900 Cab -94

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 Cab -94

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 155 totalt)
  • Författare

Tudor tb605 technica

Blir det inte jäkligt tajt på höjden mot DP med det batteriet ?

februari 16, 2019 kl. 22:49 #455888

Tudor tb605 technica

Blir det inte jäkligt tajt på höjden mot DP med det batteriet ?

Det passar bra.Det är trångt oavsett.

//B

Björn
        Västerås
        Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
        Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
        Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

februari 17, 2019 kl. 07:45 #455889

Anledningen till min ”skepsis” över TB605 är gårdagens misslyckande med att hitta ett batteri på OKQ8 här i byn.

TB605 har måtten 230x173x222

Provade bla ett batteri som är betydligt lägre än TB605, dock lite längre men det gick inte ens få på plats förbi DP.
          Ett annat batteri med mått ganska nära TB605 gick inte heller ner men det hade en sån ”överbyggnad”, lika hög som polerna, som de flesta batterier har idag.

Får ta nya tag med detta i veckan när riktiga affärer är öppna.

Hittade ett annat batteri och provade starta med kablar istället, mest för att få veta hur mycket jag har som inte fungerar i elsystemet. Tanken är att starta upp bilen innan inredningen monteras. Kan konstatera att det finns att göra än
          – Den startar inte och stiften blir inte blöta.
          – Ett mindre bränsleläckage vid filtret (åtgärdat)
          – Nått knas i generatorn gör att laddningslampan inte lyser (lampan funkar om jag tjuvkopplar den)
          – Oljetryckslampan slocknar vid startmotorvevning. Är det normalt eller har jag stort spänningsfall ?
          – Hydraulpumpen till taket startar inte

februari 17, 2019 kl. 08:51 #455891

Hittade ett batteri i gömmorna som går att få ner. Tyvärr har det fel polställning och är kasst

Enl Tudor har detta måtten 277x175x190
            Själva batteriet har höjden 164mm
            Utrymmet mellan karossen och DP är 166mm på min bil.
            Börjar ana att det är något lurt här…

DSC_2178

DSC_2179

DSC_2182

Är det här felet ligger ?
            Sitter motorn för lågt på höger sida ?

DSC_2183

februari 17, 2019 kl. 08:58 #455897

Tja jag vet inte vad jag ska säga. Jag har två tb605 monterade (äldre version och nyare version) i mina og 900. De är båda t16 och original i motorutrymmet. Det kan vara lite knixigt att lyfta upp och ner men det funkar när det är på plats.Vet fler som kör med detta batteri och det fungerar.

Björn
              Västerås
              Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

Attachments:
                februari 17, 2019 kl. 09:07 #455899

Ditt provbatteri är för långt. Jag hittade ett par bilder på hur batteriet är monterat i min gröne.

Björn
                Västerås

februari 17, 2019 kl. 09:56 #455905

Tack för bilderna !
                  Helt klart är mitt provbatteri lite väl långt men det är inte större än att det passar i det pressade ”hålet” i karossen.

Ser att ditt batteri är vridet på ett helt annat sätt. Innebär det att batteriet inte riktigt ligger i inpressningen i karossen ?
                  Det är väl ingen batterihylla där väl ?

Noterar att jag har oroväckande mycket gängor som sticker upp på skruven till motorfästet. Undrar om det inte saknas en bricka därunder … hmm.

februari 17, 2019 kl. 12:57 #455911

Hmm… ja. Ett uppenbart fel är jag inte har någon batterihylla…. Börjar väl med att sätta dit den 🙂

Dagen till ära har Mekonomen en kampanj på batterier med upp till 40% rabatt så det är väl läge att lägga på ett kol med skruvandet

februari 17, 2019 kl. 18:15 #455922

Med batterihyllan på plats blir det enklare att hitta ett passande batteri.
                      Uppenbarligen är det ett tag sedan jag hade en 900T med batteri på originalplats 🙂 Tur det finns en batterihylla i gömmorna!

Efter mycket funderande och provbyte av komponenter och felsökning hittade jag 2 felkopplade kablar till fördelaren som orsakade att bilen inte startade. Hade kopplat enl mina anteckningar men det var tydligen fel.. Nåväl, med kablarna på rätt plats hoppade motorn igång och alla varningslampor slocknade så det blev en sak till bocka av på listan.

Efter byte av laddningsregulatorn hoppade laddningslampan igång.
                      Oljetryckslampan funkar som den ska.
                      Hydraulpumpen hoppade igång av ett slag med plastklubban och efter lite motionering verkar den funka.

Nu kan jag påbörja nästa steg, montera inredningen 🙂

februari 18, 2019 kl. 21:39 #455974

Täckplattorna för högtalarna bak är en tråkig historia. Den här sunkiga är den bättre av dom två

IMG_1425

Bestämde mig för att köpa nytt tyg och klä om dessa.
                        Kom på att jag först kanske skulle prova att rengöra tyget ordentligt först, det var ju trots allt helt.
                        Det visade sig vara enkelt att plocka isär plattorna. Tyget hade separerat från skumgummit på baksidan så det var bara att dra loss. Högtalargallren var inte heller svåra att bryta loss. Borstade klädseltyget med nagelborste och slängde sedan in trasorna i tvättmaskinen. Under tiden fick plastplattorna lite kärlek. Rengöring och limning av några sprickor.
                        Tyget blev kanonbra i tvättmaskinen så jag satte ihop det med org tyg igen. Klart nöjd med resultatet 🙂

Tom platta som behöver rengöring och spricklagning

IMG_1816

Lite ny färg på missfärgade högtalargaller

IMG_1814

Klart för limning

IMG_1817

Färdigt
                        Kommer göra lika med dörrarnas klädselplattor

IMG_1823

IMG_1824

Nu gick det ju bra ett tag så lika bra att köra vidare med inredningen 🙂
                        Via EPC har jag konstaterat att det finns ett antal olika mittkonsoler men vad är skillnaden ?
                        Här syns några uppenbara skillnader.
                        US-konsolen har ett extra hål för c-lås knappen bakom elhisskonsolen
                        Aut saknar plåthållaren för växelspaksdamasken men den kan enkelt flyttas över. Sitter med 4 skruvar.
                        Aut konsolen har ett urtag i framkant för växlingsreglaget

IMG_1822

En omgång skitiga gummimattor får duga så länge. Dessa är svarta med röd botten. Har inte bestämt mig än om den förkombon är rätt eller fel i denna bil

IMG_1825

Blev lite ivrig att montera inredning så jag höll på att glömma Norrlandsanpassningen 🙂 🙂
                        Får väl bli lite snyggare montage senare

IMG_1821

februari 19, 2019 kl. 13:43 #455989

Du borde kanske skaffa tygmattor istället?

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                          Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                          Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                          Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

februari 19, 2019 kl. 21:04 #456013

Är inget riktigt fan av tygmattor och gillar framförallt inte ljusa. Grymt opraktiskt när man har grusväg där man bor.
                            Tror kanske mörka gummimattor kommer funka bättre när resten av inredningen kommer på plats och mattorna får en tvätt.

februari 20, 2019 kl. 21:56 #456061

Jag lovade ju att kolla mitt batteri.
                              Så här sitter det i min ”S”.

IMG_20190220_153218

IMG_20190220_153223

Du ser även numret på batteriet.

februari 21, 2019 kl. 08:17 #456069

jag borde kolla batteriet i farsans S.

det är ett tudor iaf…

tror det står på träbitar för att kolla upp nog för skölden…? kan va så iaf.

februari 21, 2019 kl. 14:28 #456087

Batterimysteriet är löst så tack alla för bilderna och tipsen!

Jag hade förträngt att turbobilar ska ha en batterihylla. En sån hylla hade jag liggande och har flera ggr funderat vilken bil den kommer ifrån 🙂
                                  Med hyllan på plats blev det enkelt med batteri. Hämtade en Tudor TB605 igår

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 155 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.