900 Cab -94

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Cab -94

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Cab -94

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 155 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 22, 2019 at 19:13 #456976

      Snygg combo det där med den röda färgen och kjolpaketet ackompanjerat med cross-spoke….

      Håller med att det ser helt ok ut med denna kombon.
      Har beslutsångest när det gäller fälgval. Har några alternativ tillgängliga.
      15″ Crosspoke
      16″ Aero silver
      16″ Aero “grå med polerad kant”
      16″ Superaero
      15″ Aero92 (asymetriska aero)
      15″ “9000 V6″ (vad heter dom ?)
      15” Svarta plåtfälgar med cromad centrumkåpa 🙂

        mars 22, 2019 at 22:10 #456986

        Snygg combo det där med den röda färgen och kjolpaketet ackompanjerat med cross-spoke….

        Håller med att det ser helt ok ut med denna kombon. Har beslutsångest när det gäller fälgval. Har några alternativ tillgängliga. 15″ Crosspoke 16″ Aero silver 16″ Aero ”grå med polerad kant” 16″ Superaero 15″ Aero92 (asymetriska aero) 15″ ”9000 V6″ (vad heter dom ?) LONGSPOKE? 15” Svarta plåtfälgar med cromad centrumkåpa ?

          mars 23, 2019 at 15:59 #457010

          Är det Långspoke dom heter dessa ?

          DSC_2065

          Attachments:
            mars 23, 2019 at 21:51 #457047

            Är det Långspoke dom heter dessa ?
            DSC_2065

            Ja, jag har för mig det men kan kolla!

              mars 24, 2019 at 19:59 #457100

              Framvagnsjustering
              IMG_1870RED

              Hade en fin org oljekylare som monterades efter mycket stök med slangarna.
              Tyvärr är den trasig… Läcker som ett såll. Får ta nya tag

              IMG_1873

              IMG_1872

                mars 27, 2019 at 09:09 #457265

                Perfekt göra framvagnsinställning själv! Här i Götet har vi “Pekka”. Han gjorde min 9000 och herregud vad bra (och annorlunda!) bilen kändes efteråt. Jag skall dit med min cab också tänkte jag…. Orkar inte riktigt göra det själv (mest pga brist på rätt grejor) och Pekka brukar gilla en fin Saab, han lade kärlek på min 9000. 🙂

                Sugen på att cabba nu? Inte mkt kvar… Trist med oljekylaren där, blir ju alltid lite bakslag i ett sånt här stort projekt.

                  mars 27, 2019 at 18:14 #457277

                  Precis, man får räkna med bakslag, speciellt när man inte kört bilen innan så man vet vad som inte är ok.
                  Har en annan oljekylare liggande som passar men då måste jag skaffa nya slangar igen..

                  Visst börjar cabsuget komma men det är några veckor kvar än tror jag.
                  Idag var det plusgrader och solsken så det fick bli en tvätt 🙂

                  IMG_1874

                  IMG_1875

                  IMG_1876

                    juni 3, 2019 at 21:55 #459576

                    Dags för en update igen

                    Hittade till slut en lösning för dörrsidorna. Det blev ett konstläder med ok färgmatchning

                    DSC_2407

                    DSC_2410

                    Med lite tvätt och polering ser den rätt ok ut på några meters håll 🙂

                    DSC_2353

                    Den har blivit lite roligare under månaderna i garaget kan jag konstatera.

                    DSC_1498-1

                    Det riktigt roliga är att den nu är reggad och besiktad och äntligen körklar som en 900 Turbo 🙂
                    Regbesiktningen är en historia i sig med tålamodskrävande Svensk byråkrati som silar mygg och sväljer elefanter och i slutändan verkar vara rena lotteriet.

                    Nu är det bara sol å värme som fattas och såklart lite finjusteringar.
                    Vore t.ex. skönt att få bukt med den ilsket blinkande spikdioden..

                      juni 5, 2019 at 11:39 #459622

                      Härligt med körklar bil. Grattis, och grymt jobbat! Det har onekligen gått framåt i en väldig fart.

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        juni 5, 2019 at 22:39 #459633

                        Härligt!
                        Måste säga att den färgkombon är hellyckad!
                        Grattis!
                        Du får dra historien om regbes. när du fått lite distans till det…. ?

                          juni 10, 2019 at 08:08 #459704

                          Hade varit kul med denna på festivalen men är samtidigt glad att den fick vara hemma.
                          Frun tog cabben till stan och där vägrade den starta när hon skulle hem. Blev lite smått panik när jag insåg att jag hade cabben stående på en parkering i centrum samma kväll som studenterna firar… Slutade med bogsering 2mil för att få hem den.
                          Troligen är det hallgivaren i fördelaren som pajjat igen.
                          Har kört ca 20mil sedan jag bytte sist… Den gången monterade jag en beg i okänt skick så jag vet inte om den också var halvdålig eller om jag har nått knas som käkar hallgivare ?

                            juni 11, 2019 at 07:47 #459770

                            har för mig, stor brasklapp, att strulande tändmodul kan äta hallgivare.

                              juni 12, 2019 at 22:04 #459826

                              Visade sig vara bränslepumpen som stannat.
                              30mil höll den piratpumpen…

                                juni 22, 2019 at 22:50 #460215

                                Börjar så smått beta av lite saker och upptäcka nya.

                                Fortfarande blinkar spikdioden ilsket. Från attt tidigare bara blinkat på låga varv har den nu övergått till att blinka i hela registret.
                                Börjar blinka så fort laddmätaren når vita fältet. Lyckas inte höra några spikningar så jag inbillar mig att det är falsklarm.
                                Nu har jag gjort följande:
                                Justerat tändningen
                                Provat olika fördelare
                                Provat 2 uppsättningar org tändkablar
                                Bytt bypassventil (membranet trasig och den tar vacuum från samma uttag som BTR)
                                Bytt bränslepump.

                                Får väl fortsätta med en annan APC-box och kontrollera bränsletrycket.

                                  juni 28, 2019 at 15:34 #460471

                                  Nu har jag gjort följande:
                                  Justerat tändningen
                                  Provat olika fördelare
                                  Provat 2 uppsättningar org tändkablar
                                  Bytt bypassventil (membranet trasig och den tar vacuum från samma uttag som BTR)
                                  Bytt bränslepump.
                                  Får väl fortsätta med en annan APC-box och kontrollera bränsletrycket.

                                  Hej,
                                  Grymt jobb du utfört, svårt att fatta att det är samma bil så som den såg ut i ursprungsläget!

                                  Konstant blinkande spikdiod är ju irriterande.
                                  Nästan alla gånger jag själv har råkat ut för detta har det visat sig vara dåliga/slitna/lågkvalitativa tänddelar.
                                  Försök att dra tändkablarna så långt från magnetventilen du bara kan.
                                  Sitter knacksensorn korrekt monterad? (20nm / 20-22 grader vinklad bort från svänghjul)
                                  Alla jordpunkter är OK, både på motor och i chassi. (Ingen resistans mellan motor->chassi o.s.v)

                                  Ventiltiming ok, hur är det med ventilsmatter, funkar hydraullyftarna som dom ska?

                                  Hoppas mina tankar kan hjälpa dig vidare i felsökningen. 🙂

                                  // Andreas

                                  9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 155 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.