1989 T8 Special. Uppdate

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 1989 T8 Special. Uppdate

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 105 totalt)
  • Författare

@Torbo wrote:

Reg. bes A2… Okej.. 🙄
      Vad kostar en sån?

Är det svårt att göra detta själv? Har aldrig gjort någon större operation på någon bil innan 😆
      Behövs det några speciella verktyg, förutom de som är standard i ett garage? (Motorlyft kanske?) 😆

Låt oss säga 3000kr för en reservbil. Sedan X för regbesiktningen, (runt 1500kr?)
      Sedan 1000kr i extra delar, verktyg osv.
      Räcker det? Eller kostar det mycket mer?

Nya mattor kom igår 😀

Tycker nog det låter rimligt om du hittar en bil för 3000 😉

Mvh Nisse

januari 19, 2011 kl. 09:54 #181270

@Torbo wrote:

Reg. bes A2… Okej.. 🙄
        Vad kostar en sån?

Tror den i dagsläget ligger på kr 900 fortfarande

@Torbo wrote:

Är det svårt att göra detta själv? Har aldrig gjort någon större operation på någon bil innan 😆
        Behövs det några speciella verktyg, förutom de som är standard i ett garage? (Motorlyft kanske?) 😆

Svårt är jo ”svårt” och uttala sig om då det är olika för alla hur man handterar verktyg och mekanik –
        Jag tycker inte att det är svårt,utan det handlar mera om tålamod vara noggrann samt att inte stressmecka ihop projektet.

@Torbo wrote:

Låt oss säga 3000kr för en reservbil. Sedan X för regbesiktningen, (runt 1500kr?)
        Sedan 1000kr i extra delar, verktyg osv.
        Räcker det? Eller kostar det mycket mer?

Oftast med ett sådant projekt kommer det till mera än först beräknat –
        samt att det i många lägen är dumt inte byta ut vissa delar när man ändå har pockat ner under projektet.
        Man bör nog ha en extra budget på en 3-4 K utöver reg. bes.

@Torbo wrote:

Nya mattor kom igår 😀

Nice 🙂

januari 19, 2011 kl. 10:04 #181271

Ang knacksensorn så är det samma mellan 8V och 16V.
          Min hade gett upp så jag tog en från min 900s donatorbil och gämförde art nr, samma på bägge. 🙂

januari 19, 2011 kl. 15:05 #181280

@Sebbo wrote:

Ang knacksensorn så är det samma mellan 8V och 16V.
            Min hade gett upp så jag tog en från min 900s donatorbil och gämförde art nr, samma på bägge. 🙂

hur vet du att inte din 900s fått en t8 sensor eftermonterad i samband med APC konverteringen?

januari 19, 2011 kl. 16:01 #181281

För den 900s hade inte APC

januari 19, 2011 kl. 16:14 #181282

Knacksensorn är en del av APC-systemet. Finns inte original på 900S

januari 19, 2011 kl. 16:17 #181283

Kan garantera att den bilen inte hade APC men hade knacksensor.
                  Satt på precis samma ställe på blocket som min T8.
                  Som jag har förstått det så sitter det knacksensorer på vanliga i bilar också? Knackningar kan man ju åstadkomma med fel bränsleblandning också.

januari 19, 2011 kl. 16:20 #181284

Då har någon sannolikt haft den konverterad någon gång. Sitter inte på 900S. Knacksensorn skickar info till APC-boxen som sen skickar vidare signal. Utan APC inte mycket lönt att ha knacksensor…

januari 19, 2011 kl. 18:16 #181285

@Sebbo wrote:

Som jag har förstått det så sitter det knacksensorer på vanliga i bilar också? Knackningar kan man ju åstadkomma med fel bränsleblandning också.

Hej!

Det stämmer delvis, 900i 16v och 9000i 16v med EZK-tändning har knacksensor. Knacksensorn är samma oavsett om det är en T8, T16 eller insprutare med EZK. Det som skiljer i APC-systemet mellan årsmodellerna är filtreringen av signalen från knacksensorn, dvs APC-boxarna skiljer men inte själva knacksensorn.

Finns dock två olika knacksensorer, en äldre modell upp till 1986 och sedan kom den ”nya” 1987. Den gamla går att ersätta med en av nya modellen utan problem.

Dock har 900 S aldrig haft EZK eller APC från fabrik och således aldrig knacksensor (från fabrik), men under åren som gått så kan ju någon antingen ha haft APC monterat eller bytt ut blocket. 😉

MVH

januari 19, 2011 kl. 18:36 #181287

@joH900 wrote:

@Sebbo wrote:

Hej!

Det stämmer delvis, 900i 16v och 9000i 16v med EZK-tändning har knacksensor. Knacksensorn är samma oavsett om det är en T8, T16 eller insprutare med EZK. Det som skiljer i APC-systemet mellan årsmodellerna är filtreringen av signalen från knacksensorn, dvs APC-boxarna skiljer men inte själva knacksensorn.

Finns dock två olika knacksensorer, en äldre modell upp till 1986 och sedan kom den ”nya” 1987. Den gamla går att ersätta med en av nya modellen utan problem.

Dock har 900 S aldrig haft EZK eller APC från fabrik och således aldrig knacksensor (från fabrik), men under åren som gått så kan ju någon antingen ha haft APC monterat eller bytt ut blocket. 😉

MVH

Intressant, visste jag inte att vissa sugisar hade. tackar för den upplysningen 🙂 Att 900S inte hade var jag dock förhållandevis bombsäker på med tanke på att man måste ha en knacksensor när man ska FTT-konvertera. 🙂

januari 19, 2011 kl. 18:46 #181289

@joH900 wrote:

@Sebbo wrote:

Hej!

MVH

Det där kunne jag inte ha skrivet bättre själv –
                          Job well done 😉

januari 19, 2011 kl. 19:08 #181290

Jag vill inte verka otrevlig lr så, men i den bilen plockade jag även ut en elektronikbox (inte till bränslet, hur dum jag nu var… satt chip i den) och den har en etikett som det står
                            BOSCH
                            0 227 400 150
                            7 484 504
                            EZ 100K A00

Ngn som vet ngt om det?
                            Har vi skrotat ned en mycket ovanlig bil?? OM vi gjort det tror jag jag ska gå och lägga mig och dö ett tag…

januari 19, 2011 kl. 19:31 #181291

http://www.atpelectronics.co.uk/Catalogue/saab.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

Enligt den är det till en i16? (0 227 400 150)

januari 19, 2011 kl. 19:33 #181292

Kan detta va nåt ❓

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=19&t=298410″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Mvh Nisse

januari 19, 2011 kl. 19:41 #181293

@Sebbo wrote:

Jag vill inte verka otrevlig lr så, men i den bilen plockade jag även ut en elektronikbox (inte till bränslet, hur dum jag nu var… satt chip i den) och den har en etikett som det står
                                  BOSCH
                                  0 227 400 150
                                  7 484 504
                                  EZ 100K A00

Ngn som vet ngt om det?
                                  Har vi skrotat ned en mycket ovanlig bil?? OM vi gjort det tror jag jag ska gå och lägga mig och dö ett tag…

Hej!

Boxen du plockade är en EZK-box, så om det var en 900 S med 16v turbo så är det vääldigt konstigt att den satt i bilen. 900 S är dock inte 16v turbo på alla marknader, t ex i USA är en 900 S en ”vanlig” 900 med insprutningsmotor. Fast jag utgår ifrån att det är en 16v turbo eftersom vi befinner oss i Sverige. 😀

Var det Lucas CU14 (eller CU14.1) bränslesystem på bilen?

MVH

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 105 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.