900s sPEY
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900s sPEY
- Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av
M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Du ska inte ta signalen direkt från spaken eftersom det bara är en ”strömpuls” när du drar i spaken.
Du vill ju ha en signal som ligger på hela tiden.Signalen hittar du mellan relä och lampa och även mellan relä och lampan i instrumentet.
Ska du ha en fullt fungerande ”Extra” knapp får du tänka lite mer då den knappen behöver spänningsmatning till belysningen i knappen.@SaabAero wrote:
Du ska inte ta signalen direkt från spaken eftersom det bara är en ”strömpuls” när du drar i spaken.
Aha! Det visste jag inte. Vilken tur att jag frågade! Har tyvär inte någon ”extraknapp” med belysning, så det blir en vanlig gammal retrohärlig vippströmbrytare i krom, den kommer förhoppningsvis INTE lysa 😀 !
@svartvit wrote:
Jag har en ”extraknapp” om du vill ha. Dock i Malmö … 😕
Ah ja det hade ju varit fint, OM jag hade haft någon plats för den i instrumentbrädan, men där är fullt som det är nu… Tack ändå! 🙂 Är ju dessutom från Lomma från början så det hade inte varit någe långt alls…
Vart ute och kollade på om jag kunde få justerat glt. INga som helst problem att lossa låsmuttern, men jag lyckas baske mig inte få loss själva änddelen som ska träs av från wastgatearmen innan man kan snurra på den. Pillade bort en liten trådsprint som bara smulades, men sen tog det stopp.. Hinner inte prova mer den här veckan för det blir bröllop i smauland till helgen. Men till nästa vecka vore det bra att veta om det finns någon mer sprint jag måste pilla loss och som jag inte kunde se i mörkret under huven (hade faktiskt en lampa så så mörkt var det inte), eller om det är något annat jag inte fattar 😛 Man kan rucka på änddelen, så den sitter inte fast, men att trä den av armen- icket!!! 😕
Nu blire en liten kräftskivsvisit, och så blire en tidig morgon till tåget kl05 imorgon bitti 😀
@joH900 wrote:
Säkert lite av sprinten som sticker ut fortfarande, försök tryck ut den delen med en tunn spik eller nått nån liten insexnyckel eller nått så går det säkert få lös stången sen
Jag stack en nål igenom för att vara säker på att inget skulle sticka ut eller vara kvar. Men om ni säger att där inte ska vara något annat som håller fast armen på piggen så får jag väl fortsätta lirka med den helt enkelt 🙂 Trevligt nöje för nästa vecka, ser fram emot att få till rätt glt heh.
@M.Broberg wrote:
Skulle stoppat in en sprint där tills du ska ha loss det, ska du ut på tur kan den vibrera av och då blir det jobbigt.
Yeap- tänkte inte köra bilen innan jag har satt dit en sprint.
Här kommer en bild från tidigare i somras, på en kort norgeturné 🙂

Wehey! 🙂 Hittade minsann ett par grader som stack ut från tappen från wastegaten. Lyckades inte dra ut dem (om de nu var en del av en sprint), men herr fil gjorde susen. Så fort de var borta var det lätt att trä av armen, och jag kunde kvickt justera 5 hela varv. Nu laddar li(l)a PEY nästan halva gula fältet, och känns lite piggare. Känns bra! 😀
Intressant notis är att det enligt EPC ska sitta en liten låsbricka på tappen mellan sprinten och slutstycket på armen. Denna kunde jag dock inte hitta… :tssk
En rolig fråga till kunniga folket. Jag håller på att undersöka möjligheterna att koppla in en extra bensinstart för miljöbilen. Upptäckte att det finns två kontakter till från ”spridarkablaget”, är det någon som har en aning om vad dessa ska vara till? De är inte inkopplade och de var gömda lite under själva fuelrailen. Tempgivaren är inkopplad så det kan inte vara den.. Det ser ut precis som om kablaget var gjort för en 6-cylindrig motor och att man helt enkelt skippat att koppla in de sista två. Idéer? Ska se om jag kan få till en bild…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.