900 Cab -94

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 Cab -94

Detta ämne innehåller 154 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-31 12:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 155 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #443239

    saabaero
    Deltagare

    När man rullar in ett nytt projekt i garaget är det dags för en ny projekttråd
    Detta är alltså en av de sista og900 som rullat ut och som nu hittat tillbaka från Arizona.
    Vad som hänt i Arizona är kanske lite bra det stannar där….. men nu är bilen här, utan drivlina, huv, tanklucka och med dålig inredning.
    Identiteskontrollen är avklarad så den har ett regnummer och det känns bra 🙂

    Steg 1 är regbesiktning.
    Helst vill jag ha den reggad med turbomotor men det verkar svårt att frångå originalet (2,1 Aut) på en bil som är tagen i bruk efter 1/1 -93
    Tar tacksamt emot tips hur man kan gå runt detta och regga med annan motor

    DSC_1498

    IMG_1415

    IMG_1383

    IMG_1106

    Hmm, rakblad under baksätet… ska nog inte rota mer i historien
    IMG_1471

    Finns jobb att göra på framstolarna
    IMG_0965

    Bilagor:
    #443262

    Janne Hagnell
    Moderator

    Du har att göra! Härligt projekt!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #443264

    M.Broberg
    Deltagare

    Det går inte regga in den med turbomotor?

    byta motor verkar svårt, men vet inte nått om att regga in den med bytt motor?

    #443267

    nisset16
    Deltagare

    Ahh, de var du som knep den. Visst stod den i Bräcke?
    Förökte övertyga farsan på denna…
    Den kom till rätt person Urban 🙂

    Tänker du T16 / Manuell om möjligt?

    #443280

    saabaero
    Deltagare

    Ahh, de var du som knep den. Visst stod den i Bräcke? Förökte övertyga farsan på denna… Den kom till rätt person Urban
    Tänker du T16 / Manuell om möjligt?

    Jo det är den bilen. Hämtades för bra precis 1 år sedan.
    Ska väl gå att få ordning på denna tycker jag..

    Reggningen är det som skapar mest funderationer.
    Verkar som det behövs ett bullerintyg och enl div besiktningstekniker är det strikt original drivlina som gäller på denna årsmodell. Kan samtidigt läsa på nätet att någon klarat sig med ett intyg från en skrot att avgassystemet kommer från den aktuella modellen… Svårt att veta vad som gäller egentligen.

    Nog vore det najs med en sån här ?

    f8b85202e1fdf7732e049b6129be0a9d

    Tar fram denna bild för att bättra på meklusten 🙂
    Vet inte om en 900 blir snyggare än så här ?

    Bilagor:
    #443297

    lsoderlund
    Deltagare

    Kul projekt, det verkar finnas en hel del att göra, men det löser sig säkert.

    2.1:an är ju faktiskt en trevlig maskin. Effektkurvan är mycket trevlig, dock skulle jag inte sätta in en automat, utan passa på att bygga om den till manuell när du ändå är igång. Ingen blir glad av automatlådan.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #443326

    saabaero
    Deltagare

    Problemet, ia i teorin är huruvida den går att regga med något annat än 2,1 aut.
    Vill verkligen ha den som en manuell T16 istället.

    Har fått några tips på hur jag skulle kunna göra men tar tacksamt emot fler tips kring detta.

    #443493

    saabaero
    Deltagare

    Är det någon som har koll på detta med tillverkade cabbar och chassinummer för resp årsmodell ?

    Denna bil som är en -94:a har chassinr som slutar på 7001110
    Noterar att det I EPC verkar finns någon ändring bla på inredningen som är införd på ett senare chassinr. Tycker det verkar skumt att man skulle ha infört en ändring sent under -94

    #444411

    saabaero
    Deltagare

    Börjar med det tråkigaste – rosten.
    Har sett att det verkar dåligt i golvet bak. Visade sig vara bättre än befarat 🙂
    Skadorna kommer från undersidan. Troligen är karossen hanterad med gafflar så rostskyddet har skadats på några ställen och rosten har kommit. Relativt enkelt fixat och framförallt på ställen som inte syns.

    IMG_1110

    IMG_1465

    Lite tråkigheter vid ett bakljus är det enda jag hittar på utsidan. Lika bra å ta det också

    DSC_0905

    Bilagor:
    #444748

    M.Broberg
    Deltagare

    Ang reggning och som jag skrev på facebook så hade jag monterat T16 motor och manuell låda i bilen innan reg besiktning. säger dom nått säger du bara ”men denna satt ju i, måste vara fel i pappret” eller liknande

    #445377

    saabaero
    Deltagare

    Rosten i golvet visade sig vara bättre än befarat men några nya bitar har hittat dit 🙂
    IMG_1494

    IMG_1495

    Värmeskyddet för katen är dåligt i vanlig ordning 🙁
    IMG_1451

    Hitta ett fräscht är ju inte busenkelt men en simpel lagning får duga för nu

    IMG_1526

    Bilagor:
    #445383

    Regin
    Deltagare

    ”Riv” hela och bygg upp från början –
    hade jag gjord 🤪

    #445389

    saabaero
    Deltagare

    Du menar att riva hela bilen ?
    Det känns lite jobbigt när den är så pass bra som denna är.

    Troligen sätter jag ner den på hjulen och drar ut den I solen för en rejäl tvätt innan jag går vidare med ihopsättningen. Med urplockad inredning går det ju faktiskt tvätta även invändigt .

    #452863

    saabaero
    Deltagare

    Dags att uppdatera lite nu när vintern kommit och garageprojekten sätter igång igen. Tyvärr blev det ingen tvätt i sommar och vips var vintern här igen. Börjar inse att det kommer ta några timmar att få ordning på denna. Har klarat av några enkla saker som bromsar och dragkrok och övergått på elsystemet. Tar en jäkla tid att reda ut avklippta kablar och div andra saker. Mitt ”bästa” elschema är MY91-92 och på Franska… Någon som har ett bättre ?

    2 saker som skapar lite huvudbry är larm och ljudsystem.
    US-bilar har ju ett Saablarm och jag saknar larmdosa. Verkar inte vara någon annan utväg än att riva bort och ersätta med ett annat så det får bli så.

    Nästa detalj är ljudsystemet som också är ett org Clarion där bara slutsteget bak finns kvar. Huvudenhet och CD är borta.
    Någon som vet om slutsteget går använda till något annat eller är det enklare att dra nya högtalarkablar bak ?

    #452867

    Hej!
    Ang. ljudsystem så kan man ju plocka bort alla enheter och ta isär kablarna bakom översta facket (där radion brukar sitta). Det är liksom iskarvat med kablage ner till steg m.m. å tillbaka. Så fick jag göra på frugans cab.
    Ska man driva org.steg måste man ju ha en kobel som översätter mellan enheterna. Vissa är väl samma standard som Saab men jag vet inte vilka….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 155 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng