900 Aero -92 T16S *Såld*

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 Aero -92 T16S *Såld*

Detta ämne innehåller 312 svar, har 30 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-07-21 10:19.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 313 totalt)
  • Författare

turbolamko
    Deltagare

@beeos wrote:

@turbocab wrote:

Fint!

Ja, han hade problem med original-stereon, den kom med i en hög på golvet i bilen. 😆

:tssk

Får bli en Alpine så länge.
    Hur får man ut original stereon? Det sitter två hål i fronten, som jag antar att man skall sticka in någon typ nyckel i. Har testat med smala skruvmejslar. Men den lossnar inte.

Det är med specialverktyg man måste få ut den, Saab brukar ha dessa oftast.

Men alternativt så kan man lossa te.x nåt annat så man kommer åt stereon bakifrån innanför panelen och trycker ut den.

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

joh900
    Deltagare

Nu tänker jag spekulera lite.. :mrgreen:

På nyare orginalstereos är det väl ett verktyg som ser ut som ett U ungefär som man använder sig av, en per sida av stereon. Dessa ”piggar” stoppar man in i två hål som finns på varje sida av fronten på stereon. Verkar det vara samma på din Beeos? Isåfall TROR jag att jag har sett det ”verktyget” på Biltema. Om man får hjälp av ett par extra händer så borde man kunna använda fyra lagom stora spikar som man trycker in lite försiktigt i hålen?

MVH

Beeos
    Deltagare

Det är bara en ”pigg” på varje kortsida. Sitter uppe i vänster respektive höger hörn.
    Se bild
    http://forum.saabklubben.se/download/file.php?id=3708&mode=view

turbocab
    Deltagare

Precis, för enheten du har är ju troligen från en 9000, men enligt utsago ”originalmonterad” av Saab nån gång för länge sen. Jag tror rätt diameter är hemligheten, du behöver det för att få isär spärrarna. Trodde jag kunde kolla men og900 soundsystemet hade ju inte alls dom fästena visade det sig utan mer Alpine-stuket med fäste framtill.

Beeos
    Deltagare

Har med förtvivlan försökt ändra GLT idag, men utan framgång. Verkar som att GLT ligger runt 0.6 eller 0.7. Går nästan som en fulltryckare på GLT 🙁
    Problemet är att det inte går att skruva på själva ”haken” muttern är loss som håller den på plats. Men hur jag än vänder och bänder så rör den sig ikke.
    Måste jag skruva loss WG nu för att kunna ändra? Iofs ingen större operation, men drygt..

joh900
    Deltagare

Jag har brukat ta lös WGn och släppa på allt på bänk innan jag ens försöker justera på plats, kommer inte ihåg om jag jobbade underifrån eller om jag plockade bort huven och tog det den vägen.

”Haken” brukar kunna sitta rätt bra ibland, man får inget vidare grepp när den sitter på plats tycker jag. Sen tror jag inte det är så nyttigt och ta i för mycket utan att hålla emot stången för om stången börjar snurra så kan man nog skrota membranet kanske?

Ta lös den och spänn fast den i skruvstycke med nått mjukt mellan skruvstycke och stång (så det inte blir fula märken…) och mecka lös haken.

MVH

esak
    Deltagare

Sitter med två trettonbultar. Tas lättast underifrån men jag har även fått bort den ovanifrån genom att skruva i blindo. Man måste ju inte se bulten lix. Däremot brukar det kunna vara värre att få loss sprinten ur turbon. Har möats med det många gånger. Men Martin har väl justerat den kan jag gissa så det lär väl gå ganska lätt ändå. Är du missnöjd med hur den går?

Beeos
    Deltagare

Stången är loss, men själva sjysterings delen som man sitter fast i kroken under turbon. Den går ej att rubba.
    Bilen överladdar. Inte så bra 🙂

turbocab
    Deltagare

Har den fastnat?? Isåfall har ju Wastegaten hängt sig? Det var ju inte nice…?

esak
    Deltagare

@beeos wrote:

Stången är loss, men själva sjysterings delen som man sitter fast i kroken under turbon. Den går ej att rubba.
    Bilen överladdar. Inte så bra 🙂

Slår i tryckvakten alltså? Skruva på den då och ladda hela vägen mot horisonten sen… 😉

Nej men som sagt, två trettonbultar ska det va. I somras ställde jag bilen så fronten hängde ut över ett krön/ brant sluttning. På så vis slapp jag höja bilen och kom lätt åt turbon underifrån.

Beeos
    Deltagare

@turbocab wrote:

Jag förklarar nog rätt dåligt 🙁

Hoppas denna bilden förklarar mitt problem

Muttern är lös. Men själva ”kroken” vill inte ge med sig.

esak
    Deltagare

@beeos wrote:

@turbocab wrote:

Jag förklarar nog rätt dåligt 🙁

Hoppas denna bilden förklarar mitt problem

Muttern är lös. Men själva ”kroken” vill inte ge med sig.

Jodå, jag är med. Smörj upp gängen och håll fast stången med en polygrip?

Beeos
    Deltagare

Testat utan framgång.
    Får köpa mig något starkare medel.

prostreet
    Deltagare

Svetstång.
    Gick bra på min 31 000 milare.

Beeos
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

Svetstång.
    Gick bra på min 31 000 milare.

Värt ett försök.
    Det kanske inte är helt dumt att testa när bilen är varm och armen har jobbat lite.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 313 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng