900s sPEY

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900s sPEY

• Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 155 totalt)
  • Författare
    joh900
    Deltagare

Kan säkert va boxen som är kass, de är nästan alltid trasiga… 1992 kom den modellen som suger, de tidigare har jag aldrig varit med om att boxen har varit trasig faktiskt. Samma box används på vissa gamla 9000 också.

http://www.users.qwest.net/~carrieosborne/Cruise%20Control%20Adapter%20Plug.pdf

Här finns bra info hur man bygger en adapterkabel. Såklart kan det vara nått annat som strular också, de trasiga boxar jag har haft har inte skjutit säkringar, de har inte bara funkat alls eller så har bilen gasat fullt…. :mrgreen:

prostreet
    Deltagare

@arcsmile wrote:

Tog några snabba bilder igår kväll, ska ladda upp dem i kväll. Farthållaren fungerar inte. Det som händer är i princip att säkringen går så fort man slår på den. Antar att det blir kortslutning någonstans, kan det vara relät? Pey fick ny olja och filter och ett nytt bränslefilter igår, det var välbehövligt. Bytte också stiften, mest för att jag inte visste hur gamla de som satt i var. De som satt i såg i princip oanvända ut, vit fot med en liten liten brun färgning under elektroden, går den lite magert? Har aldrig sett stift som såg ut så efter att bilen använts, tar en bild på dem sen också! :smile

Ta av slangen till vacuumpumpen i vänster innerskärm och sug i den. Rör sig gasspjället är troligtvis vacuumpumpen död eller boxen kanske.
    Om inte får du plocka ner knäpanelen och rota lite. Sitter brytare där som är vacuumstyrda och så fort du rör koppling eller broms så slår farthållaren av sig.

Så då är antagligen nån av de paj, eller så har du hål i vacuumslangen.

Såhär ser brytarna ut, sitter även på 9000:

http://www.eeuroparts.com/Parts/6937/Cruise-Control-Switch-4350443/

arcsmile
    Deltagare

@joH900 wrote:

Kan säkert va boxen som är kass, de är nästan alltid trasiga… 1992 kom den modellen som suger, de tidigare har jag aldrig varit med om att boxen har varit trasig faktiskt. Samma box används på vissa gamla 9000 också.

http://www.users.qwest.net/~carrieosborne/Cruise%20Control%20Adapter%20Plug.pdf

Här finns bra info hur man bygger en adapterkabel. Såklart kan det vara nått annat som strular också, de trasiga boxar jag har haft har inte skjutit säkringar, de har inte bara funkat alls eller så har bilen gasat fullt…. :mrgreen:

Nu är jag lite dum när det häller sådant här, men vad menar ni med boxen? Säljaren sa att han hade bytt farthållare till 91års modell eftersom de var dåliga senare. Han skickade med en spak till också som det står 91 på. Kan det vara kortslutning i spaken? Menar du farthållarrelät när du skriver boxen?

joh900
    Deltagare

Finns minst tre olika system på 900, ett upp till 1988A, sen ett från 1988B fram till 1991 och sen slutligen ett 1992-1993. Det upp till 1988A har en blå 2-polig kontakt för hastighetssignal (som sitter på baksidan hastighetsmätaren) istället för den senare 3-poliga svarta kontakten (som också sitter på baksidan hastighetsmätaren). Det är bara den äldre modellen upp till 1988A som har ett ”vanligt” enkelrelä och det hänger ihop med att spaken är av en annan modell (saknar funktionen TIP, alltså att koppla ur farthållaren via spaken utan att faktiskt stänga av den helt).

1988B blev det en ny spak och det där extra lilla reläet försvann. Om det du menar med relä är den box/ECU som är på bilderna i länken i mitt förra inlägg så är vi överens. :mrgreen:

Om det redan är ombyggt och säkringen går så är det nog tyvärr bara och riva ner knäpanelen och kolla efter eventuella fel/fulkopplingar/kortslutningar mm. Men det klart, du kan ju prova byta spaken först. Den skall vara samma 1988B till 1993 och bör ha art.nr 9565623.

arcsmile
    Deltagare

Oh well, ja det låter som att det finns lite att pilla med det elektriska då. Har hittat en hel del lösa kablar här och där i motorrummet, antar att någon har dragit lite el själv och så är några saker flyttade osv. Dessutom är där ju larm och eftersom det fanns airbag tidigare (nu urkopplad) antar jag att en del av sladdarna går till sensorer för detta. Blir til latt rensa lite när instrumentbrädan är nere.

Men som utlovat kommer här lite bilder :smile

arcsmile
    Deltagare

Bytte stift mest för att jag inte visste hur gamla de var. Så här såg samtliga ut. Jag har egentligen inte kört bilen mer än från stockholm till umeå och fram och tillbaka till gds-hallen, men enligt loggen ska det vara ett par år sedan de byttes… Ser onekligen väldigt rena ut, går den lite magert?

Satte faktiskt in NGK BCPR7ES istället för BCP7ES, de var nämligen slut i hela stan, verkar inte påverka tändningen såvitt jag kan se än så länge i alla fall. 🙂

henrikg
    Deltagare

Din bil är byggd med ”EU” specifikation vilket betyder att det var ämnad för något land i Europa (inte Sverige) men samtidigt var leveransland Sverige, vilket kan betyda att det kan ha varit någon form av tjänstebil hos Saab, den är byggd seriemässigt vilket innebär att det inte är någon förserie/prototypbil.

182 bilar byggdes MY93 i färgen Aubergine (241) (world-wide) där bara 7 st är 5-dörrars, resten är Cabbar. MY94 byggdes 25st cabbar i den färgen. Så 207 bilar totalt byggdes. Så ganska unik ändå 😉

Intresserad att se dom unika detaljerna som VIN-nummer osv. Detta fanns ju normalt bara på US/CA bilar men denna tillhör inte den marknaden, samt US/CA hade inte lättrycksturbon.

Mvh
    Henrik

arcsmile
    Deltagare

Kul! Ska återkomma med vinnummer om jag hittar ett 😛 .

Nu går säkring 8 direkt man sätter i en hel, även utan att man sätter på farthållaren. Så man kan inte ställa in backspeglarna. Det blir till att se över det där, suck. Och för stora däck så det går i om man är tre i bilen och kör över små gupp, varför sätter man på däck som inte får plats ordentligt (205/55 16″)?? :tssk . Och ska flytta tillbaka en tuta som är borttagen, och riva elsladdar som slutar tomt, och det klonkar ilte bak ibland, har väl någon dålig bussning kanske.. Oh well- ska inte tappa modet än :wacko

anderslindh
    Deltagare

Du får ta en bättre bild på elektroden för att kunna avgöra hur slitna de är (rundade kanter eller gropar kan vara tecken på det). Såhär såg mina ut i den vita när jag bytte – de hade då gått 2000 mil fast varit i under 5 år.. De var ganska slitna 😉

Knepigt med spaken, att det skulle vara skillnad nu från innan om du inte gjort något. Det är inte så att den smäller så fort farthållaren är på ”on” läge och inte tillbaka-knäppt till ”off” eller vad det nu heter. Längst in i alla fall (förbi tip).

Vinnummer är väl det i rutan på skylten eller? 🙂

arcsmile
    Deltagare

@Anderslindh wrote:

Du får ta en bättre bild på elektroden för att kunna avgöra hur slitna de är (rundade kanter eller gropar kan vara tecken på det). Såhär såg mina ut i den vita när jag bytte – de hade då gått 2000 mil fast varit i under 5 år.. De var ganska slitna 😉

Ok, de såg i princip nya ut, men bytte i alla fall. Får kolla på det!

@Anderslindh wrote:

Knepigt med spaken, att det skulle vara skillnad nu från innan om du inte gjort något. Det är inte så att den smäller så fort farthållaren är på ”on” läge och inte tillbaka-knäppt till ”off” eller vad det nu heter. Längst in i alla fall (förbi tip).

Vinnummer är väl det i rutan på skylten eller?

Ok jag skickade kanske inte första bokstäverna YS något… 🙂

Nja det var så innan, att säkringen gick när man slog på farthållaren från off-läget till on-läget. Nu verkar det inte spela någon roll 😕 Det finns lite att pilla med i alla fall, och det är ju kul, efter fiskesäsongen :teeth

arcsmile
    Deltagare

Imorgon hämtar jag min multimeter på jobb och kollar om jag har kortslutning över säkring åtta. Eftersom elspeglarna fungerande när vi körde hem borde inte felet ligga i dem eller i deras koppling. Dålig jordning borde väl inte heller ge kortslutning, snarare öppen krets. Återstår att kolla kablarna när jag väl konstaterat kortslutning. Strålkastartorkarna är borttagna, men jag får väl försöka se om det ligger någon sladd kvar som kan skapa problem.

Försökte ta ut förångningskärlet, en rest från AC-systemet som annars är borttaget. Inser att det inte går med ventilkåpan på. Synd, för jag hade gärna ersatt den med ett vanligt kolfilter istället! Jag antar att den vita sladden som är instucken mellan lamellerna är en Pt-100 sensor eller liknande, men vart går den om de andra AC-komponenterna är borttagna?

Borde såklart ta bilder på de här bitarna men ni kanske kan svara ändå:
    * En grå sladd längs höger framskärm, som slutar tomt i en liten knopp under högerstrålkastare, är det någon rest från airbagen?
    * Har en sladd i höger framskärm som slutar i en trepolig ej inkollad kontakt och har en röd lapp på sig ”saab test cable” eller liknande, vad är den för?

Natti! :drugged

anderslindh
    Deltagare

@arcsmile wrote:

Försökte ta ut förångningskärlet, en rest från AC-systemet som annars är borttaget. Inser att det inte går med ventilkåpan på. Synd, för jag hade gärna ersatt den med ett vanligt kolfilter istället!

Det går, men är rejält trångt. Tror det tog mig säkert en halvtimme att bara få ut den där skiten, sen är det ju snabbt och lätt med kolfilter och locket som du får skaffa (nalla från den andra bilen) 🙂

arcsmile
    Deltagare

Aha, ja men då får jag ge förångningskärlet en omgång till så att man kan få lite extra plats. Var ute och mätte upp en kortslutning över säkring 8. Hade elschemastudier igårkväll, och resultatet ärväl att det bara är att kolla kablar och anslutningar när jag plockar ner instrumentbrädan sedan, lovely. :tssk
    Det finns väl ingen anledning att ha en lång slang mellan turbo och wastegate? Just nu är den typ 40 cm lång med uppborrat hål i mitten, tänkte att det bara är att klippa av och koppla in :smile

joh900
    Deltagare

Låter som nån har ”trimmat” genom att göra hål i WG-slangen…. Klipp av och sätt dit en hel i lagom längd

arcsmile
    Deltagare

@joH900 wrote:

Låter som nån har ”trimmat” genom att göra hål i WG-slangen…. Klipp av och sätt dit en hel i lagom längd

Det ska jag göra! Sådan slang hittar man väl på mekonomen elelr var som antar jag.

Jag har lagt upp en köpesannons för ett skydd till avtagbart drag, men inte fått något svar än. Är det någon som vet var man kan få tag på ett sådant? Ni vet en sådan där rektangulär plast ”box” som sitter utanpå alltihopa..

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 155 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng