900 Cab -94
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Cab -94
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Cab -94
- Detta ämne har 154 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-31 12:54 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
januari 13, 2019 at 13:49 #454066
Jag tycker det blev jättebra!
Dom kommer att forma till sig och “sätta” sig när du suttit i dom lite.
Ja, det är nog inte mycket att välja på än att färga.
Men jag vet att man har använt sig av 9k baksäte som sytts att passa så det ser original ut….januari 14, 2019 at 11:55 #454128Jag skulle nog vända mig till Colorglo eller liknande firma för att färga in skinnet så att allt har samma färg. Du blir då av med en hel del sprickor som lagas. Måste dock säga att färgen på skinnet är mumma. Kommer göra sig sjukt bra mot färgen på bilen.
Beträffande 9000-baksäte, så tar man helt sonika bort mittendelen. Tror Magnus H gjort en sådan operation med bra resultat.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Det är Pamir på etiketten men det ser misstänkt mörkt ut.
Men om det inte är Pamir, vad skulle det då vara ?
Omfärgat möjligen ?
Kan ju prova att “hitta” org färg på det kasserade skinnet men vad ska man använda då ? Smärgelduk ?Bakom “högtalargallren” bak kan man anta att solen inte tagit så mycket och där är det märkbart ljusare nyans så jag tror nog det är Pamir på sidorna ia.
januari 15, 2019 at 12:27 #454228Halloj, detta var vad jag kunde hitta. Det som saknas är förstärkaren tror jag.
Pris kan jag inte svara på, men jag vill minnas att den fungerar som den skall, och att det inte är displayfel. Kom med ett bud!Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
Lite nya damasker och bussningar när prylarna är lättåtkomliga. Bussningarna är ju dessutom i princiop gratis hos Orio (typ 22kr paret)
Bilar ska användas så här blir det dragkrok också.
Bruksbilen fick släppa till sitt avtagbara drag 🙂Nu har bilen stått på samma plats sen April och det är svårt att se att det händer något öht… Kommer den någonsin bli klar ? Blir det verkligen bra detta ?
Liten motivationshöjare är det att putsa den sunkiga grillen – kanske kan bli bra trots allt 🙂Attachments:
januari 16, 2019 at 10:31 #454289Finns det kod och kablar till stereon ?
Nu är ju inte detta helt rätt men det tål att tänkas på ändå. Slutsteg behövs men sånna tror jag går att hitta fortfarandeKablar i from av att det finns kablage som kopplar samman enheterna. Dock inte kablage till förstärkare.
Kod har jag för mig står på huvudenheten.Ska kolla lite noggrannare till helgen.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Att få ordning på ett instrument till en sen fullturbo visade sig vara lite svårare än väntat. Just turbomätaren är inte så vanlig i Sverige.
Även en svensk 240-mätare ska det ju vara.
Efter många turer hit och dit hittade jag ett i USA och eftersom det är en US-bil är det väl då rätt att ha ett US-instrument.
Spikdiod får det bli när jag ändå mixtrar med instrumentet. Pin 19 på APC jordar när det spikar.
Spikdiod placerad i en modifierad lamphållare för en instrumentlampaDet finns ju lite oanvända röda lampor så varför inte använda en sån för spikindikering 🙂
Attachments:
En växellåda ska man ju också ha. Hade gärna monterat en 14-låda men det fattas för mycket delar för att få ihop en sån just nu.
Hittade en annan som verkar lämplig i gömmorna istället. -12 är ingen dålig låda det heller.Uppskattad fusklapp. Nu vet jag vilken låda detta är 🙂
Hur var det nu med primär i denna ? Borde rimligen sitta en eftersom jag faktiskt skrivit det.
Hittade en fusklapp till 🙂
Najs då vet jag att det är en 7:a i denna. Med 9:35 slutväxel blir det lämpligt i en glassätarbilNu går det ju bra en stund, firar med en karamell
Hoppsan, här var det visst borrat och gängat för oljetempgivare. Får bli en plugg där tills vidare.
En 12-låda har oljeplugg med magnet men varför inte montera ett filter ändå när man har liggande.
Hydrauliskt främre motorfäste av rätt modell fanns också i gömmorna så det får bli ett sånt också på denna bil.
Bort med de värsta resterna av gammal olja så är den redo att monteras. Mer rengöring än så här blir det inte denna gång.
Bonusbild på en random pinjonglagerbana. Ganska vanligt att dom är i detta skick på gamla lådor 🙁
Attachments:
Oljekylare på og900 är ju ett gissel. Den sitter på en utsatt position och prylarna börjar bli gamla.
Här fanns det bland allt bråte en fin kylare med trasiga slangar så jag hoppades kunna fixa helt nya slangar till denna kylare. Problemet är att Saab har en konstig koppling mot oljekylaren som inte verkar finnas på eftermarknaden. Har luskat ut att det verkar finnas USA-bilar med liknande kopplingar från samma tidsperiod men hittar inga lösa kopplingar.
Enklast är kanske att köpa en ny kylare med moderna kopplingar men då tappar man de speciella på 900-kylarenDet blir inte enklare av att Saab använt olika sorters kopplingar. Så här ser den ut på lite äldre og900. Har inte orkat gräva fram var brytpunkten är
Org kylare vs en std kylare.
Saabkylaren har lite vinklade fästen samt en anslutning lite vinklad. Nu är inte detta kritiskt, det går använda en std kylare istället.En nödlösning som borde funka är att använda en muff och en plantätning och sedan hitta en lämplig slangkoppling till det.
Till slut gav jag upp och åkte med de gamla kopplingarna till en slangverkstad och fick nya slangar pressade på de gamla kopplingarna.
Attachments:
januari 20, 2019 at 09:22 #454473Men det blir väl bra!
Jag gjorde likadant med fruns cab för tio år sedan när slangarna till automatlådekylningen svettades…januari 20, 2019 at 10:09 #454477Skönt att det löste sig med slangarna. Hoppas det håller många år nu.
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetSkönt att det löste sig med slangarna. Hoppas det håller många år nu.
Det får vi verkligen hoppas men det känns sådär att skruva dit oljerör som är lurviga av rost. Tror ändå att detta ska funka tillräckligt bra
Ett problem med en bil som man aldrig kört är att man inte har en aning om vad som funkar och inte funkar.
Har en plan att försöka provköra så mycket som möjligt av el innan jag skruvar ihop instrument och inredning.
Skönt att veta att kupefläkt, instrumentbelysning, elhissar, c-lås, larm, elspeglar, torkare, kontrollampor mm funkar.ABS-systemet är jag extra misstänksam över eftersom det ser ut att vara påbörjat demontering av det.
Verkar ändå som det är tätt, givarna ok, pumpen går och ackumulatorn lagrar tryck. Däremot verkar det som pumpen aldrig stannar 🙁
Riktar misstankarna mot tryckvakten som bla har till uppgift att starta/stoppa pumpen.
Har såklart börjat med det enkla att kolla relät och styrenhet 🙂
I botten av en låda, långt in ett förråd hittade jag en NOS tryckgivare med montageanvisning, sånt gör mig glad. Dock visade det sig att en lång hylsa strl 36 behövs för bytet så där blev det stopp denna gång. Blir att ta nya tag en annan dagAttachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.