900 Aero -92 T16S *Såld*
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Aero -92 T16S *Såld*
- Detta ämne har 312 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-21 10:19 av
Beeos.
-
FörfattareInlägg
-
juni 10, 2012 kl. 12:18 #191208
Jag svänger också förbi 🙂
Men vilken väg tar ni från Malmö dit? E20 hela vägen??
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Den lyser!!! Skrek jag i natt när jag körde sambon hem.
Ljusomkopplaren som inte fungerat alls lyser helt plötsligt. Skumt fenomen det där 🙂
Nu fungerar alla lampor och knappar, mysigt värre nere i garaget.En fråga till er som bytt oljan i växellådan på de senare modellerna, hur lyckades ni få loss muttern för påfyllning? Sitter som berget.
Inte lättare är det att komma åt heller med bra verktyg. Fick tipset om att bilen skall vara varm, men det blir ju bara svårare att komma åt
19mm långhylsa, lång förlängare och sen en kort förlängare och ett t-skaft eller spärrhandtag och försiktigt slå upp den, det har funkat bra för mig. Då kan man ta stöd mot grenröret och den tappen som sticker ut som man ska kunna skruva oljestickan i (på bilar som nu har sån sticka).
Om den verkligen inte släpper så får man väl i värsta fall antingen släppa på främre röret och slå upp den med en huggmejsel, eller släppa på sidokåpan så man kan kan komma åt bättre på en arbetsbänk. Men prova ”receptet” som jag skrev, det har gått bra för mig. Se till och ha handskar på dig… du kommer skära upp fingrarna på fördelaren eller nån skit i närheten när den väl släpper annars…. 😀
MVH
juli 16, 2012 kl. 14:45 #191815och om du nu skulle få för dig att montera x-rör så är det en ledhylsa som också krävs.. Men ovan sätt funkade bra för mig också (+ ledhylsa då) 🙂
Har du avtappningsplugg på den lådan? Eller brukar du släppa på difflocket?
Om det inte GÅR få lös den för handkraft så kanske en mutterknack skulle hjälpa, risken finns väl att man kanske skadar sidokåpan men å andra sidan så är det väl att plocka lös den och arbeta på bänk som gäller om man inte får lös bulten på plats ändå så kanske kan vara värt ett försök i värsta fall… Jag had en bil där någon hade lyckats slå upp den med huggmejsel, så det borde gå komma åt med det också, kanske underifrån?
MVH
Framifrån går också, man lyfter lite på framvagnen och då kommer man åt framifrån/underifrån, behöver bara ett förlängningshandtag/krafthandtag och en hylsa. Har funkat fint för mig flera gånger. En rejäl 6-kants hylsa kan vara bra, slinter man så är det skit. Det verkar som att det är aluminiumet som kletar eller nåt, det är verkligen bara några få grader vridning som behövs så släpper det med ett stort pang och sen kan man handskruva, det är lite märkligt.
Lådan i Beeos bil har ingen plugg, man får lyfta på bakgaveln eller suga ur det…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.