900 Cab -94

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 Cab -94

Detta ämne innehåller 154 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-31 12:54.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 155 totalt)
  • Författare

nisset16
    Deltagare

Tack för ett uttömmande svar! Då behöver jag alltså hitta de två fläktarna för AC-bilar.
    Nån som har nått liggande ?

Tyvärr har jag inga extra fläktar, har själv missljud i mina ibland i cabben.
    Dubbla även där med ihop med AC.

Har du koll på att de ska sitta en givare på vattenröret?
    Detta rör brukar vara jättedåligt, men do88 / Isak har tagit fram en ersättare:
    https://www.do88.se/sv/artiklar/saab-900-1981-93-kylarror-for-termokontakt-ac.html

Här har du kontakten:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/900-79-93/elektriskt/givare-och-sensorer/termokontakt/1086716_408671.html

Bra jobbat, kul att de blir så fin bil av den igen!
    Älskar färgen, SuperAero på den där skulle sitta som en smäck !

MVH Nils

saabaero
    Deltagare

Givaren på övre kylarslangen har jag och röret är i helt ok skick.
    Visste inte att dom brukar vara dåliga. Ska finnas ett till någonstans…hmm undrar om det sitter på en bil t.om 🙂

Fälgar är ju också ett val som börjar närma sig. Dessa I-landsproblem 😉
    Super Aero ?
    16″ Aero Grå med polerad kant ?
    16″ Silverlackade ?
    15″ Crosspoke ?
    15″ Svarta plåtfälgar ?

Andreas Falck
    Deltagare

Givaren på övre kylarslangen har jag och röret är i helt ok skick. Visste inte att dom brukar vara dåliga. Ska finnas ett till någonstans…hmm undrar om det sitter på en bil t.om 🙂
    Fälgar är ju också ett val som börjar närma sig. Dessa I-landsproblem 😉 Super Aero ? 16″ Aero Grå med polerad kant ? 16″ Silverlackade ? 15″ Crosspoke ? 15″ Svarta plåtfälgar ?

16″ Aero Grå med polerad kant röstar jag på.

saabaero
    Deltagare

Men den är rätt najs denna också

f8b85202e1fdf7732e049b6129be0a9d

saabaero
    Deltagare

16″ Aero

saabaero
    Deltagare

Funderingar kring dörrsidor

https://www.facebook.com/groups/svenskasaabklubben/permalink/10157855552824796/

Nån som har några tips ?

saabaero
    Deltagare

Nu kan jag eg bara svara för mina og900:or som är kring 91-92. Men ja alla AC bilar har två fläktar. Dessa fläktar är olika i utseende och form vänster o höger.
    Det kan finnas bilar med dubbla kylfläktar om de sålts på varma markander (vet att 9000 hade denna konfigurationen).
    Kollade i VHB för og900.
    Extra kylsystem För att bemästra svårare förhållanden finns olika varianter av tilläggskylsystem. Dessa förekommer på vissa varianter och för vissa marknader med extrema temperaturförhållanden. • Extra kylfläkt placerad till vänster om ordninarie kylfläkt. • Spoiler (ejector) är monterad på bilar för vissa marknader och när bilen används som dragfordon.

Blir lite konfunderad kring detta med kylfläktarna.
    Enl EPC verkar det inte vara någon skillnad på höger/vänster och inte heller någon skillnad med/utan AC
    AC bilar har 2st och det skiljer med/utan turbo och det finns en nummerändring kopplad till chassinr.

saabaero
    Deltagare

Kylfläktar var det ja.. På något vis fick jag för mig att det är speciella fläktar när det är ”dubbelfläkt”. Helt fel av mig. Det är vanliga std fläktar och till denna behövs alltså 2st slimmade ”turbofläktar”.
    Montaget ser lite konstigt ut med den vänstra som går lite utanför kylpaketet.

IMG_1786

IMG_1787

De sista delarna till intercoolern dök upp så motormontaget kan slutföras

IMG_1788

IMG_1789

En stor milstolpe uppnådd, det är dags att fylla vätskor 🙂

IMG_1790

Bilagor:

lsoderlund
    Deltagare

Härligt.
    Kommer bli bra det där.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

saabaero
    Deltagare

Blev lite bakslag här med en veckas mancold… typiskt.
    Har rotat lite i detta med rödboxen. Ska ju vara med en annan fördelare med ”modifierad tändkurva” till 185hk boxarna.
    Frågan är bara vad skillnaden är i praktiken och vad denna fördelare har för art nr ?
    Det är ju lite svårt med art nr till dessa delar. Det blandas friskt mellan tillbehörsnummer, art nr och på fördelaren är det bara Bosch nr.. ..
    Hursom lär det ju inte var enkelt att hitta en sån fördelare ?

DSC_2160

DSC_2161

DSC_2162

DSC_2164

En liten dykning i EPC är dock intressant
    För MY90-93 finns det 2 olika fördelare till T16
    Std fördelare med nr 7481393 (Bosch nr 0237507008
    Fördelare till SPG, 185hk OCH B202S med nr 8857617 (Bosch nr 0237507010)

Men se på f.n, det är en sån fördelare på min f.d B202S 🙂 🙂
    Är det alltså så enkelt att denna eftertraktade fördelare sitter på alla B202S ?

Men frågan kvarstår vad skillnaden är på tändkurvorna ?
    Naturligtvis finns inte kurvan för -010 med i VHB

Bilagor:

turbocab
    Deltagare

Jag tror den har lite större tändförställning på Tryck bara, lite som när man ändrar förinställningen till 20 grader då man kör på E85, blir ju rätt mkt ”vassare” då.

Så den sitter på 900S? Låter ju otroligt… Rent spontant tror jag inte din box kommer ha några problem med den befintliga fördelaren dock, dom hänger ju inte ihop särskilt hårt direkt…. Men har du en sån så skall du såklart prova. 🙂

EDIT: På bildelsbasen verkar det nummret dyka upp även på i-bilar mend om har ju ingen vakumklocka eller tändförställning?

• Det här svaret redigerades 5 månader, 2 veckor sedan av .

saabaero
    Deltagare

Jag tror den har lite större tändförställning på Tryck bara, lite som när man ändrar förinställningen till 20 grader då man kör på E85, blir ju rätt mkt ”vassare” då.
    Så den sitter på 900S? Låter ju otroligt… Rent spontant tror jag inte din box kommer ha några problem med den befintliga fördelaren dock, dom hänger ju inte ihop särskilt hårt direkt…. Men har du en sån så skall du såklart prova. 🙂
    EDIT: På bildelsbasen verkar det nummret dyka upp även på i-bilar mend om har ju ingen vakumklocka eller tändförställning?

Ja rimligen är det lite mer aggressiv tändkurva. Kanske inte är mer hokus pokus än att det är samma tändkurva som äldre FTT utan kat som också skulle ha 98 Oktan.
    Helt klart kommer det funka med vilken fördelare som helst av dessa men man vill ju ha ”det värsta” 🙂 🙂

Ser också att denna -010 sitter även på 900i … Måste ju vara själva fördelarhuset som har det numret alltså ?
    Undrar var man hittar art numret på fördelaren

Att B202S skulle ha den ”roliga” fördelaren var ju en nyhet om det nu stämmer. Klipp från EPC MY 90-93 (-94CV)

Fördelare-EPC

Bilagor:

saabaero
    Deltagare

Idag tänkte jag mig att det är dags att starta upp motorn för första gången. Det brukar vara en härlig milstolpe när det plötsligt händer.

Nu visade det sig att jag även behöver ett batteri… En snabb googling ger att batteri till 900 turbo inte är det enklaste att hitta.
    Någon som har några tips ?
    Org batteri har tydligen måtten 266x162x209 och dom har slutat tillverkas.

Det här verkar ändå lovande
    https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukter/bilbatterier/okq8-bilbatteri-60ah-pluspol-at-vanster/

Någon som vet om man törs fila bort lite av klackarna längst ner på batteriet ?

Jag kan kolla på mitt Boschbatteri som är i rätt storlek.

Mr_SunBear
    Deltagare

Tudor tb605 technica passar mkt bra. Har dessa i båd 900or jag äger.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 155 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.