900 Cab -94
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Cab -94
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Cab -94
- Detta ämne har 154 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-31 12:54 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Snygg combo det där med den röda färgen och kjolpaketet ackompanjerat med cross-spoke….
Håller med att det ser helt ok ut med denna kombon.
Har beslutsångest när det gäller fälgval. Har några alternativ tillgängliga.
15″ Crosspoke
16″ Aero silver
16″ Aero “grå med polerad kant”
16″ Superaero
15″ Aero92 (asymetriska aero)
15″ “9000 V6″ (vad heter dom ?)
15” Svarta plåtfälgar med cromad centrumkåpa 🙂mars 22, 2019 at 22:10 #456986Snygg combo det där med den röda färgen och kjolpaketet ackompanjerat med cross-spoke….
Håller med att det ser helt ok ut med denna kombon. Har beslutsångest när det gäller fälgval. Har några alternativ tillgängliga. 15″ Crosspoke 16″ Aero silver 16″ Aero ”grå med polerad kant” 16″ Superaero 15″ Aero92 (asymetriska aero) 15″ ”9000 V6″ (vad heter dom ?) LONGSPOKE? 15” Svarta plåtfälgar med cromad centrumkåpa ?
Perfekt göra framvagnsinställning själv! Här i Götet har vi “Pekka”. Han gjorde min 9000 och herregud vad bra (och annorlunda!) bilen kändes efteråt. Jag skall dit med min cab också tänkte jag…. Orkar inte riktigt göra det själv (mest pga brist på rätt grejor) och Pekka brukar gilla en fin Saab, han lade kärlek på min 9000. 🙂
Sugen på att cabba nu? Inte mkt kvar… Trist med oljekylaren där, blir ju alltid lite bakslag i ett sånt här stort projekt.
Precis, man får räkna med bakslag, speciellt när man inte kört bilen innan så man vet vad som inte är ok.
Har en annan oljekylare liggande som passar men då måste jag skaffa nya slangar igen..Visst börjar cabsuget komma men det är några veckor kvar än tror jag.
Idag var det plusgrader och solsken så det fick bli en tvätt 🙂Attachments:
Dags för en update igen
Hittade till slut en lösning för dörrsidorna. Det blev ett konstläder med ok färgmatchning
Med lite tvätt och polering ser den rätt ok ut på några meters håll 🙂
Den har blivit lite roligare under månaderna i garaget kan jag konstatera.
Det riktigt roliga är att den nu är reggad och besiktad och äntligen körklar som en 900 Turbo 🙂
Regbesiktningen är en historia i sig med tålamodskrävande Svensk byråkrati som silar mygg och sväljer elefanter och i slutändan verkar vara rena lotteriet.Nu är det bara sol å värme som fattas och såklart lite finjusteringar.
Vore t.ex. skönt att få bukt med den ilsket blinkande spikdioden..Attachments:
juni 5, 2019 at 11:39 #459622Härligt med körklar bil. Grattis, och grymt jobbat! Det har onekligen gått framåt i en väldig fart.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 5, 2019 at 22:39 #459633Härligt!
Måste säga att den färgkombon är hellyckad!
Grattis!
Du får dra historien om regbes. när du fått lite distans till det…. ?Hade varit kul med denna på festivalen men är samtidigt glad att den fick vara hemma.
Frun tog cabben till stan och där vägrade den starta när hon skulle hem. Blev lite smått panik när jag insåg att jag hade cabben stående på en parkering i centrum samma kväll som studenterna firar… Slutade med bogsering 2mil för att få hem den.
Troligen är det hallgivaren i fördelaren som pajjat igen.
Har kört ca 20mil sedan jag bytte sist… Den gången monterade jag en beg i okänt skick så jag vet inte om den också var halvdålig eller om jag har nått knas som käkar hallgivare ?Börjar så smått beta av lite saker och upptäcka nya.
Fortfarande blinkar spikdioden ilsket. Från attt tidigare bara blinkat på låga varv har den nu övergått till att blinka i hela registret.
Börjar blinka så fort laddmätaren når vita fältet. Lyckas inte höra några spikningar så jag inbillar mig att det är falsklarm.
Nu har jag gjort följande:
Justerat tändningen
Provat olika fördelare
Provat 2 uppsättningar org tändkablar
Bytt bypassventil (membranet trasig och den tar vacuum från samma uttag som BTR)
Bytt bränslepump.Får väl fortsätta med en annan APC-box och kontrollera bränsletrycket.
Nu har jag gjort följande:
Justerat tändningen
Provat olika fördelare
Provat 2 uppsättningar org tändkablar
Bytt bypassventil (membranet trasig och den tar vacuum från samma uttag som BTR)
Bytt bränslepump.
Får väl fortsätta med en annan APC-box och kontrollera bränsletrycket.Hej,
Grymt jobb du utfört, svårt att fatta att det är samma bil så som den såg ut i ursprungsläget!Konstant blinkande spikdiod är ju irriterande.
Nästan alla gånger jag själv har råkat ut för detta har det visat sig vara dåliga/slitna/lågkvalitativa tänddelar.
Försök att dra tändkablarna så långt från magnetventilen du bara kan.
Sitter knacksensorn korrekt monterad? (20nm / 20-22 grader vinklad bort från svänghjul)
Alla jordpunkter är OK, både på motor och i chassi. (Ingen resistans mellan motor->chassi o.s.v)Ventiltiming ok, hur är det med ventilsmatter, funkar hydraullyftarna som dom ska?
Hoppas mina tankar kan hjälpa dig vidare i felsökningen. 🙂
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.