900s sPEY

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900s sPEY

• Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av .
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 155 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Skruven skall kortas. Ta inte i för mkt, och kolla att gängorna inte är helt kärvade. (vanligt). Rostlösning och lite tålamod. Du skall skruva på den yttre delen som är fäst mot turbon, axeln in mot tryckklockan skall inte snurra. När du har ett bra schysst GLT är stången ofta lite ”för kort” och man måste dra lite i den för att lyfta på den på turbon igen, dra ihop fjädern så att säga.

Jag meckade en cabbe nyligen och stången var så djäkla röten att den gick av. Det blev jobbigt…. Så ta det lite lugnt om den är rostig, kanske montera av hela då och jobba på bänken. Det går lätt, bara två skruvar som håller klockan i turbohuset.

joh900
    Deltagare

@Turbocab wrote:

…. kanske montera av hela då och jobba på bänken. Det går lätt, bara två skruvar som håller klockan i turbohuset.

Rekomenderas! När man sen har fått rörelse på skiten och smort upp den så är det bara å montera tillbaka och justera.

arcsmile
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Skruven skall kortas. Ta inte i för mkt, och kolla att gängorna inte är helt kärvade. (vanligt). Rostlösning och lite tålamod. Du skall skruva på den yttre delen som är fäst mot turbon, axeln in mot tryckklockan skall inte snurra. När du har ett bra schysst GLT är stången ofta lite ”för kort” och man måste dra lite i den för att lyfta på den på turbon igen, dra ihop fjädern så att säga.

Jag meckade en cabbe nyligen och stången var så djäkla röten att den gick av. Det blev jobbigt…. Så ta det lite lugnt om den är rostig, kanske montera av hela då och jobba på bänken. Det går lätt, bara två skruvar som håller klockan i turbohuset.

Det där är säkert bra tips, men vad nervös jag blev! Jag trodde bara det var att skruva på den där muttern som sitter i turboänden av stången mellan klocka och turbo :?. Kanske väntar lite med det där ändå… Bänk har jag absolut ingen- I sann Lindhsk anda är det gatumek som gäller :lol:.

Och nyss, i solnedgångens röda himmel, backade det upp en röd fin fulltryckare på uppfarten till huset. Fick mig en trevlig pratstund med en herre som hjälpte sin dotter att flytta. Fin kärra! 😀 Spanade in lite detaljer. Bl.a. kunda jag ana att han satt in en liten ramp med extraljus innanför grillen. Plastinsatsen var utbytt mot ett galler, á la nyare bilar, men jag undrar ändå om det verkligen kan fungera speciellt bra.. Annorlunda lösning i alla fall!

anderslindh
    Deltagare

Så länge muttern går bra på stången är det bara att skruva på den. Går allt bra är det ett 15-minutersjobb.. Strular muttern så låt det vara ett tag tills du känner att du har tid och ork ifall det skiter sig.

Ska du ha ut turbon behöver du ny T3-packning & olja in-&ut-packning och lite brickor mm;
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/motor/turbosystem/monteringsdetaljer/packningar/packningssats-monteringssats-t25.html?grp=1136624
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/turbosystem/monteringsdetaljer/wastegatedetaljer/182050.html

Misstänker att en del kylarvatten åker ut också.

joh900
    Deltagare

@Anderslindh wrote:

Ska du ha ut turbon behöver du ny T3-packning & olja in-&ut-packning och lite brickor mm;
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/motor/turbosystem/monteringsdetaljer/packningar/packningssats-monteringssats-t25.html?grp=1136624
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/turbosystem/monteringsdetaljer/wastegatedetaljer/182050.html

Misstänker att en del kylarvatten åker ut också.

Fast tryckklockan kan man ju ta lös med ett par skruvar från turbon bara, när den sitter på plats. Så man behöver inte ta bort turbon om det va det du mena? 🙂

arcsmile
    Deltagare

Hm hittade någon guide på nätet. Det verkar ju som att den där muttern bara är en låsmutter och att det man ska rotera är slutet på armen som sitter fast under turbon med något clips. Ska in och se hur det ser ut underifrån.

Hursomhelst så kommer då en ny fråga till alla ni kunniga. Bilen är sänkt (tror det är lesjöfors) och har 16″ aerofälgar med polerad kant. Jus tnu sitter 205-55 på och det tar emot ofta, framförallt om man har folk i baksätet. Jag tänkte köpa nya däck så man slipper att äta upp hela skärmkanterna. Visst borde 195-55R16 gå fritt, eller vad säger ni? Detta är väl en dubblet på mitt inlägg i 9000fälgtråden i styling, men tänkte att jag når fler så 😛

Lovar lite bilder sen, det ha rinte varit mycket sådant i denna tråden 😳

esak
    Deltagare

Varför 195-55? 195/50-16 är klart att föredra i samtliga aspekter. Det hade Saab på de (få) bilder och som rekommendation för og900 med 16″ back in the days. Passa dig för 55 profil. Eller så räknar du på det. 55% av 195 eller 50% av 195 jämfört med 55% av 205.

Camskill.co.uk har bra priser på däck. 🙂

/Isak.

arcsmile
    Deltagare

Ja jag bangade lite ock körde faktiskt på 195-50 efter att jag kommit fram till att det var vad som rekommenderats en gång i tiden. Nokian Line, hoppas de kommer snart! E85 konverterat idag också, så nu blir det åka av 😎

anderslindh
    Deltagare

Härligt, hoppas den lirar i kylan på mornarna också? 🙂

@joH900 wrote:

Fast tryckklockan kan man ju ta lös med ett par skruvar från turbon bara, när den sitter på plats. Så man behöver inte ta bort turbon om det va det du mena? 🙂

Haha ja det har du rätt i, tankevurpa från min sida! 🙂

henrikm
    Deltagare

@Esak wrote:

Varför 195-55? 195/50-16 är klart att föredra i samtliga aspekter. Det hade Saab på de (få) bilder och som rekommendation för og900 med 16″ back in the days. Passa dig för 55 profil. Eller så räknar du på det. 55% av 195 eller 50% av 195 jämfört med 55% av 205.

Camskill.co.uk har bra priser på däck. 🙂

/Isak.

Ursäkta trådkapningen men är det någon som vet vilket däckfabrikat som SAAB använde till 16″ respektive15″ till og900?

arcsmile
    Deltagare

@HenrikM wrote:

Ursäkta trådkapningen men är det någon som vet vilket däckfabrikat som SAAB använde till 16″ respektive15″ till og900?

Inte den blekaste aning… Men det finns det nog andra som vet 🙂

arcsmile
    Deltagare

Tänkte montera extraljusen, men då jag kommit till inkopplingen till styrströmmen på helljuset tar det lite stopp i min tankegång. Vilken kabel bör jag koppla till egentligen? Och hur gör jag egentligen bäst: visst borde det väl vara bättre att klippa kabeln och sätta på en flatstiftsdelare (eller vad det nu kan heta) istället för en sådan där strömtjuv som klipper halva kabeln? Kommer man åt någon vettig genomföring till kupén utan att ha ner mer än knäskyddet?

Har läst lite om att folk kopplar matningen från generatorn istället för batteriet, hur stor roll spelar det om man bara ska köra 2st 55w ljus? Kanske lättare att koppla in den där iofs.. 😕

Har också en fundering kring just monteringen, jag har en vanlig bakom reg-plåtshållare från helle. Där kommer ljusen ta emot så att inte huven kan öppnas riktigt hela vägen. Det må väl vara hänt och är inte hela världen som jag ser det, men hur skulle det egentligen bli om man vände på hela kalaset och monterade ljusen nedåt istället? För och nackdelar? 😛

saabaero
    Deltagare

Sitter ljusen lägre blir dom väldigt utsatta för stenskott + att ljusbilden blir betydligt sämre.

Styrströmmen kan du ta från valfritt ställe men det är smart att göra en bra skarv så du inte stjäl ström från kabeln du kopplar in på.
    Mitt tips är att även montera en brytare inne i kupén. I vissa lägen vill man slå av enbart extraljusen.

arcsmile
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Sitter ljusen lägre blir dom väldigt utsatta för stenskott + att ljusbilden blir betydligt sämre. Styrströmmen kan du ta från valfritt ställe men det är smart att göra en bra skarv så du inte stjäl ström från kabeln du kopplar in på.
    Mitt tips är att även montera en brytare inne i kupén. I vissa lägen vill man slå av enbart extraljusen.

Ja brytare inne i kupén tänkte jag ha, därav min fråga om genomföring till kupén. Men ”valfritt” är en lite för vag beskrivning av det hela för mig… ( 😆 ) Jag antar att det är en + kabel jag ska ansluta till, och att den ska ligga efter både helljusspaken och ljusvredet. Nu när jag skriver det här verkar det helt enkelt som att jag är lite lat av mig och vill veta om det är ”den röda kabeln som går in till ordinarie strålkastarlampa” eller motsvarande.. Annars får jag väl mäta mig fram, men tänkte att detta ju ändå måste vara en koppling som alla ni mästare gjort många gånger.. 😳

arcsmile
    Deltagare

Nu har jag studerat lite elscheman. Och frågan kan förenklas en go bit :smile : Kan jag ta styrströmmen till mitt extraljusrelä från matningsströmmen till det vanliga helljuset (kabel 25 blue/white, 26 white, 27 blue/white), eller ska jag ta styrströmmen från ljusomkopplaren i blinkersspaken (32 red/white) som är signalen till det vanliga ljusrelät?

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 155 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng