SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 236 totalt)
  • Författare

Tittade igenom original reserdelskatalog för 95:an (exemplar som är tryckt i dec 1960)

Här finns det mesta av varianterna med på de tidiga 95:orn, bla 8 bultars 850 cc motorn mm. och varianter av den 4 växlade lådan

Går man igenom listan ser man följande brytpunkter i chassienummer där det sker utveckling/förändringar/varianter av bilen (Numret anger det sista numret INNAN förändring)

Här är brytpunkterna,
        Chassie nr:
        40
        89
        139
        200
        231
        300
        381
        500
        517
        600
        645
        800
        1120
        1700

helt tydligt är (som ju fastslagits tidigare) att de framhängda dörrarna börjar med chassie nr 41.

Sedan görs det 49 likadana bilar,
        därefter justering och 50 likadana
        därefter justering och 61 likadana
        osv.

Ett fasligt ändrande och mixtrande i denna väldigt tidiga produktion.

//G

januari 11, 2009 kl. 18:19 #133448

Har nu kollat lite extra på detta var de tidiga 95:orna var skarvade mot den 93a kaross som fick vara donator.

På bifogade bilder syns ganska tydligt skarven i karossen där man valt lösningen att sticka i b stolpen från 95 bakdelen i 93:ans b stolpe och svetsa i hop. Skarv finns sedan uppe vid taket och i golvet formodligen längre bak . – Ett riktigt hantverk dessa 95.or!!

januari 11, 2009 kl. 18:36 #133450

Göran, är det här ”Sifferbo-snickarens” bil du lägger in bilder på? Berätta gärna lite om den istället för att smyga så förbaskat. 😀

januari 11, 2009 kl. 19:36 #133455

Nej detta är inte sifferbobilen.
              95 -60 chassie nr 91 som Fredrik nämnt om bla.

Börjar man räkna på seriebilar är det alltså den 51:a bilen av den ordinarie produktionsserien.

Den gick till värmland, långt upp i skogarna där, där jag hittade den för många år sedan efter mycket letande.

Det står två ägare på regbeviset. Tillhörde gammelfar i familjen som i stort sett kört den sedan ny, som enda ägare enligt utsago (var kanske bilhandlaren den första), avställdes för 25 år sedan 1973, sedan hade den behållits i famlijen som klenod och sonsonen länge tänkt renovera. Men när en Austin healy (tror jag det var) också fanns i ladorna som ett alternativ för renovering valdes den och jag fick efter mycket bönande köpa detta härliga åk. Bilen är komplett men motor satt inte i.

Fick gräva fram den på en loge halft under en segelbåt(som var väl upp-pallad så den inte tog i taket på bilen). Långsamt och varligt släpades bilen ut med en tross efter traktor.

Härligt befriad från renoveringsförsök, och med orginalinredning, slitet men där.
              Gissa känslan när den såg dagens ljus igen….

//Hälsar Göran

januari 12, 2009 kl. 06:46 #133474

Smyg, smyg, smyg… 😀 Fram med lite vettiga bilder nu! Det här är ju en riktigt tidig bil.
                På första bilden du postade (om de hör samman) verkar det vara blanka plåtar på sidostolparna längst bak?

januari 12, 2009 kl. 10:27 #133478
                  svarvaren wrote:
                  Den här var ju riktigt tuff, finns någon kvar?
                  95 Van

Det där är ren bilporr!!! :hype:

Var inte dom där ämnade för danmark eller minns jag fel? Men som sagt, finns nån kvar? Det vore ju den ultimata turnébilen…

96 V4 -69

januari 12, 2009 kl. 11:32 #133479
                    JoSo wrote:
                    svarvaren wrote:
                    Den här var ju riktigt tuff, finns någon kvar?
                    95 Van

Det där är ren bilporr!!! :hype:

Var inte dom där ämnade för danmark eller minns jag fel? Men som sagt, finns nån kvar? Det vore ju den ultimata turnébilen…

Danmark och Norge hade hög skatt på personbilar så ”leveranssedaner” av olika märken var populära även som familjebilar där.

Jag vet att jag har sett en på bild, möjligen i nåt nummer av Bakrutan, men frågan är om den är äkta eller en replica byggd på vanlig (sic!) med igenlagda sidorutor.

januari 12, 2009 kl. 12:12 #133482

Ja det har vært solgt såkalte ”varebiler” alt fra kortfront til V4 tidlig 70 tal.
                      En V4 varebil har vært prøvd solgt i Norge flere ganger – vet ikke om den er solgt ennå?
                      Det skal visst eksistere en 95 kortfront varebil uten sidevinduer i Norge – har prøvd å finne den men….

januari 12, 2009 kl. 13:18 #133484

Vanen är tydligen en 62a avsedd för danska marknaden som importerades till England. Här är hela historien:

http://www.oldclassiccar.co.uk/my_car_saab95.htm

januari 12, 2009 kl. 13:53 #133485

Det fanns även plåtar att köpa till för den svenska marknaden även om dom exporterade är fräckare som inte har utstansade hål för fönster alls.

januari 12, 2009 kl. 13:58 #133486

Det verkar ju på denna tråden som om alla har en 95 -60 så jag får väl bifoga en hämtbild på min också med den föregående ägaren med på bild. Kommer inte ihåg exakt vilket chassinummer men 1244 finns i bakhuvudet. Med ett sådant högt chasinummer så finns inte mycket ändringar jämfört med -61. Det som finns är väl 93 panel och avsaknaden av lufthyvel.

Som kuriosa kan jag nämna att den helgen när 95:an hämtades körde jag totalt 270 mil för att rädda 2 karosser. Ändå bor jag på centrala västkusten…

januari 12, 2009 kl. 14:04 #133487
                              Patrik Hermansson wrote:
                              Vanen är tydligen en 62a avsedd för danska marknaden som importerades till England. Här är hela historien:

http://www.oldclassiccar.co.uk/my_car_saab95.htm

Den såldes tydligen på auktion i oktober för 11000 pund. Fräcka bilar. Nästan så att skåpbilarna är värda en egen tråd?

K-G

Saab 99 1969, 1970
                              Saab 90 1985
                              Saab 9000 Aero 1996
                              Opel Manta A 1972

januari 12, 2009 kl. 21:57 #133532

Gammel 95’a

januari 12, 2009 kl. 21:59 #133533

Vi kjører på når vi enda er i gang

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 236 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.