900 Cab -94

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 Cab -94

Detta ämne innehåller 154 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-31 12:54.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 155 totalt)
  • Författare

saabaero
    Deltagare

Grymt jobb du utfört, svårt att fatta att det är samma bil så som den såg ut i ursprungsläget!

Tack!
    (tackar även för tipsen med laddtrycket även om jag nog läste dom för sent 🙂 )

Fortsatt felsökning i jakten på laddtryck.
    Har provat ett antal olika tändkablar och hittat några som funkar ännu sämre. Den sämsta uppsättningen gav konstant blinkande diod från 2000rpm och resten av registret 🙂 🙂
    Hittade i en annan tråd att någon köpt en rotor till T16 som tyvärr har fel motstånd. Visade sig att jag har en sån också… köpt på Speedparts… Nåväl det löste inte heller problemet.
    Bränsletrycket är ok.

Däremot visade det sig att knacksensorn var felmonterad
    Hade monterat den efter denna bild som jag snodde i en annan tråd på forumet

Knacksensor-fel-kryss

I Saab verkstadshandbok finns denna beskrivning.

Knacksensor

Helt klart inte samma instruktion.
    Noterade även att sensorn sitter enligt Saabs instruktion på grabbens bil med EZK.
    När jag flyttade givaren bytte jag även till en något kortare skruv (fick känslan att den längre kanske bottnade i hålet) och drog om kabeln till knacksensorn.

En kort provtur visar att jag nu verkar ha fullt laddtryck och inga spikningar som registreras 🙂 🙂

Det verkar alltså som att vridningen av sensorn gjorde susen men jag kan inte heller utesluta att den längre skruven gjort att momentet blev knas med den tidigare monteringen.
    Hoppas nu att laddtrycket består.

Bilagor:

Regin
    Deltagare

Vill du allt vara snäll och förklara hur du får monteringen av sensor på den bilden till att vara fel ??

Kanske visa på bild hur du menar att den skall sitta …….??

• Det här svaret redigerades 2 månader, 3 veckor sedan av .

saabaero
    Deltagare

Vill du allt vara snäll och förklara hur du får monteringen av sensor på den bilden till att vara fel ??
    Kanske visa på bild hur du menar att den skall sitta …….??

Jämför med bilden från verkstadshandboken 😉
    Verkstadshandboken visar att ”noll-linjen” är i bilens färdriktning och att givaren ska vridas 20° till vänster
    Fotot (jo det kommer från din tråd som jag tjuvläser) visar att ”noll-linjen” ligger 90° från bilens färdriktning och att givaren ska vridas 20° höger.
    Jag får det till att givaren hamnar 50° om man går efter fotot. Men rätta mig gärna om jag har fel. det har hänt förr 🙂

En annan bild ur en annan VHB som visar samma sak som det jag hittade i en VHB (notera att momentet 14Nm gäller för lite äldre bilar)
    https://www.google.se/search?q=knacksensor+saab+900&tbm=isch&source=hp&sa=X&ved=2ahUKEwjuuPq6oY7jAhVD_SoKHQrhBogQsAR6BAgEEAE&biw=1829&bih=814&dpr=1.05#imgrc=mRlGDC1XxUA2AM:&spf=1561796876987

Nåväl, lyckan var kortvarig… Hade laddtryck under en provtur på 5km men vid nästa tur blinkar spikdioden intensivt igen 🙁
    Blir nog att lyfta ventilkåpan och jaga mjuka tryckare härnäst.

En fråga!
    Spikdioden blinkar när bilen spikar eller når sensorn tror bilen spikar.
    Jag hade en 9000 turbo som bara fick grundladd. Kedjan lät en hel del.
    När jag bytt kedjan fanns fulladd igen…
    Kan det vara så att lyftarna låter för mycket menar du…?

saabaero
    Deltagare

… Kan det vara så att lyftarna låter för mycket menar du…?

Finns en misstanke på det. Ibland knackar det från toppen och just det faktum att jag har laddtryck ibland får mig att misstänka nån halvdålig tryckare.

Men kedjan ska inte heller uteslutas

saabaero
    Deltagare

Lite mer pillande utan resultat 🙁
    Vridningen av knacksensorn var alltså inte boven.

Hade några mjuka tryckare och några som verkade kärva lite så nu har jag haft isär alla och rengjort och motionerat. Toppen blev tyst men spikdioden blinkar lika som tidigare.

