900 Cab -94

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 Cab -94

Detta ämne innehåller 101 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-02-19 21:04.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 102 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #454066

    Jag tycker det blev jättebra!
    Dom kommer att forma till sig och ”sätta” sig när du suttit i dom lite.
    Ja, det är nog inte mycket att välja på än att färga.
    Men jag vet att man har använt sig av 9k baksäte som sytts att passa så det ser original ut….

    #454128

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag skulle nog vända mig till Colorglo eller liknande firma för att färga in skinnet så att allt har samma färg. Du blir då av med en hel del sprickor som lagas. Måste dock säga att färgen på skinnet är mumma. Kommer göra sig sjukt bra mot färgen på bilen.

    Beträffande 9000-baksäte, så tar man helt sonika bort mittendelen. Tror Magnus H gjort en sådan operation med bra resultat.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #454135

    minge
    Deltagare

    Ser bra ut, men är du säker på att det ska vara Pamir från början.
    Nog för att ålder, väder m.m kan ändra nyanserna en del, men ser ut att vara väldigt stor skillnad.
    Vad har du för Trim colour.
    Mvh Micke

    #454185

    saabaero
    Deltagare

    Det är Pamir på etiketten men det ser misstänkt mörkt ut.
    Men om det inte är Pamir, vad skulle det då vara ?
    Omfärgat möjligen ?
    Kan ju prova att ”hitta” org färg på det kasserade skinnet men vad ska man använda då ? Smärgelduk ?

    Bakom ”högtalargallren” bak kan man anta att solen inte tagit så mycket och där är det märkbart ljusare nyans så jag tror nog det är Pamir på sidorna ia.

    #454228

    lsoderlund
    Deltagare

    Halloj, detta var vad jag kunde hitta. Det som saknas är förstärkaren tror jag.
    Pris kan jag inte svara på, men jag vill minnas att den fungerar som den skall, och att det inte är displayfel. Kom med ett bud!

    radio

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    Bilagor:
    #454240

    saabaero
    Deltagare

    Finns det kod och kablar till stereon ?

    Nu är ju inte detta helt rätt men det tål att tänkas på ändå.
    Slutsteg behövs men sånna tror jag går att hitta fortfarande

    #454271

    saabaero
    Deltagare

    Lite nya damasker och bussningar när prylarna är lättåtkomliga. Bussningarna är ju dessutom i princiop gratis hos Orio (typ 22kr paret)

    DSC_2165

    DSC_2166

    IMG_1630

    Bilar ska användas så här blir det dragkrok också.
    Bruksbilen fick släppa till sitt avtagbara drag 🙂

    IMG_1704

    Nu har bilen stått på samma plats sen April och det är svårt att se att det händer något öht… Kommer den någonsin bli klar ? Blir det verkligen bra detta ?
    Liten motivationshöjare är det att putsa den sunkiga grillen – kanske kan bli bra trots allt 🙂

    DSC_2173

    Bilagor:
    #454289

    lsoderlund
    Deltagare

    Finns det kod och kablar till stereon ?
    Nu är ju inte detta helt rätt men det tål att tänkas på ändå. Slutsteg behövs men sånna tror jag går att hitta fortfarande

    Kablar i from av att det finns kablage som kopplar samman enheterna. Dock inte kablage till förstärkare.
    Kod har jag för mig står på huvudenheten.Ska kolla lite noggrannare till helgen.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #454401

    saabaero
    Deltagare

    Att få ordning på ett instrument till en sen fullturbo visade sig vara lite svårare än väntat. Just turbomätaren är inte så vanlig i Sverige.
    Även en svensk 240-mätare ska det ju vara.
    DSC_1772

    Efter många turer hit och dit hittade jag ett i USA och eftersom det är en US-bil är det väl då rätt att ha ett US-instrument.

    IMG_1734

    Spikdiod får det bli när jag ändå mixtrar med instrumentet. Pin 19 på APC jordar när det spikar.
    Spikdiod placerad i en modifierad lamphållare för en instrumentlampa

    IMG_1735

    Det finns ju lite oanvända röda lampor så varför inte använda en sån för spikindikering 🙂

    IMG_1733

    Bilagor:
    #454408

    saabaero
    Deltagare

    En växellåda ska man ju också ha. Hade gärna monterat en 14-låda men det fattas för mycket delar för att få ihop en sån just nu.
    Hittade en annan som verkar lämplig i gömmorna istället. -12 är ingen dålig låda det heller.

    IMG_1718

    Uppskattad fusklapp. Nu vet jag vilken låda detta är 🙂

    IMG_1719

    Hur var det nu med primär i denna ? Borde rimligen sitta en eftersom jag faktiskt skrivit det.

    Hittade en fusklapp till 🙂
    Najs då vet jag att det är en 7:a i denna. Med 9:35 slutväxel blir det lämpligt i en glassätarbil

    IMG_1720

    Nu går det ju bra en stund, firar med en karamell

    IMG_1712

    Hoppsan, här var det visst borrat och gängat för oljetempgivare. Får bli en plugg där tills vidare.

    IMG_1721

    En 12-låda har oljeplugg med magnet men varför inte montera ett filter ändå när man har liggande.

    IMG_1722

    IMG_1724

    Hydrauliskt främre motorfäste av rätt modell fanns också i gömmorna så det får bli ett sånt också på denna bil.

    IMG_1723

    Bort med de värsta resterna av gammal olja så är den redo att monteras. Mer rengöring än så här blir det inte denna gång.

    IMG_1726

    Bonusbild på en random pinjonglagerbana. Ganska vanligt att dom är i detta skick på gamla lådor 🙁

    IMG_2086

    Bilagor:
    #454464

    saabaero
    Deltagare

    Oljekylare på og900 är ju ett gissel. Den sitter på en utsatt position och prylarna börjar bli gamla.
    Här fanns det bland allt bråte en fin kylare med trasiga slangar så jag hoppades kunna fixa helt nya slangar till denna kylare. Problemet är att Saab har en konstig koppling mot oljekylaren som inte verkar finnas på eftermarknaden. Har luskat ut att det verkar finnas USA-bilar med liknande kopplingar från samma tidsperiod men hittar inga lösa kopplingar.
    Enklast är kanske att köpa en ny kylare med moderna kopplingar men då tappar man de speciella på 900-kylaren

    Saabs konstiga kopplingar
    DSC_2129-1

    Det blir inte enklare av att Saab använt olika sorters kopplingar. Så här ser den ut på lite äldre og900. Har inte orkat gräva fram var brytpunkten är
    DSC_2147

    Org kylare vs en std kylare.
    Saabkylaren har lite vinklade fästen samt en anslutning lite vinklad. Nu är inte detta kritiskt, det går använda en std kylare istället.

    DSC_2133-1

    DSC_2134

    DSC_2135-1

    En nödlösning som borde funka är att använda en muff och en plantätning och sedan hitta en lämplig slangkoppling till det.

    DSC_2156

    Till slut gav jag upp och åkte med de gamla kopplingarna till en slangverkstad och fick nya slangar pressade på de gamla kopplingarna.

    DSC_2159

    Bilagor:
    #454473

    Men det blir väl bra!
    Jag gjorde likadant med fruns cab för tio år sedan när slangarna till automatlådekylningen svettades…

    #454477

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Skönt att det löste sig med slangarna. Hoppas det håller många år nu.

    #454487

    saabaero
    Deltagare

    Skönt att det löste sig med slangarna. Hoppas det håller många år nu.

    Det får vi verkligen hoppas men det känns sådär att skruva dit oljerör som är lurviga av rost. Tror ändå att detta ska funka tillräckligt bra

    #454571

    saabaero
    Deltagare

    Ett problem med en bil som man aldrig kört är att man inte har en aning om vad som funkar och inte funkar.
    Har en plan att försöka provköra så mycket som möjligt av el innan jag skruvar ihop instrument och inredning.
    Skönt att veta att kupefläkt, instrumentbelysning, elhissar, c-lås, larm, elspeglar, torkare, kontrollampor mm funkar.

    ABS-systemet är jag extra misstänksam över eftersom det ser ut att vara påbörjat demontering av det.
    Verkar ändå som det är tätt, givarna ok, pumpen går och ackumulatorn lagrar tryck. Däremot verkar det som pumpen aldrig stannar 🙁
    Riktar misstankarna mot tryckvakten som bla har till uppgift att starta/stoppa pumpen.
    Har såklart börjat med det enkla att kolla relät och styrenhet 🙂
    I botten av en låda, långt in ett förråd hittade jag en NOS tryckgivare med montageanvisning, sånt gör mig glad. Dock visade det sig att en lång hylsa strl 36 behövs för bytet så där blev det stopp denna gång. Blir att ta nya tag en annan dag

    IMG_1753

    IMG_1748

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 102 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.