900 Aero -92 T16S *Såld*

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Aero -92 T16S *Såld*

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 313 totalt)
  • Författare

Jag hade alla gånger bytt all olja om du ändå står inför att fylla på. Är en enkel match och det enda jobbiga var att torka rent efteråt. Luftman är bra att ha och en som hjälper till att titta så du inte kör pumpen torr.

Lossa först anslutning vid högra motorfästet, vrid hjulen med luftman påkopplad men bilen avstängd från ytterläge till ytterläge. Känner du att du vill ha ut det som ligger i pumpen startar du bilen och gör samma manöver, och det är då det är bra om nån hjälper dig att titta så att du inte köttar tomt för länge. Alternativt skiter du i det och kör bara med luftman med bilen avstängd.

Passa även på, eftersom det läcker lite grann, att ha i packningstätare – eller vad det nu heter. Kostar visserligen typ 400 kr men är å andra sidan rätt mycket billigare än en ny styrväxel. Gör underverk med torra och gamla o-ringar och packboxar. JA-det funkar! Ha inte i för mycket dock för då riskerar du att lösa upp dem helt. Hade läckage på min svarta som nu upphört efter denna metod. Styrningen vart också betydligt lättare och hugger inte i som den kunde göra tidigare. Är vätskan aldrig bytt kommer du garanterat att känna skillnad, och gör du inte det så vet du iaf att du har nya grejor i systemet.

/Isak.

maj 22, 2013 kl. 17:02 #191180

Jag brukar lossa anslutningarna nere på styrväxeln och låta oljan rinna ur själv.
        Vrid styrningen till ändlägena några ggr så kommer även skvätten i kolven ut.

Försök se var det läcker och täta läckan.
        De skruvade anslutningarna har en o-ring som ofta är risig efter alla år.
        Ett annat klassiskt ställe är slangklämman till pumpens sugslang.

Oljan i flaskorna är inte begagnad av färgen att döma.
        Huruvida det är hydraulolja eller inte brukar kännas på lukten.

maj 22, 2013 kl. 19:33 #191177

Okey, byt oljan alltså.
          Lite olika skolor, men vissa säger att man inte ska byta oljan. Men det borde ju inte göra det sämre?

maj 22, 2013 kl. 20:06 #191178

”Inte ska” brukar betyda ”ska inte behövas” vilket i sin tur kan revideras till ”bör bytas” efter tillräckligt många problem/haverier.
            Finns flertalet biltillverkare som hävdar att man inte bör/behöver byta olja i deras automatlådor. Men det finns även tydliga tecken på att (hos en av tillverkarna) lådorna inte klarar mer än 17-20000mil om inte oljan byts, medan de som bytt, gärna med 10000mila-intervall sällan har problem…..

Själv kan jag inte se någon applikation där inte ett oljebyte är en fördel.

maj 22, 2013 kl. 20:19 #191174

Får se om ja vågar mig på ett byte 🙂

maj 23, 2013 kl. 05:36 #191175

Jämför färgen på oljan du har i med oljan i flaskan. Dom har haft samma färg en gång i tiden 😉

maj 23, 2013 kl. 05:38 #191176

Den ser lite tradigt ut.
                  Hur mycket olja är det i systemet?

maj 23, 2013 kl. 08:51 #191172

Knappt 1 liter.

maj 24, 2013 kl. 17:09 #190907

Ok då har jag ju olja.
                      Luftas systemet automatiskt?
                      Jag har ingen luftman, så jag får tömma med bilen avstängd helt enkelt, och inte vålda runt med rattutslag 🙂

maj 25, 2013 kl. 15:34 #190850

Fy i helvete vilken pers det var att byta olja.
                        Inte att få ut oljan i sig, utan att montera tillbaka anslutningarna på styrservon!
                        Men när de väl var på plats var det som en orgasm.

maj 25, 2013 kl. 16:12 #190851

Ni får själva gissa vilken som är den gamla oljan.

Den var väldigt ”grusig”

maj 26, 2013 kl. 07:49 #190696

Och då är frågan såklart, blev det nån skillnad? Har funderat på och byta i mina bilar, men har bara inte blivit av… 😳

maj 26, 2013 kl. 12:41 #190544

Jag kan inte påstå att det är stor skillnad.
                              Dock känns det bra att få ut den sunkiga oljan och ny fräsch i.

juni 2, 2013 kl. 19:24 #193524

Åter hemma i Skåne efter en hel-helg i Trollhättan.
                                Dryga 100-mil och massor av roliga minnen från en härlig festival.
                                Vi (jag och sambon) åkte upp redan på Torsdag morgon, vi gjorde en visit hos mormor i Skövde. Såg flera besökare till Saab-festivalen på vägen.
                                Fredagen startade med ett besök på museets utförsäljning. Fyndade en Nardi-ratt och pratade med lite folk. Mycket skoj!
                                Lördagen blev mest bara varm, mycket varm. Men mycket kul att snacka med alla Saab-fantaster som passerade vid museet. Kul att folk är intresserade av og900 och deras erfarenheter. Träffade även på ”realpower” från STCS och inhandlade en Short-Shift växelspak. Vilken skillnad! Nu växlar man mer än man behöver 🙂

Nu blir det sängen 🙂

juni 3, 2013 kl. 05:23 #193637

@Beeos wrote:

Ni får själva gissa vilken som är den gamla oljan.

Den var väldigt ”grusig”

”Gruset” är slitagepartiklar och med dessa kvar i systemet funkar de som slipmedel/blästersand. Även om det inte blir en herrejössesskillnad direkt så ökar livslängden på delarna i systemet.
                                  Den grå färgen kan även komma av vatten i oljan men kan även komma från slitagepartiklar av alu.

(det brukar vara samma status på oljan i gamla växellådor där ingen bytt oljan)

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 313 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.