900 Cab -94

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Cab -94

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 155 totalt)
  • Författare

Batteri på plats

IMG_1829

IMG_1830

Lite mer inredning börjar hitta tillbaka. Nu är det kul på riktigt när högarna på garagegolvet minskar snabbt och det börjar likna en bil igen 🙂

IMG_1826

Provkörning av elstolarna blev en besvikelse 🙁
      Visade sig att ryggstödets vajerhöljen gått sönder så vajrarna hoppade ur sina lägen…
      Vajerhöljet är ca 9,4mm utvändigt så jag skaffade 10mm tryckluftslang och trädde utanpå org höljet och det verkar funka

IMG_1827

IMG_1828

februari 22, 2019 kl. 21:15 #456121

Smart lösning med vajerhöljena där! Är ett standard-fel på 900 elstolar detta. Jag har haft det på 2 bilar, inklusive MonteCarlon som ju inte direkt är sliten…. Plasten torkar ur. Nån gång fick dom bättre kvalitet, mer mjuk plast. På monteCarlon så bytte jag till likadana från ett par 9000 stolar jag hade. Höljena fanns massor nya på hyllan på Saab för en 10 år sen, nu är det trolligen svårare efter utrensningar. På min bil gick bägge sätena sönder samma sommar med veckor emellan efter sisådär 25 års drift, snacka om ”beräknad” livslängd hahaha.

februari 23, 2019 kl. 09:08 #456125

Vajrar och höljen är samma på 9000 stolarna så det är definitivt fiffigt att spara vajar om man har möjlighet.
          Har aldrig sett problemet på 9000 stolarna men jag antar det finns där också ?
          Kändes som plastslang för några tior var bättre än att slakta fungerande elstolar för att komma år vajerhöljen.

Tror det tog mig 30-45minuter att fixa båda stolarna

februari 23, 2019 kl. 20:55 #456150

Man undrar ju om det är mer grejor som ger sig med tiden i dom här stolarna. Det är mkt mekanik i dom… Jag fick ju tag på två halvdassiga stolar i en bytesaffär och slaktade dom, behöll motorer och annat, resten åkte på tippen. Men vajerhöljerna var mjuka och fina i dom och räddade min cab som ju rasade precis innan en alpresa med den. Ena stolen precis innan, den andra när jag kom hem. Galet. Nån gång så ändrade Saab material, så det kan ju vara samma på tidigare 9000 med elstol. Svårt säga.

Gillade din tvätt av sido-tyget också, inte illa. Trodde nästan det skulle bli för skört för att tvätta så men det funkade ju fint visst. Bra veta! Det drar upp mkt skit bak i baksätet och på sidorna när man kör med cabben nere. Regelbunden tvätt av hela baksätet mm är att anbelanga. Ska man köra Brudpar med bruden i vit klänning så måste det vara helt nystädat bak. 🙂 Du kommer behöva ett vindskydd till din bil, det är nästan ett måste och skyddar mot skiten som drar upp en del också. Jag körde första 5-6 åren ”hardcore” utan skydd men när jag väl skaffade ett till Monten så har jag svårt se att det är så gött att köra utan det.

februari 24, 2019 kl. 08:00 #456160

Bra tips där med vindskyddet! Får en känsla att behovet av vindskydd vs hardcore har någon sort koppling till åldern 🙂 🙂

Tyget är av bra kvalité men lider av samma sjuka som innertagstyget till og900. Skumgummi som kollapsar med åren.

Plasten är mysko. På denna bil är det helt uppenbart att vissa plastdetaljer farit illa. T.ex. bränsleledningarna. Det fanns partier av ledningen som var helt ok precis som man är van på svenska bilar medan det på andra partier var så spröda ledningar att dom kunde brytas av i korta stumpar. Känslan är att det är de mest värmeutsatta delarna som farit illa. Det finns mycket som kan påverka plast men värme är väl det mest troliga i detta fall.
              Även gummislangen från BTR var så spröd att jag kunde bryta små bitar av den.

februari 24, 2019 kl. 19:49 #456195

Blääää…..

IMG_1832

Attachments:
                  mars 7, 2019 kl. 21:24 #456556

Den här kranen var ju ordentligt trasig… Klantigt att inte se det tidigare men nu är det fixat och inredningen på plats.

IMG_1833

IMG_1834

IMG_1835

Dags att förbereda montage av aeroplast

Hade förträngt vad som fanns i gömmorna 🙂

IMG_1836

Å lite montageprylar också. Om jag minns rätt köpte jag dom sista fästclipsen för skärmbreddare från lagret i Nyköping
                  Montagepluttarna för kjolarnas skenor går att hitta på Ebay och även listen till aerosköldarna

IMG_1851

mars 7, 2019 kl. 21:43 #456563

Stötfångarförlängare ”aero” till 900 sedan är inte busenkelt att hitta men som tur är går det relativt enkelt att modda CC plasten istället.

Lite uppmätning av std sedanplast

IMG_1846

Mäta och såga aeroplast

IMG_1843

Snittytan i aeroplasten blir lite för bred för den nya gummilisten men med en vass kniv går det enkelt att modda listen, dvs skära bort den nedre svulsten
                    Tipset var att fästa gummilisten med dubbelhäftande tejp. Den tejp jag provade funkade inte alls så det fick bli kontaktlim istället.

IMG_1847

Över förväntan på bilden 🙂

IMG_1848

Nu är det bara resten kvar 🙂

mars 11, 2019 kl. 14:54 #456661

Snyggt jobbat, det går undan må jag säga. Får man kanske se bilen på festivalen?

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                      Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                      Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                      Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

mars 11, 2019 kl. 19:18 #456678

Snyggt jobbat, det går undan må jag säga. Får man kanske se bilen på festivalen?

Inte omöjligt att den dyker upp där men det finns andra bilar som också är aspiranter till ett festivalbesök 🙂

mars 11, 2019 kl. 20:03 #456681

Bra jobbat. Bilen börjar se mer o mer komplett ut. Kul.

Björn
                          Västerås
                          Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                          Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                          Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

mars 12, 2019 kl. 13:06 #456721

Jo nu är det inte mycket kvar att montera så snart kan jag påbörja jobbet att justera och putsa. Känns riktigt skönt faktiskt

mars 16, 2019 kl. 20:19 #456832

Modifierat fäste stötfångarförlängare bak.

IMG_1852

Skärmbreddare är svåra att hitta och fästlisterna är ännu svårare. Nya fästclips har inte funnits på många år.

IMG_1855

Montering av breddare och kjolar

IMG_1856

IMG_1858

Stänkskydd är najs när man har grusväg hemma. Testar en modifierad variant av originalet. Lite osäker om den ”yttre flärpen” ska vara där ?

IMG_1859

IMG_1860

IMG_1863

Antar attjag måste montera en riktig regskylt 🙂

IMG_1857

Nära första provturen nu !
                              IMG_1867

mars 21, 2019 kl. 21:00 #456969

Då var första provturen avklarad utan större missöden 🙂 🙂

Lite justeringar finns dock att göra än och så väntar jag på dörrsidorna som är på omklädning

mars 22, 2019 kl. 09:55 #456971

Snygg combo det där med den röda färgen och kjolpaketet ackompanjerat med cross-spoke….

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                                  Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                                  Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                                  Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 155 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.