Kedjesträckaren är ute 12,5 mm och inget märkbart rassel från kedjan.
    Vad är egentligen slitagegränsen på en B202 med nya sträckaren ?
    Jag har sett 10mm nämnas men stämmer det verkligen ? Sträckaren är ju lika som senare motorer.
    Mätte på en B202 med helt ny kamdrivningoch även där låg sträckaren klart över 10mm

Behöver lite nya uppslag verkar det som…

saabaero
    Deltagare

Blev en lite längre tur igår.
    Periodvis laddar den som den ska men en stund senare kan lampan blinka redan vid 2000 rpm när nålen når gult.
    Ett kabelglapp skulle kunna vara orsaken ?

Har även några andra fenomen som kommer å går som jag inte tyck borde inverka men frågan är om det finns ett samband trots allt?
    – Varvräknaren får fnatt vid hård acceleration (hoppar upp och ner)
    – Klockan går endast sporadiskt (hänger det ihop med varvräknarproblemet ?)
    – Bränslemätaren hoppar frenetiskt upp/ner periodvis. Upplever att det blir bättre och bättre så det är troligen givaren som börjar bli kvitt oxid.
    – Ibland dör den vid gassläpp och ibland behöver den hållas igång med gasen. Oftast är dock tomgången stabil.

Tanken har slagit mig, kan det finnas ett samband mellan dessa småfel och laddtrycksproblemet? Samtliga fel är intermittenta men jag ser inte riktigt kopplingen mellan dessa.
    Vore det ett ”stort fel”, som t.ex. en stor jordpunkt borde fler saker slås ut.

Krånglet med instrumenten skulle möjligen kunna påverka även APC tryckgivare men kan dålig kontakt med tryckgivaren få spikdioden att blinka ?

Hummmm…
    Jag känner igen fladdrande instrument. Då var det dålig kontakt mot ledningsnätetsplastark….(Vet inte vad det heter.)
    Men det hjälpte med motion och smörj. Det var som ett flipperspel vid olika typer av påverkan, tex varvning.

saabaero
    Deltagare

Hummmm… Jag känner igen fladdrande instrument. Då var det dålig kontakt mot ledningsnätetsplastark….(Vet inte vad det heter.) Men det hjälpte med motion och smörj. Det var som ett flipperspel vid olika typer av påverkan, tex varvning.

Du menar alltså dom breda anslutningarna på instrumentet ?
    Den där folien känns ju måttligt pålitlig.

Ja… Jag vill minnas att jag varit med om samma sak. Men det är ju inte säkert det har med spikningarna att göra. Jag har även haft bekymmer med dom båda jordpunkterna på toppen framkant…

saabaero
    Deltagare

Efter några dagars cabväder kan jag konstatera att det verkar gå att komma runt spikproblemen med högt varvtal.
    Drar jag hårt på växlarna från stillastående (t.ex. ut från en korsning) laddar den fullt på alla växlar.
    Om jag istället börjar gasa från låga varv på hög växel blinkar lampan konstant.
    Verkar alltså vara vid låga varv som spikningarna registreras.

Funderar om en risig LMM eller lambdasond kan få bilen att ”spika ner sig” på låg varv i det lambdareglerade området ?

M.Broberg
    Deltagare

Laddar den bra? alltså generatorn.

en tänkbar sak är ju sliten generator som orsakar störningar på låga varv. bytt regulator och kol på länge?

vid WOT så lägger iaf lambda ner till förmån för förprogrammerade tabeller. så om du ger fullgas har lambdan inget med saken att gör.a

saabaero
    Deltagare

Laddspänningen har jag inte checkat men om jag minns rätt är regulatorn ny. Helt klart något att kolla.

Är du 100% säker att Lucas jobbar så vid WOT ?
    Även det är definitivt något att kolla. Skulle ju i såfall även kunna vara en risig trottelvinkelgivare som inte registrerar WOT. Kanske även kan förklara att tomgången spökar ibland.

M.Broberg
    Deltagare

Har hitintills inte stött på något styrsystem som lambdareglerar vd WOT men klart, lucas kan bara undantaget. brukar vara att lambdan inte hänger med helt enkelt vid höga flöden och snabba ändringar så då stängs den av.

saabaero
    Deltagare

Har hitintills inte stött på något styrsystem som lambdareglerar vd WOT men klart, lucas kan bara undantaget. brukar vara att lambdan inte hänger med helt enkelt vid höga flöden och snabba ändringar så då stängs den av.

Rimligen går den ur lambda vid WOT.

Nåväl, bytte luftmassemätare och tog en provtur. Ingen skillnad.
    Spelar inte heller någon roll om man verkligen går på WOT eller inte. Spikdioden blinkar oavsett.

Kontrollerade spjällägesgivaren och den ligger inom spec och resistansen går ner mot noll vid WOT.

Det verkar som den fyller spikminnet på låga varv så om jag bara ligger på höga varv blinkar inte dioden och den den laddar fullt.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 155 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng