900 Cab -94

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 Cab -94

Detta ämne innehåller 59 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-01-24 06:52.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 60 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #452876

    saabaero
    Deltagare

    På denna är allt där fram redan borta, bara kablaget kvar.
    Om jag fattat rätt driver huvudenheten de främre högtalarna medan bakre högtalare drivs från steget. Mellan huvudenhet och bakre steg finns en signalkabel med DIN-anslutning.
    Det hade ju varit najs att hitta en huvudenhet, troligen Clarion som är PNP med steget

    Här finns mycket info kring detta system.
    http://www.saabclarion.se/schematics.html

    #453620

    saabaero
    Deltagare

    Dags att uppdatera med lite bilder. Känns som det var ett tag sedan

    Sitter ett org larm i denna men tyvärr saknas fjärrdosorna och det går inte köpa nya så detta åker i soporna och ersätts av ett annat larm. Blev inga bilder på det nya men det passade bra på org plats. Återstår att se om det funkar när jag lyckas få på ström i bilen
    DSC_2056

    DSC_2057

    IMG_1703

    Även ljudsystemet är ju lite speciellt i US-bilarna. Tyvärr fanns bara slutsteget kvar av det. Om jag förstått rätt är det en speciell huvudenhet till detta steg som dessutom bara finns i US-version med de problem det innebär om man vill lyssna på radion.
    Bestämde mig för att skrota även detta.
    Hittade rester av en Sony CD-växlarstyrning så det verkar ha varit nått annat än original i bilden.

    DSC_2095

    DSC_2094

    Hittade denna klenod i gömmorna med tillhörande huvudenhet 900/9000 Audiosystem med det ganska ovanliga singelsteget till og900.
    Funder på att montera detta istället. Eller så får det bli en mer modern huvudenhet ? Det kanske är dags att gå ifrån kassettband trots allt 🙂
    DSC_2124

    DSC_2129

    IMG_1705

    • Det här svaret redigerades 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 veckor, 1 dag sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 veckor, 1 dag sedan av .
    Bilagor:
    #453668

    saabaero
    Deltagare

    Med bilen följde en släpvagn med div lösa delar. Läge att sortera och inventera vad som finns med

    IMG_1105

    DSC_0892

    DSC_0891

    IMG_1104

    DSC_1494

    • Det här svaret redigerades 2 veckor, 5 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #453675

    saabaero
    Deltagare

    Spruckna instrumentpaneler brukar ju vara ett gissel på 900. Här är den sprickfri 🙂
    Det som ser ut som damm är färgdamm, Kawasakigrön – tack för det förra ägaren…. Mirakelsvampen löste detta superbra. Blankt å fint blev det.
    Hur bevarar man panelen sprickfri ? Går den behandla med nått dundermedel ?

    DSC_0893

    DSC_0895

    DSC_0897

    DSC_0898

    Bilagor:
    #453890

    saabaero
    Deltagare

    Mer rost… tar det aldrig slut ?

    DSC_0905

    IMG_1632

    Nåja det mesta är ju lösbart

    IMG_1623

    Passar på att sanera lite när det finns plats
    Noterar att alubalken under motorn är riktigt fin på en bil som sluppit saltet

    IMG_1699

    IMG_1702

    IMG_1701

    Ett av de jobbiga problemen med denna bil var att den saknade huv i rätt färg.
    Visade sig att en bekant lite lägligt omskolat sig till billackerare 🙂 Hittade ett lämpligt ”emballage” för den nylackade huven bland alla bilar kring garaget

    DSC_1802

    Bilagor:
    #453907

    nisset16
    Deltagare

    Det kommer ju bli skitbra på ren svenska! 🙂
    Tur att LER fick rycka ut som huvemballage, har också fraktat huvar på de där sättet. Genialt!

    Har du kommit vidare angående registreringen / T16 manuell?
    Du verkade orolig tidigare angående helbilsgodkännande / årsmodell 1994?

    Hoppas allt rullar på!
    MVH Nils

    #453923

    lsoderlund
    Deltagare

    Beträffande stereo-delen(arna) kanske jag kan ha något som ligger och samlar lite damm. Osäker på om det är till 900 eller 9000 dock.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #453941

    saabaero
    Deltagare

    Har du kommit vidare angående registreringen / T16 manuell? Du verkade orolig tidigare angående helbilsgodkännande / årsmodell 1994?
    Hoppas allt rullar på! MVH Nils

    Det finns en plan 🙂

    Beträffande stereo-delen(arna) kanske jag kan ha något som ligger och samlar lite damm. Osäker på om det är till 900 eller 9000 dock.

    Kika gärna om du har något över.
    Det som suttit original i bilen har jag släppt men ett 900/9000 system som det på bilden kan vara intressant.
    Jag är måttligt intresserad av ljudanläggningar men org är alltid najs 🙂

    #453985

    saabaero
    Deltagare

    Äckelmek som är skönt att ha avklarat.
    Bilen har stått sen gissningsvis 2005 så det är läge att kika ner i tanken.
    Dom verkar inte ha bättre bensin i staterna ….

    IMG_1506

    IMG_1507

    IMG_1508

    Lite bilder från insidan

    IMG_1511

    IMG_1515

    Den bruna beläggningen är kletig som nykokt knäck ungefär så länge den är blöt av bensin.
    När den torkar blir den hård om överkokt knäck.
    Tack å lov är kletet lösbart i vanlig T-sprit så det går ganska lätt att rengöra tanken 🙂
    Pump och pumparmatur var bortom all räddning så det blev nytt allt där.
    Givaren verkar funka så den får leva vidare

    Bilagor:
    #453992

    Urk! Vad äckligt!
    Det verkar som att det som sagt förut så många gånger ”Bilar mår bäst av att användas” verkligen stämmer. En av mina bilar har ju aldrig stått still men haft lång tid mellan körningarna. Den hade ju tom oxiderat i mängdmätaren. Jag funderade på att låta bränslefiltret vara kvar. Det är ju original å bara 3600 mil gammalt men hur det ser ut innuti kan man ju ana nu…31 år liksom…

    #453994

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Uj vad gäggig den var i tanken. Min gröne 900 hade stått typ 8-10 år utan maskin och bränsleledning (returen) var inte pluggad i motorutrymmet så det avdunstade ju då. Men jag lyfte på pumpen ett tag efter jag fått den på rull och skulle byta pump (onödigt men ville försäkra mig) och det var näst intill kliniskt i tanken även armaturen var ren och fin. Den bilen hade rullat sina 11 första år i Italien sedan i Sverige. Så det kan verkligen skilja mellan bilar och vart de körts.

    En tanke kan ju vara att skicka spridarne på koll rengörning med tanke på hur det såg ut i tanken.

    Kul tråd för övrigt att se vad som görs. 🙂

    //B

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 4 dagar sedan av .
    #454000

    saabaero
    Deltagare

    En tanke kan ju vara att skicka spridarne på koll rengörning med tanke på hur det såg ut i tanken.
    Kul tråd för övrigt att se vad som görs.
    //B

    Den kom utan motor så det problemet slipper jag. Oklar om det är en fördel eller nackdel 🙂

    #454022

    saabaero
    Deltagare

    Stolarna i denna bil är ett kapitel för sig… Ganska dåliga skulle man kunna sammanfatta det med.
    Troligen har det blivit fuktskadat och därför krympt och blivit stenhårt.
    ”Bortom all räddning” var den hårda domen från sadelmakaren i byn.

    IMG_0967

    DSC_2133

    Att försöka hitta sjyssta stolar i Pamir till 3D 900 med elmanövrering är ju inte busenkelt.
    Konstaterades att detta skinn bara fanns några få år på og900, 9000 och ng900 så det fanns ändå hopp att hitta nått användbart
    Nåväl, hos en Saabentusiast visade det sig finnas 2st 9000 stolar, dock varken fällbara, elmanövrerade eller med fällbara ryggar. Dessutom 60mil bort, men det var Pamir
    Av en slump hade jag vägarna förbi och plats i bilen för en inredning så det löst sig smidigt.

    9000 stol i ”samma” färg
    Planen var kort å gott att flytta skinnpåsarna från 9000 stolarna till 900 stommarna för att behålla eljustering och fällmekanismen

    DSC_2131

    En skillnad på påsarna.
    900 har fällhandtag i påsarna medan 9000 har svankjustering. På dessa var det bara förarstolen som hade svankjusteringen.
    Som synes sitter inte hålen riktigt på samma ställe och storleken skiljer.
    Lösningen fick bli att montera svankjustering på passagerarstolen i 900:an så detta svankvred hamnar i mitten av bilen

    DSC_2135

    Avklädd 900 stol.
    Det är sanslöst mycket saker på en stol..

    DSC_2136

    Även 9000 stolen avklädd och det visar sig att ryggstödsfällningen sitter i samma hål som svankjusteringen. Skönt att stommarna är så pass lika ändå.

    DSC_2137

    Även vajern för ryggstödsspärren passerar detta hål så det behövdes lite modifiering för att bli bra

    IMG_1675-1

    På den ena stommen var vajrarna trasiga som begränsar hur långt fram ryggen fälls.
    Efter lite klurande hittade jag en lösning på det. Borrade ur gamla vajern ur resp ögla och pressa fast en ny vajerstump

    IMG_1647

    IMG_1648

    IMG_1672

    IMG_1673

    IMG_1674

    Ny vajer på plats

    IMG_1675-1

    Bilagor:
    #454037

    saabaero
    Deltagare

    Plocka bort skinnet är bökigt, blodigt och jobbigt – man blir helt slut i armar och fingrar av att brottas med stolar och skinn
    Steg 1 är att hitta skruven OCH plastflärpen som håller nackstödet. Plastflärpen sitter ovanför skruven.

    IMG_1650

    Nästa steg är att lossa alla hakar, buntband, krokar, gummiband och hogringar.
    Hogringarna tar jag med en avbitare. Sitter sådana i framkant sits, undersidan ryggstödet och långt upp på sitsryggen (”vecket” på baksidan)

    IMG_1661

    Krokarna lossar jag med en krok gjord av en böjd svetstråd.
    Sitsen är enkel, där ser man krokarna

    IMG_1659

    Ryggpåsarna är även fasthakade nertill på sidorna (lätt att missa denna)

    IMG_1653

    IMG_1654

    IMG_1662

    IMG_1663

    Ryggstödet är det jobbiga. Här ser man bara de nedersta krokarna. Resten får man känna sig fram för att hitta.
    Detta är en av de kasserade ryggpåsarna där ståltråden som man spänner upp skinnet i har släppt helt från skinnet så den var lätt att klä av.
    Enl VHB ska man rulla av skinnet men det vågar jag inte göra med dessa. Känns som det spröda tyget som håller ståltråden spricker direkt om man gör så och dessutom blir ståltråden böjd. Lär väl finnas nått trick för detta som inte jag listat ut

    IMG_1636

    Det i särklass besvärligaste momentet är att lossa dessa två krokar längst upp på ryggen. Det är dessa som spänner den översta ”svängen” på conturen.
    Stolar med ficka på ryggstödet har även gummiband uppspända ut på sidorna. Även dessa är besvärliga. Faktiskt så besvärliga att dom inte ens blev med på bild

    IMG_1671

    Passade såklart på att se över skumgummit och välja det som verkade bäst

    DSC_2140

    Om isärmontering av ryggstöd är besvärligt så blir det inte enklare att sätta ihop.
    Kom på att snören kan vara en bra hjälp för att få in krokarna på rätt ställe.. Ganska trixit moment detta med alla snören som trasslar ihop sig.
    Använde murarsnöre men några ggr gick det av så något starkare hade varit bra. Kanske nån rejäl fiskelina?

    IMG_1676

    IMG_1680

    IMG_1681

    För att lyckas spänna de översta krokarna tillräckligt blev det denna metod. Några ggr gick snöret av. Troligen skars det av mot en plåtkant i stommen.
    Ville gärna använda snöre istället för ståltråd för att enkelt få bort det när jag var klar alt att ett snöre inte gör så mycket om det är kvar

    IMG_1684

    Där det suttit hogringar monterades nya buntband innan skinnet träddes på igen

    IMG_1678

    Bilagor:
    #454054

    saabaero
    Deltagare

    Hur blev då resultatet ?
    Det är väl inte allt som är 100% men det blev ett klart lyft och jag är nöjd, det får räcka så.
    Har ägnat några timmar åt rengöring också med div produkter. Det som funkar bäst är en vanlig mirakeltrasa och vatten.

    IMG_1692

    IMG_1693

    IMG_1690

    IMG_1694

    Gamla skinnet var nog mer missfärgat än jag trodde… Tyvärr är även baksätet så här mörkt. Det visar hur det blir med allt på plats om jag behöver ge mig på att färga

    DSC_2119

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 60 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.