900s sPEY

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 155 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 6, 2013 at 22:56 #193467

      Hur var det egntligen med emblem på de senare årsmodellerna? Mannen jag köpte bilen av verkade inte gilla emblem och det satt inga alls på bilen utom fram på huven, emn ajg funderar på att sätta dit alla emblem så att den blir som det var från början, men om där inte satt några vill man ju inte vara den som är den :tssk .

      Ska ta bort de vita blinkersglasen också till förmån för gula, ska se om det går att få tag på nya (var hittar man det?), de som finns på speedparts verkar inte ha uttag för backljuset… Nya baklyktor, finns det att få tag på, eller är det polering som gäller? :wacko

        juni 7, 2013 at 05:39 #193448

        Det fick man själv välja. Med emblem eller ej.

          juni 7, 2013 at 06:08 #193450

          @Beeos wrote:

          Det fick man själv välja. Med emblem eller ej.

          Ja då är det väl bara att börja välja för mig med!

            juni 7, 2013 at 06:43 #193451

            Kolla på skruvat.se, de hade med uttag för backljus förr i alla fall. 🙂 Du fick inte med de gamla?

            Det är enklare att hålla rent och polera/vaxa utan emblemen, men det är ju ganska snyggt med dem också visserligen. Tror jag har de som ska sitta på huven “SAAB” ifall du är intresserad av dem.

              juni 7, 2013 at 08:34 #193445

              Även om det kanske inte blir “rätt” så går det faktiskt ta upp hål själv för backljus, gjutningen finns där så det är bara och ta upp ett hål. Det blir såklart inte lika bra passform på lampsockeln som de som är gjutna så från fabrik, men det går i alla fall att få till det så att de sitter kvar. De billiga som Skruvat/Speedparts mm säljer har i alla fall inte något hål upptaget för backljus.

              Allt beror på hur noga man vill va och hur mycket pengar man vill lägga :mrgreen:

                juni 7, 2013 at 08:42 #193360

                @joH900 wrote:

                Även om det kanske inte blir “rätt” så går det faktiskt ta upp hål själv för backljus, gjutningen finns där så det är bara och ta upp ett hål. Det blir såklart inte lika bra passform på lampsockeln som de som är gjutna så från fabrik, men det går i alla fall att få till det så att de sitter kvar. De billiga som Skruvat/Speedparts mm säljer har i alla fall inte något hål upptaget för backljus. Allt beror på hur noga man vill va och hur mycket pengar man vill lägga :mrgreen:

                Ja det låter ju som en idé också. Får la titta på hur det ser ut men antar att det mest är ett uppborrat hål då…

                Nyss försvann batteriet, tvättade klädseln med radion på och nyckeln stod nog på “on” läget- sen dog radion och bilen går inte att starta. Inte ett knyst 🙁 . Ska det vara så eller är mitt batteri kasst, eller har jag någon annan rolig kortslutning någonstans? 😯

                  juni 7, 2013 at 08:44 #193296

                  Batteriet är nog på gränsen.
                  Om du laddar lite kommer det hålla, men inte länge.
                  Köp ett nytt, inga större pengar och du slipper massa besvär 🙂

                  Kontrollera först så bilen laddar batteriet, för då är det något annat som strular.

                    juni 7, 2013 at 09:42 #193185

                    Startade bilen med hjälp av min kära bluebird som lägligt nog kunde placeras bredvid, puh! Nog laddar bilen batteriet när man kör alltid, annars hade jag inte kommit så långt. Men det är nog som du skriver Andreas att batteriet är på gränsen. Innan vintern får det bli ett byte, då kanske man har en lön också :geek:, vilket borde underlätta den typen av inköp…

                    Hade en bil (Mitsubishi Legnum importerad från Japan ) i Nya Zeeland när jag och tjejen var där. Det batteriet var under gränsen för var som var acceptabelt, men vi var för snåla för att skaffa ett nytt. Om man stannade och glömde stänga av lyset (det är ju inte styrt via tändningslåset på samma sätt där) i några minuter gick den inte att starta. Därför namngav vi bilen till Puh. Det var verkligen känslan vid varje tillfälle man försökte starta bilen och det lyckades 8-)!

                      juni 7, 2013 at 11:25 #193174

                      Precis så kasst ungefär var batteriet i en av mina bilar, det räckte med att innereblysningen lyste i en kvart så var batteriet tomt. Laddade man batteriet i en kvart så var det var inga problem och starta bilen så länge som den startade direkt och att det var över +5c typ annars var det helt dött.

                      Det höll spänningen bra, men det var knappst några 60ah. :mrgreen:

                        juni 7, 2013 at 13:45 #193149

                        Och precis så kass är tydligen plasten i bakre lyktglasen också. Tog av och diskade och gjorde rent och snyggt och tänkte att här ska det minsann skina fint. Skruvar tillbaka dem och “popp” sa det innan jag knappt hann nudda skruvmejseln ens. Plasten sprack och vips var där ett hål istället för en skruv. Jag som hade tänkt spara några kronor och slippa köpa nya baklyktor :x. Hela glödlampor är där i alla fall, men gah!!

                          juni 7, 2013 at 14:50 #193150

                          Mät även upp hur mycket bilen drar när den är avstängd så du inte har massa tjuvström. Kolla ampere mellan minuspolen och minuspolskon (avtagen) såklart. Tror inte det skulle påverka i detta fall eftersom det var så kort tid men bra att ha koll på när man ändå är där och felsöker 🙂

                            juni 7, 2013 at 15:41 #193173

                            Ok ja jag får göra det. En helt annan fråga, det här med laddtryck alltså. Detta är ju en ltt med eftermonterad 900ic och eventuellt något utbytt bränslechip, var sitter chippet och hur kan jag se om det är original eller något annat?

                            Är det något annat som egentligen skiljer bilen mot en fulltryckare? Den har ju ingen APC, men om man råkar “hitta” en är det kanske bara att stoppa dit och så är det en fulltryckare, eller har jag missat något (det har jag antagligen 😳 )?

                            Jag har ju en turbo/apc mätare i instrumentpanelen, och vid fullgas går nålen upp i mitten på det gula området. Är det som det ska för en S eller är det något som är mixtrat med då tror ni? Får väl se om den går lika högt när jag tagit bort hålet i slangen nere vid wastegaten.. :wacko

                            Det här forumet är bäst alltså, man kan slänga ur sig nästan vilka frågor som helst och få svar snabbt och smidigt :smile , så jag provar emd en till:
                            Bör byta batteri innan vintern tror jag, har ni tips på var man hittar ett bra batteri som inte kostar föör mycket? Mekonomens (global) kanske fungerar bra?

                            Bytte för övrigt växelspaken idag. Oh my holy cow vilken stor skillnad det var! Ja skinndamasken gjorde väl sitt, men det andra… Visserligen är väl känslan i den bluebirds växlingar bättre med den dåliga spaken än vad PEY har med den bra spaken, men ändå! Nu får man i alla växlar utan att behöva ta i :P. Backen kärvar väl lite fortfarande, men inte alls som innan! :smile

                              juni 8, 2013 at 22:16 #192910

                              Du får ha ut bränsleboxen som sitter monterad under knäskyddet innanför mattan mot passagerarsidans innerskärm (precis framför dörren). Där borde stå en etikett eller något på bränslechipet om det är bytt, men det är ju inte säkert…

                              Mitten på det gula stämmer ganska bra med 0,5bar och (nästan) helt i enlighet med en S förväntade ladd.

                              Om du “bara” hittar en APC krävs det lite pill att installera också, är inte fördraget så man bara stoppar in boxen tyvärr. Tror det finn (fanns iaf) en FAQ i den sektionen här på forumet. Annars kan du hitta på http://popeye.rty.nu/ under motor och trimtips saab 900 och ner en bit i listan “montera APC på 900S”

                              Global funkar utmärkt. Vet att swedol säljer dem billigare än mekonmen. Annars har väl biltemas silverline eller vad de heter fått ganska bra value tror jag?

                              Misstänkte att det var piggen som strulade med 5an för dig, skönt att det blev bättre med den andra spaken! Ibland går backen i lättare om man testar lite knep:
                              1. lägg i 3an innan
                              2. Varva upp pyttelite
                              3. Om bilen står helt stilla rulla den lite

                                juni 9, 2013 at 09:59 #192902

                                @Anderslindh wrote:

                                Misstänkte att det var piggen som strulade med 5an för dig, skönt att det blev bättre med den andra spaken! Ibland går backen i lättare om man testar lite knep:
                                1. lägg i 3an innan
                                2. Varva upp pyttelite
                                3. Om bilen står helt stilla rulla den lite

                                Tack för alla tips Anders. Om jag inte redan använt mig av knepen för att få i backen du nämner ovan hade jag aldrig fått i den överhuvudtaget med gamla spaken :smile .

                                  juni 13, 2013 at 22:33 #195837

                                  Tufft jobb med att montera av en instrumentbräda idag. Jäkla stök med alla kontakter och anslutningar till ventilationen. Liite nervös för att få tillbaka grejerna igen 😕 Men det löser sig nog hoppas jag! Det får bli nästa vecka det :smile.

                                  Lite vinylglans och kanske en polering till och med innan man ska ner till flickvännens släkt över midsommar, ni vet…

                                  Så till de obligatoriska frågorna:
                                  *Är det dumt att köra på polish? Den är ju inte jättetrött i lacken, men lite smågrejor finns ju. Är inte så van att hålla på med sådant..
                                  *Vad är bästa sättet att fixa till stötfångare och lister så att de ser lite piggare ut?
                                  *Ang interiörvården (instrumentbräda), spelar det någon roll vad man köper för vinylglans eller är det mesta likvärdigt?

                                  Kvällens mekväder: Ösregn och lite muller 😈

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 155 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.