195/65 R15

Forum Modellspecifika forum OG900 195/65 R15

  • Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-07 18:15 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24668
    hakan_f
    Deltagare

    Kan man ha 195/65 15 på en SAAB 900 OG, eller finns det risk att det tar i någonstans? Är det lagligt? Vad säger man på besiktningen om sådana däck?

    SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

    #198721
    morsole
    Deltagare

    Jag kör bara med såna däck; bp säger ingenting, det är lugnt.

    Så har du bara fälgar med någorlunda rätt et så går det bra.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #198722
    saabaero
    Deltagare

    Risken finns alltså att dom tar i.
    Dom är så nära gränsen att det spelar roll vilket fabrikat, mönsterdjup, fälgbredd, ET, hårdhet på fjädrar mm

    195/60-15 är org dimension

    #198728
    hakan_f
    Deltagare

    Vad jag förstår är diametern cirka 2 cm större. Misstänkte att det kunde ta i. Det är lite äldre dubbdäck jag tänkte sätta på orginal Ronalfälgar så ET ska väl vara korrekt. Kör inte speciellt mycket på vintern så jag får väl ta risken.

    Men besiktningen tittar inte på däcken alltså. Jag var mest rädd att dom skulle bråka.

    SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

    #198729
    mankis
    Deltagare

    Hej. Vi kör med 7″ Borbet fälgar från 9000 och 195 60 däck. Bilen har sänkningssats men inga problem varken med bilprovning eller att det tar i bilen. Mvh Magnus

    #198730

    Körde og900 88 en vinter med 195/65 *15 som skrapade i skärmkaterna bak så fort det satt en vuxen i baksätet (på respektive sida). Denna bil hade gasdämpare men inte kränghämare…det kan ha varit 6 tums plåtfälgar men troligen 5 o 1/2 tum…

    #198733
    turbocab
    Deltagare

    Det är väldigt olika hur det blir, jag körde en sommar med 195-65-15 på 9000 fälgar 6″ och det tog aldrig i, var mkt bekvämt och skönt. Bilen var en 900 T16 5 Dörr. Vilka däck man har påverar ju mkt, och kanske skall man försöka ha 5,5 tumm original 900 fälgar och inte 9000 6″. Original är 195-60-15 (ovanlig idag) eller 185-65-15.

    #198734
    Johan H
    Deltagare

    195/65 R15 skulle jag undvika då de blir för stora. Däremot står jag själv i valet mellan 195/60 R15 och 185/65 R15. Är det någon som har en uppfattning om vad som blir bäst? Jag har 5,5-tums originalfälgar.

    #198737
    M.Broberg
    Deltagare

    @JohanH wrote:

    195/65 R15 skulle jag undvika då de blir för stora. Däremot står jag själv i valet mellan 195/60 R15 och 185/65 R15. Är det någon som har en uppfattning om vad som blir bäst? Jag har 5,5-tums originalfälgar.

    Ta det billigaste.

    är såpass liten skillnad, å ena sidan kan man tänka att bredare ger mer grepp, ger även mer rullmotstånd. sen är så smala fälgar inte optimalt för så breda däck så det går på ett ut. tvivlar på att du får nån förbättrad väghållning.

    köp så bra däck du kan istället. 185/65-16 är ofta billigare, går att få riktigt bra däck för små pengar där.

    #198738
    andreas1
    Deltagare

    Eftersom det är vinterdäck ska man ha smalast möjliga för att få bäst grepp i snö.
    Hade valt 185/65-15.
    Hastighetsindex är bara krav på 160 km/h även på turbon detta bara på vinterdäck.
    Sbp kollar inte dim alls på dina däck så länge dom ej sticker utanför skärmkant eller så.
    Har även kört 195/55-15 ser lite märkligt ut men däcken är vanliga från volvo v40fas 1 samt mitsubishi så vimla av dom däcken iallafall för nåt år sen

    #198742
    Johan H
    Deltagare

    Okej! Ja, 185/65 R15 är en billig dimension så den kommer nog jag att köpa.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.