saab i Ronneby.
                          kännde killen på Saab som gjorde en översyn på bilen, åt
                          saabs bilmuseum, den var för dålig så den blev skotad.
                          Den gammle Rallyräven Kaj Jönsson, lånade den av Saab R-by, hade den som sin Servicebil
                          tidigt 70 tal.

                          Chassinummer 1, wow! Och röd!?? Har du nåt minne av Anders, om det helt säkert var originalfärgen eller om den ev. kan ha varit omlackad?
                          Den vanligaste uppgiften, ryktesbaserad eller bekräftad från tillverkaren, det har inte gått att utröna, är att de första sju bilarna är blå/vita resp röd/vita. Men var ch nr 1 verkligen röd från fabrik, då ställs den detaljuppgiften på ända. Mycket finns ännu att bringa klarhet i!
                          Hur som helst vansinnigt fascinerande att ettan av alla, överlevde teststrapatser, Saabs återköps-vurm mm och rullade i trafik ända till 70-talet (=nutid, för då föddes en annan). Vore kul om du fick fram mer om den Källkan! Den bruna (beiga?) du nämner som Kaj Jönsson hade som servicebil, var det en -59:a det med?

                          Kälkan wrote:
                          Det kanske det va, det var ju tjugofem årsedan jag ägde
                          den (harven ) 95an, har ju haft många saabar sen dess,
                          och har idag.Finns den kvar idag?????

                          Jodå, 313, blå finns kvar! Och tydligen i bra händer, en ägare som avser renovera. Fasen Anders kommer ihåg din annons, i en av de första Bakrutorna som damp ner därhemma i sörmländska Mellösa, måste varit 1983! Minns texten också, något i stil med ”En rar gammel-95a till salu, ch 313, hyfsat renoveringsobjekt, 500:-”……

                          Fredrik wrote:
                          Såg föresten att D stolpen verkar vara klädd.

                          Göran. Förlåt att jag är så petimetrik men om det var de första 50 serie 60:iorna som hade släta plåtar hur kommer det då sig att nummer 51 även har dessa????

                          Jag har sett en bild på Nr 55 ifrån tidigt 70tal & den hade kromade plåtar.
                          Vad jag har fått fram så var det kromade plåtar på alla de första 60bilarna.

                          Julle. Museets 59:a har Nr 22

                          /Fredrik

                          D-stolpsklädseln skapar frågetecken! Tydligen förekommer den på tidiga bilar. Har du verkligen inte det i din-62:a? Jag köpte en gång in mig i en skogsvraks-63.a, som skulle plockas ner till delar, midnattsblå, och den hade D-stolpsklädsel, det vet jag helt säkert. Min -64:a har det inte, den har den senare låga varianten med ”romben” som hänger med ända till 1978.

                          Ch nr 55, blå, du snackar om i inlägget finns omnämnd i en Bakruta på 80-talet, en medlem i Storuman visade kort taget runt 1972, sedan skrotad -73.

                          Måste dra mitt allra första minne avseende trådens kärnämne—95:an med felhängda dörrar…
                          Det var väl slutet på 1977, och far hade fått hem nya numret av Vi Bilägare, då utgiven av OK om jag inte minns fel. I OK:medlemskapet ingick att få denna tidning till reducerat pris och varje år fick man dessutom en liten pappbrevlåda i OK:s blå och röda färger (70-talskult, om!!!. Den hängde hemma på väggen och däri sparades alla tankkvitton—efter att OK:s ”lågblybensin” slagits i vår toreadorröda 95/70. Den bilen förstörde mig mkt tidigt och stöpte mig till obotligt 95-freak för all tid framåt… Tankkvittona lämnades in en gång om året och blev tillgodo för nya inköp.

                          Nåväl, ViB den gången innehöll en halvstor bildnotis om 95:ans förestående nedläggning som skulle ske”under början av nästa år”. Längst upp i notisen en svart-vit bild på en 95:a trubbis—just det- en 59:a… o direkt min fråga till farsan—som han påminde mig om långt senare—
                          ”-Pappa, ska dom verkligen sluta göra just den 95:an med den snygga fronten??”
                          Fick då förklarat något man inte hade jättekoll på som sjuåring–det här med att modeller avlöser varandra och att det var evigheter sedan man slutade med kortnäsan… tror det var då han första gången visade ett kort på den 96-61:a vi hade innan den röda 95 V4:an. Det kortet sitter idag på förstasidan i mitt första Saab-fotoalbum…. tack farsan för det bilvalet…

                          Nästa-59 upplevelse var 1982, ny medlem hade man blivit i SSK(dåvarande Saabregistret) och inköpt ett ex av en färglagd G A Sjögren bildkavalkad. Där var en blå 95-59 med, till idag den snyggaste tecknade Saab jag sett. Är säker på att en blå tidig 95 dessutom måste vara något av det snyggaste i bilväg som finns(?, funnits?) real. Mer om den blå färgen snart…/ Matte

                            januari 18, 2009 at 13:31 #133888
                            Matthias R wrote:
                            Härlig utveckling på tråden…
                            Mer om den blå färgen snart…/ Matte

                            Applåder busvisslingar och hurrarop från läktarna :applause:

                              januari 18, 2009 at 13:37 #133889

                              Lysande Matte!
                              Det var för just sådana här historier som Saabklubbens stipendiefond kom till… 😉

                                januari 18, 2009 at 17:39 #133908

                                Precis vad jag tänkte på också när jag läst den här intressanta tråden . Skulle vara väldigt intressant om all denna kunskap sammanställdes i ett dokument. Och att t ex Matthias R och någon till insatt fick tillfälle att grotta lite mer t ex intervjua dom som äger/ägt 95orna och även varit med vid tillverkning/utveckling/leverans i Linköping mm. Detta är ett riktigt hett ämne att använda Stipendiefonden till.

                                Jag kommer därför att lägga en motion till styrelsemötet om det här.

                                  januari 18, 2009 at 19:09 #133915

                                  GT750 tråden är ett annat exempel. Stipendiefonden var tänkt att stimulera ett breddat och fördjupat kunnande om Saab(ar) och dess historia.

                                  Träffar och reservdelar är viktigt, men Saabklubben har, enligt min uppfattning, utöver det en viktig roll i att förvalta historien kring ett av världens mest spännande bilmärken.

                                  Stadgarna för fonden ligger under medlemssidorna.

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 236 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.