900s sPEY

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900s sPEY

  • Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 155 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #430365
    arcsmile
    Deltagare

    Var och besiktigade fröken i måndags. Nedslag på oljeläckage från motorn… :'( Själv tyckte jag inte det var så farligt men det tyckte tydligen besiktningsmannen: det kom några droppar på garagegolvet, kanske var det nystädat vad vet jag… (Har lagt ut en bit papp under bilen nu också och jo det kommer några droppar då och då när den är parkerad. Det blir en liten fläck). Hur som helst måste jag ju åtgärda detta för att få köra vidare men jag är lite osäker på var jag bör börja leta. Det verkar komma från bakre delen av motorn, relativt högt upp (lite osäker här). Någon som har tips på var jag bör börja kolla? Vet att det läcker lite kring fördelaren, men inte borde det vara så mycket och dessutom komma vid bakre delen av motorn då?

    Idéer mottages tacksamt 🙂

    #430368
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Det kan läcka från många ställen på en B202. Men vanligt är väl ändå, packningventilkåpa, fördelare, packboxar vevaxel båda sidor, transkåpa mot kupen. Gör en vettig motortvätt det underlättar, sen kan det ju även läcka från växellåda mm.

    //B

    #430379
    M.Broberg
    Deltagare

    om du kör så åker ju allt automatiskt bakåt.

    en tanke bara

    #430381
    arcsmile
    Deltagare

    Ja allt åker ju bakåt det är sant. Packboxar vevaxel fram o bak är nyligen bytta, ventilkåpspackningen nybytt (torr), växellådan nyligen bytt med elmia packning.. får göra en tvätt och se..

    #430441

    Är du säker på att det är motor/växellådsolja? D kan ju vara från styrservot oxå…

    #430442
    Regin
    Deltagare

    Packboxar vevaxel fram o bak är nyligen bytta

    Packningen till oljepumpen då ??

    #430464
    arcsmile
    Deltagare

    Är du säker på att det är motor/växellådsolja? D kan ju vara från styrservot oxå…

    Jag är faktiskt osäker på hur styrservooljan ser ut; ser den ut som motorolja? Har låg nivå på styrservon, skulle kunna vara den kanske? Inte fyllt på än för jag har svårt att hitta den där texaco-oljan det borde vara…

    Packningen till oljepumpen då ??

    Är inte bytt! Ska tvätta och spana, förhoppningsvis imorgon! Kikade med lampa härmodagen (uppifrån) och det är fuktigt längs med fogen mellan block och låda. Svårt att veta om det verkligen läcker där, det är ju inte något oljetryck där som bror min sa…

    #430471
    arcsmile
    Deltagare

    Vid närmare eftertanke borde det inte vara styrservot eftersom det kommer en liten oljepärla på växellådans bakerst-nedersta punkt. Styrväxeln är väl bakom detta så borde inte vara orsak. måste ändå fylla på såklart 🙂

    #430542
    arcsmile
    Deltagare

    Efter motortvätt kunde jag inte se något alls någonstans. Efter ett par timmar på parkeringen dock en droppe olja fallen. In under med pannlampa och kikade och konstaterar att det måste vara tätningen mellan ”den där runda grejen” och lådan som läcker. Det måste alltså vara vxllådsolja som kommer. Ska ut och dra åt skruvarna en aning (är det rätt metod?) och hoppas att det blir tätt. Annars antar jag att jag har ett motorlyft eller en bilförsäljning framför mig, för den där packningen verkar stökig… Så går det om man köper låda på eBay ?…

    Bilagor:
    #430547
    arcsmile
    Deltagare

    Nu har det gått en timme, och det hänger återigen en droppe olja från ja, vad det nu är, drivklocks-”locket” på vänster sida. Bulten vid hastighetsvajern var inte lika hårt dragen som de övriga, men jag är osäker på hur hårt man vågar dra den (så att jag inte drar sönder gängorna). Hur hårt vågar/ska man dra de här bultarna?

    #430549
    Regin
    Deltagare

    Sitter en stor tjock O-ring där inne bakom.

    Öppna denna i paint, så ser du:
    Gearbox

    Sedan skall det även vara gängtätning på de skruvarna –
    då det är ”hål” rakt in till vxl-lådan

    Bilagor:
    #430575
    arcsmile
    Deltagare

    Ok tack för info Regin, låter stökigt att byta den. Men nu har jag varit ut och kikat och jämnt efter igen. Slutsatsen är att det fortfarande kommer några droppar per dag, och att alla bultar utom den vid hastighetswiren är hårt och lika åtdragna. Tror läckaget kommer av att bulten vid h-wiren inte är lika hårt dragen, men det verkar inte heller som att motståndet ökar när jag drar den (”varningsklocka”!!!), så jag vågar inte mer där. Det är klart att om det är ojämnt draget över en oring sänkan det läcka. Kika i bilden nedan, visst ser det ut som att någon varit på växellådssidan precis vid h-wirebulten med kemisk metall eller liknande innan?! Det är ju en äldre beggad låda det här. Min gissning är gängpaj på den skruven och att det inte kommer gå att få tätt. Känns trist på en i övrigt snustorr motor… Jag är inte upplagd för ett nytt vxllådsbyte… ?

    Bilagor:
    #430586

    Ja…det ser lite konstigt ut…
    Ser även ut som att bulten sitter sett?!
    Du kan ju testa att skruva ur den å se ifall det är bulten som är skadad. Annars får du väl dra det du vågar med gänglåsning å så får du hänga en ”kopp” som fälgar upp dropparna å ha kolla på nivån….

    #430589
    M.Broberg
    Deltagare

    värsta fall får du köra insatsgänga. vettefan hur lätt det är med drivklockan monterad dock.

    gängtejp och gänglåsning brukar funka annars som nödlösning.

    #430610
    arcsmile
    Deltagare

    …Du kan ju testa att skruva ur den å se ifall det är bulten som är skadad. Annars får du väl dra det du vågar med gänglåsning…

    …gängtejp och gänglåsning brukar funka annars som nödlösning…

    Är det ”hål rakt igenom” så att vxllådsolja kommer rinna ut om jag skruvar ut bulten för kontroll? Och funkar det att applicera gänglåsning om det nu är olja i lådan?

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 155 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng