900s sPEY

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900s sPEY

• Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 155 totalt)
  • Författare
    svartvit
    Deltagare

Spegeln – är det inte så att man kan byta ut innanmätet, dvs elstyrningen och värmen om du hittar ett helt skal? Om inte finns möjlighet att laga, för jag antar att det är samma gjutgods i fästet på bilen som givit med sig hos dig som hos mig där båda speglarna hängde i sina trådar efter vandalism för snart tio år sedan. Jag borrade hål i fästet och bockade tunn (3 mm) gängad stång som jag trädde igenom och skruvade fast. Håller än, peppar peppar.

arcsmile
    Deltagare

Ja precis det är någon gjuten del som har gett sig. Kanske kan det gå att fixa med en plåt, men jag tänkte att det kanske går att få tag på en ny. Verkar dock tufft… Min andra idé är att se om jag kan göra som du säger och helt enkelt plocka spegeln med uppvärmning och elmotor och flytta den till ett helt skal. Ha inte riktigt haft tid och möjlighet, allt kör ihop sig på en gång såklart… :bh

arcsmile
    Deltagare

Ja spm några kanske sett har ett annat mindre angenämt problem behagat infinna sig. Det verkar vara generatorn som lagt av på ett sätt så att inte laddningsvarningslampan tänts (ni kan läsa mer här: https://saabklubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=43564). Det blir med största sannolikhet en ny generator, är det någon som har erfarenhet av biltemas eller speedparts utbytes generatorer?

Till saken hör också att det sitter en 80A generator i bilen nu. Antar att det är en följd av att bilen har lite extrautrustning från fabrik, och numera även extraljus. Frågan är om ni tycker man ska skaffa en ny 80A gernerator eller om det kommer räcka gott med en 70 A dito?

morsole
    Deltagare

Det beror ju helt och hållet på hur mycket du hänger på…

Om du endast har extraljus som påhäng, ingen stor effektförstärkara, som gör att ljuset blinkar i takt med musiken, då går det säkert med vilket som.

Man tar vad man har liksom, det har aldrig strulat för mig, men det är kanske min smala lycka att det gått bra…

70A borde du klara dig länge med.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

arcsmile
    Deltagare

En annan grej.. Har märkt att det (sedan jag bytte bromsvätska) knarrar lite ibland när man trycker ner kopplingen, läste i en annan tråd att det kan tyda på att urtrampningslagret har börjat ge sig. Tänkte iofs börja med att försöka lufta kopplingen (gjorde aldrig det efter bromsvätskebytet), men det känns som att den tar bra.. Äre bara att byta urtrampningslager eller kan det ha med dålig luftning att göra?

arcsmile
    Deltagare

@arcsmile wrote:

Ja spm några kanske sett har ett annat mindre angenämt problem behagat infinna sig. Det verkar vara generatorn som lagt av på ett sätt så att inte laddningsvarningslampan tänts (ni kan läsa mer här: https://saabklubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=43564). Det blir med största sannolikhet en ny generator, är det någon som har erfarenhet av biltemas eller speedparts utbytes generatorer?

Till saken hör också att det sitter en 80A generator i bilen nu. Antar att det är en följd av att bilen har lite extrautrustning från fabrik, och numera även extraljus. Frågan är om ni tycker man ska skaffa en ny 80A gernerator eller om det kommer räcka gott med en 70 A dito?

Jaha, jag beställde en från Speedparts. När den kom kunde jag direkt konstatera att det inte stod Bosch på den samt att remskivan inte var för dubbel utan för enkel rem. Skickade tillbaka den och hoppas det inte tar evigheter att få pengarna tillbaka. De kollade även övriga generatorer de hade och samtliga hade enkelremsskiva… Beställt en från mekonomen istället- men HUA! Det var inte gratis! 😮

arcsmile
    Deltagare

Tog och monterade generatorn från mekonomen igår. Kunde för övrigt konstatera att det var laddningsregulatorn som var paj ( 😳 ). Men nu fick det vara nog med generatorproblem så jag monterade den nya i alla fall 🙂 Döm om min förvåning: den passar inte perfekt precis.. Gängade stag som är för långa ställer till det vid montering, men till slut lyckades jag få dit den i alla fall. Ska ut och såga av stagen så fort jag får möjlighet, annars kommer de nöta hål på kylvätskeslangen från pump till expansionskärl, vilket vore minst sagt tråkigt.

Men ingen kväll i garaget utan att man hittar något nytt…. 🙄

Har uppmärksammat att det ibland (vid kallstart med öppen huv) kan ryka lite framme vid fördelaren. Kollade upp det och det verkar komma från övre högra hörnet av grenrörets packning mot blocket. Detta är nog alltså inte läckt olja som värms utan snarare avgaser. Har inte sett konstiga lambdavärden under besiktning och så, men man blir ju lite fundersam. Antar att det är grenrörspackningen som inte är perfekt. Vilka problem kan detta tänkas utmynna i?

En annan sak är att det verkar ha börjat läcka lite olja som droppar ner på grenröret. Ventilkåpspackningen läcker lite in mot tändstiftsbrunnarna, så jag antar att det är rimligt att tro att det är denna som även läcker lite utåt.. Hur ”mycket” kan det läcka här utan att det är ett reellt problem?

morsole
    Deltagare

Om du vill åtgärda problemet med ventilkåpan är det bästa ju att byta packningarna där; MEN om du vill göra en lågbudget-vaiant, så plockar du av de gamla packningarna, gör rent och avfettar, och lägger på ett tunt lager med packningssilikon på ventilkåpan, innan du lägger i packningarna igen.

Det är lite pilligt, men det går alldeles utmärkt. Tänk på att det är oftast runt skruvhålen det läcker, så se upp där!

Om du avvaktar med monteringen så silikonen torkar lite, då blir det bäst!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

arcsmile
    Deltagare

Efter missödet vid senaste oljebytet, då jag so en annan idiot drog oljepluggen på fel håll och således spräckte oljetråget, har bilen stått stilla. Har beställt en renoverad låda från ebay ( :-O ) som jag hoppas kommer, och kommer i det skick den beskrevs i. Sjuans primär så det blir väl ett lyft, men har inga möjligheter för stormek så det blir till att lämna in bilen för skifte. Mekanikern på mekonomen tittade p åmig och började med sitt ”Min egen högst personliga åsikt… blabla gammal bil blabla högt miltal osv.” Jag stängde av och sa till honom att jga inte var intresserad av hans personliga åsikt.

Försökte laga tråget me kemisk metall. Verkar någorlunda tätt, så jag kan nog köra till en verkstad för lådbytet, men det är inte något jag vill köra omkring längre sträckor med. Framförallt vill jag inte att min sambo ska köra omkring med en bil som kan tappa oljetrycket när som helst, så det måste ordnas.

Kommer såklart byta trågpackningen, och de inre drivknutsdamaskerna. Fått tips om att byta växellänkaget i gummi också. Funderar på om detta är ett lämpigt tillfälle att byta urtrampningslagret, det har låtit lite grann vid sporadiska tillfällen. Kanske lika bra för kopplingen måste väl ändå tas loss så att man kommer åt det? QS quadralube 75W/90 verkar vara det folk kör i sina lådor här, så det blir nog bra.

Ska ut och kika om det droppat något från igår när jag provstartade bilen i friläge… Uppföljning kommer.

Janne Hagnell
    Moderator

Du verkar inte direkt ha flyt med den här bilen, trist! Kämpa på!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

arcsmile
    Deltagare

Hm, jag ger nog en orättvis bild. Oftast funkar allt (nästan) perfekt. Hade inte jag haft ett hål i huvudet hade den fortsatt rulla utan ett vxllådsbyte. T.ex. bränsleförukningen är grymt bra, rekord på 0.71 l/mil på E85 över 50 mil och 0 höjdskillnad—det är inte att klaga på!!

Så det är nog mest jag som är orättvis: skriver mest när saker inte funkar.. Det blir nog bra till slut 🙂

M.Broberg
    Deltagare

Har du tagit kontakt med Konrad?

arcsmile
    Deltagare

Har du tagit kontakt med Konrad?

Ja nu har jag det. Tack för uppgifterna. Får se vad han säger. =)

arcsmile
    Deltagare

Vårfix med Spey idag. Fick tummen ur och bytte ett bromsrör som varit mosat ett tag (dock helt). Lite annat småfix också: Nya bromsslangar fram, rotor, fördelare, stift, olja filter och luftfilter. Känns bra: Nu ska vi bara nåla upp innertaket lite och dammsuga ur så är hon redo för vårens och sommarens strapatser sen. 😀

arcsmile
    Deltagare

I lördags fick sPEY en lillebror, möjligen kan han komma att växa om henne. Det kommer log en liten tråd om honom också, även om jag inte precis är bäst på att skriva regelbundet här ?

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 155 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng