900i 16V -89 startar ej (Löst)

Forum Modellspecifika forum OG900 900i 16V -89 startar ej (Löst)

• Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    kolja
    Deltagare

Skulle köra en sväng för någon vecka sedan men den ville inte alls, en 900i 16V från -89 med Bosch LH-2.4 insprut .
    Testat några ggr sedan dess och det har hänt att den tänder till någon sekund vid första försöket för att sedan inte svara alls. Jag har bara ägt bilen ett halvår och den har fungerat fint var gång jag tagit den på en tur fram till nu.

Nu till mina frågor då jag misstänker att det saknas bränsletryck.
    1: Visst borde det höras något från pumpen i tanken när jag slår på tändningen? Hör inte ett ljud nu
    2: Hittade någon beskrivning på att bygla säkring 30 med 27 för att testa pumpen. 30 är pump, logiskt men 27 är hazard, hänger inte med där. Hur testar jag enklast pumpens funktion? Det sitter två relä gömda vid höger fotpanel och de kommer jag inte åt med mindre än att plocka ur knäpanelen och vill slippa det vid felsökningen (om möjligt).

Den Haynes handbok jag har är oanvändbar när det gäller dessa delar, vad använder ni andra för handböcker? Jag har snyggat till tändstift och fördelare men inte bytt något än då jag vill felsöka bränslesidan först. Tänkte titta lite vidare på detta framåt helgen. Tack på förhand för lite tips på vägen, kommer jag inte vidare drar jag den till någon verkstad.

• Detta ämne redigerades för 8 timmar, 4 minuter sedan av .
    Janne Hagnell
    Moderator

På hemsidan finns verkstadsböcker att ladda ner som pdf genom Norrlandssektionen.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

norra
    Deltagare

Börja med att prova byta tändmodulen, den sitter långt fram på vänster innerskärm.

flaset
    Deltagare

Jag tror att du tänker på att bygla bränslepumpsreläets 30 -> 87/87b.
    Vad man också kan göra är att ta ur säkringen i elcentralen och där mata in +12V från valfri spänningsförande punkt. (Batteriet? )

9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

59deluxe
    Deltagare

Hej på min 900 2.1 med samma sprut så hade jag exakt samma problem.
    Många kompetenta saabkännare konsulterades ingen kunde hitta felet.
    Tändmodul byttes till ny inget liv, bränslepump tryckte ingenting så den tvångskördes inget liv.
    Funderade på att byta tändlägesgivare när en pensionerad saabmekaniker erbjöd sin hjälp
    och han fick igång den på 10 minuter.
    Och vad var då felet jo motståndet som sitter ingjutet i rotorn hade bränt och enligt honom ett
    ganska vanligt fel när dessa bilar fanns i mängder och brukades till vardags.
    Så testa att byta rotor innan du skruvar vidare.

Mvh. Håkan.

martin h
    Deltagare

Är det tyst från pumpen så är det nog en bra gissning i alla fall.
    Jag skulle lyfta på locket i bagaget och spänningsmata direkt på pumpen och se om den går.

Annars håller jag med om att Tändmodule (sk effektsteg) eller kanske rotor/fördelare (har inte själv varit med om det, men det kanske är vanligt)

Rapportera gärna vad det var när det är löst 🙂

/Martin

kolja
    Deltagare

Tack för svar, jag ska ladda ner handböckerna och skrota min Haynes. Hittade ett elschema online och förstår nu hur jag kan tvångsmata pumpen. Finns alltid 12V på säkring 27 Hazard och byglade till säkring 30 pumpen och efter att satt en flaska på returledningen kunde jag konstatera att pumpen lever.

När jag ska läsa felkoder funkar det inte, det har gått bra tidigare. Jordar stift 2 i kontakten, inget händer men det tickar till på några ställen runt insprutet, skumt.

Jag ska läsa på lite mer och titta lite extra på tändmodul och rotor, återkommer om jag lyckas komma vidare själv eller om det blir att dra den till någon Saab kunnig verkstad. Hoppet lever.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    M.Broberg
    Deltagare

Intressant fel

jag vet att just 88 har en tändspole med inbyggt tändsteg som ofta strular men om 89 har samma är jag osäker på.

kolja
    Deltagare

Jag vill nu tro att det är själva styrenheten till insprutningen (ECU) som givit upp. Tändningen tycks fungera (Bosch EZK) då jag har gnista och den ger ifrån sig varvsignal till ECU men där är det sedan stopp och funktionen för att läsa felkoder funkar ej från ECU.

Läste på denna sida att hybriddelen i Bosch LH ECU är den del som i princip alltid riskerar att gå sönder över tid. De byter ut dessa mot vanligt kretskort men tyvärr bara till Porsche 928 då Saab har annan hybriddel.
    http://www.928-ecu-repair.com/928_lh_repair.html

Den ECU jag troligen behöver byta (Bosch 0 280 000 564) satt bara i 1989 16V 900i så att hitta en ersättare är inte helt enkelt. Fått några träffar på eBay USA men osäker på tull/moms för att veta vad summan blir.
    Det verkar även finnas möjlighet att reparera men då måste jag svinga upp 5-6 kkr.

Bäst vore om jag hittade en begagnad att testa med. Kanske får lägga ut en sökesannons.

kolja
    Deltagare

Fick ej fatt på någon begagnad ECU så den trasiga har reparerats av Actronics och nu rullar bilen igen. Skönt! Funderar på att fira genom att ta en semestertripp till Saab-museum innan semestern är slut.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Saab_ahed
    Deltagare

Passa på under en onsdag då 🙂

http://www.tuv.nu/slusstraffar
    Forum › Klubbinformation › Träffar & andra aktiviteter › Slussträffarna i Trollhättan drar igång igen!

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.