900s sPEY

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900s sPEY

• Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av .
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 155 totalt)
  • Författare
    arcsmile
    Deltagare

Lite problem att få igång bilen just nu, se tråd:här http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=3277

Uppskattar all hjälp jag kan få… 🙁

arcsmile
    Deltagare

@arcsmile wrote:

Lite problem att få igång bilen just nu, se tråd:här http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=3277
    Uppskattar all hjälp jag kan få… 🙁

YEY! Det verkar inte ha varit några större problem ändå! Fick tips om pluspolen på batteriet. Antingen var det den som var skitig eller så var det att jag gjorde vid jordpunkten på kylarbalken, men voilá så startar hon så fint! Oh, och några av er har kanske noterat en liiten föränding. Jo namnet. Fröken heter numera SPEY istället för PEY. Med lagen om de nya skyltarna (med landsnotering) så kommer det ju faktiskt att stå SPEY på nummerskylten. Att dessutom råkar vara en erkänd och överlägsen kasttekning för tvåhands flugfiske gör ju inte saken sämre. Så välkommen till världen- SPEY :drugged

arcsmile
    Deltagare

Monterade ju ett par extraljus inför den mörka årstiden. Så här blev resultatet
    Ganska nöjd! Men den ser ut som en gubbe med ett par små runda glasögon på nästippen 😆

Har ett par orange blinkers på gång också eftersom dessa är lite trötta… Hoppas snön dröjer lite!

arcsmile
    Deltagare

Sitter och lurar på vad som komma skall (när det blir varmt alltså). Nummer 1 på prioriteringslistan tror jag är att få bilen höjd till normal turbohöjd (Det är väl orginal på ltt?). Just nu är den ganska (lite för) låg som synes på några av bilderna ovanför. Jag vet dock inte riktigt vad det sitter för fjädrar och dämpare på just nu. Är det någon som tror sig kunna göra en bedömning av det? Är det kilens sportfjädrar som sitter på månne (alltså 20 mm sänkning från turbo enl. SP)? På SP finns också sportchassi fjädrar bak (turbo), men fram verkar bara turbofjädrar finnas (utan ”sportchassie benämningen alltså), är det någon som känner sig manad att reda ut begreppen en aning? :wacko

arcsmile
    Deltagare

Så var Spey åter i orginalhöjd. Tack för hjälp och pepp ffa Broberg. Det visadesig inte vara så väldans svårt, även om det var stökigt och långtråkigt att komprimera orginalfjädrar för att få dem på plats fram. Så nu sitter det gröna fjädrar fram och lastfjädrar bak. Noterade att de röda fjädrarna (kilen sport tror jag) bara var en cm längre vilolängd än de jag satte in nu. Resultatet är också att bilen blivit mer höjd fram än bak, det känns lite underligt… Återkommer med bild.

arcsmile
    Deltagare

jaha ja. Jag återkom inte alls med någon bild men så kan det vara med sådant här, och i semestertider och sen för mycket jobboch allt sådant. Införskaffat ett stycke hundvalp också, vilket tar all vaken (och sovande) tid… Tänkte hursom bidra med en historia från idag. Åkte för att byta vattenpump som rasslar lite, expansionskärl so har en spricka, samt passa på att byta kylarvätskan. Konstaterade väl framme i GDS-hallen att jag har en läckande kylare. La alltså dagens projekt på hyllan och väntar på att jag införskaffat en ny kylare (se köpesannons). Tänkte dock att ”jag kan ju lika gärna vaska av motorrummet lite när jag ändå är här”, så fram med plastpåsar för att skydda känsliga delar, och sen avfettningsmedel och köra igång.

Oh well, det gic bra. Att tvätta motorrummet något alltså. Dock gick det inte bra att starta bilen sen 😯 . Lyckades tillslut få igång fröken spey och hålla motorn gåendes med högt varvtal. Så fort jag rullat av lyften så hördes det dock en skarp smäll och motorn dog. Panik!! Vad betyder detta? Frikoppla och rullade (med hjälp av en rom som var inne och tvättade sig i handfatet i GDS-hallen :?) ut bilen till en parkering utanför. Kontrollerade om jag hade vatten i oljan och det verkar jag inte ha. Inte heller verkade det vara olja i kylarvattnet och visst rykte det lite om avgaserna men inte en tjock rök (fick alltså igång henne en kort stund). Tändstiften såg fina ut men det var slut på det roliga. Bilen tände inte ens trots att motorn gick runt. Så fort hon gjorde en ansats till att tända så kunde man se laddtrycksmätaren göra ett litet skutt och så hördes ett ”klick” framifrån. Något elektriskt eller luft tänkte jag (?). Torkade och båste rent alla kontakter jag kunde komma på och tänka mig. Tillslut slog mig tanken att jag inte tänkt över luftmasse mätaren. Drog således ut kontakten som var lite blöt, gjorde rent och torrt och provade att starta. VROOM, startade på första varvet :mrgreen: . Extremt nöjd kunde jag sedan åka på torktur. Nu går hon bra och jag har lärt mig att jag ska vara noggrann som attan när jag gör en motortvätt…

Frågan om vad ”knallen” var för något kvarstår dock. Idéer mottages gärna 🙂

Hoppas det eventuellt kan hjälpa till om någon annan får likande problem. Over&out

Janne Hagnell
    Moderator

Motortvätt brukar jag göra hemma så bilen kan stå och torka i lugn och ro. Miljöovänligt? Det ska ändå inget växa på min grusplan… :mrgreen:

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

arcsmile
    Deltagare

@Janne Hagnell wrote:

Motortvätt brukar jag göra hemma så bilen kan stå och torka i lugn och ro. Miljöovänligt? Det ska ändå inget växa på min grusplan… :mrgreen:

Ja det hade såklart varit behändigt, men har varken vatten eller något annat i parkeringshuset där vi står. Trångt mellan bilarna är det också. Det hade helt enkelt varit skönt att ha ett vettigt garage!! 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

@arcsmile wrote:

@Janne Hagnell wrote:

Ja det hade såklart varit behändigt, men har varken vatten eller något annat i parkeringshuset där vi står. Trångt mellan bilarna är det också. Det hade helt enkelt varit skönt att ha ett vettigt garage!! 🙂

Så sant!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

timo
    Deltagare

Hej, jag läste igenom tråden och det verkar att jag har en likadant bil. Det fanns däremot ingen färgnummer nånstans men mistänker nu att det är 241 aubergin. Bilen har varit fullutrustad har även haft en bensinvärmare, fast bortplockad sen. Jag har använd bilen som vinterbil och har fungerat jättebra och gick som ett spjut. Nu står bilen avställd, men har gått närmare 35000mil.

arcsmile
    Deltagare

@timo wrote:

Hej, jag läste igenom tråden och det verkar att jag har en likadant bil. Det fanns däremot ingen färgnummer nånstans men mistänker nu att det är 241 aubergin. Bilen har varit fullutrustad har även haft en bensinvärmare, fast bortplockad sen. Jag har använd bilen som vinterbil och har fungerat jättebra och gick som ett spjut. Nu står bilen avställd, men har gått närmare 35000mil.

Kul att det finns fler. Tror inte det gjordes fler än 7 cc i den färgen men jag kan ha fel, rätta mig i så fall! Du leder milligan i så fall, men det ändrar sig kanske om din står stilla. Du får väl ge den en omgång så hon kan komma ut på vägarna igen!?

arcsmile
    Deltagare

Tråkigt mek i trångt garage igår. Bytt kylare, vattenpump och expansionskärl, samt justerat vindrutetorkarnas ändläge, elektrodavstånd på tändstiften och extraljusens riktning.. Tog på tok för lång tid med alla tryckrör och grejor som jag fick ta loss… Är lite lur på om jag lyckades lufta kylsystemet ordentligt (på tomgång kommer klar kylvätska utan bubblor ur luftningsnippeln, men om man gasar lite så slutar det strömma ut kylvätska. Jag hade väntat mig att det skulle strömma ut mer… 😕 ) samt om fläktarna (båda) fungerar som de ska. Får gå dit ikväll och kortsluta över termokontakten för att se så att fläktarna fungerar och får matning.. Visst ska båda fläktarna gå igång på en bil som haft ac (den är borta nu), eller går de igång vid olika tillfällen?

morsole
    Deltagare

AC fläkten går väl bara i gång när man startar AC’en; så den får du koppla tillsammans med den vanliga fläkten, om du vill ha båda att gå tillsammans.

Tänk på att kolla så relä’et klarar belastningen av två fläktar samtidigt; annars får du montera ett extra relä.

Minns inte hur jag gjorde sist

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

arcsmile
    Deltagare

Har varit ute och testat lite olika saker nu. Konstaterat att en av kylfläktarna helt enkelt inte fungerar. Innan var det ac-fläkten (därav min förvirrade idé om hur den eventuellt fungerar) men nu har jag tydligen lyckats byta plats på dem vilket resulterat att den vanliga fläkten inte går när den ska. Däremot går ac-fläkten igång så fort man trycker på knappen, så det var ju trevligt :). Jag kikade lite på bildelsbasen för att köpa en ”ny” fläkt. Men lustigt nog verkar de inte se likadana ut som de som sitter på min bil… hum- saabspezial :wrench

arcsmile
    Deltagare

Allt med fläkt och knas fixade sig till slut. Fick köpa en ny helt enkelt!

Senaste fjällfärden bjöd dock på en rik flora av trubbel. Efter att jag byttta bromsvätska så har kopplingen börjat knarra eller gnälla lite när jag trycker ner den och bilen är kall. Känns inte bra, och dessutom tycker jag mig höra ett sjungande gnisslande ljud på låga växlar innan däckljudet tar över. Låter som att kopplingen sjunger lite.. Varför har det blivit så här mån tro, måste kanske kolla och se om det kan vara så att det kommit luft i någon del av kopplingen. Har ingen koll på sådant 😕

Utöver detta hade SPEY den fula ovanan att plötsligt försöka hindra oss från att komma till fjälls genom att helt enkelt inte ha någon tomgång alls (kanske visste hon att 92an från Umeå till Dorotea är en osedvanligt tråkig och rak väg). Aldrig varit på ett liknande sätt tidigare. Nu dog hon bara man trycke ner koppilngen och släppte gasen. Så fick jag ratta utan servo i rondellerna innan jag kommit på att jag måste möta med gasen. Detta problem verkar ha försvunnit efter att jag tankade i 20% bensin i den E85-fyllda tanken. Kanske har spridarna satt igen? Oh well, det är trots allt december och dags att återkonvertera till b95. Hoppas tomgången kommer åter så att det inte är något med regleringen!

Men så till den lilla spetsen av historien: Klockan är 03:50 på morgon och jag och min kompis ska iväg för att klättra en lång och svår mixad alpin tur som kräver tidig start (därav okristligheten). I denna hets om att komma iväg nuddar jag vänster sidobackspegel när jag skrapar framrutan. Då ramlade den helt sonika av och blev hängandes i sina kablar 😯 . Ingen tid att förlora- fram med silvertejpen och iväg. Spegeln sitter där än, men det är nog bara en tidsfråga innan den ryker igen. ett fäste inuti verkar ha mattats ut. Och det är ju bara att köpa en ny, eller? NJae, nu råkar den som sat där ju vara eluppvärmd och elektrisk. Går det månne att uppbåda en sådan i detta land? Jag har fått för mig att de bara satt på US/CA-bilar, men spey är ju lite av en spezialare när det kommer till utrustning. Någon som har en som passar liggandes i kökssoffan?

Time will tell…

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 155 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng