900s sPEY

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900s sPEY

• Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 155 totalt)
  • Författare
    arcsmile
    Deltagare

Tillökning i familjen och äntligen turbo igen! 🙂

Efter en sedvanlig tur på blocket lördag morgon kunde jag brådskande ringa och tinga en 900s i Stockholm. Säljaren konstaterade helt enkelt att de som ringt tidiagre varit oseriösa och han verkade mycket mån om att hitta en köpare som skulle ta hand om bilen framöver. Söndag natt åkte jag och min flickvän således nattbussen från Umeå till Sthlm för att kolla och provköra. Det tog en stund med mycket som skulle kollas och funderas över, och jag är inte alltför van att köpa bil. I slutändan blev det i alla fall affär och vi kunde glatt blåsa de knappa 70 milen tillbaka till stockholm, MYCKET bekvämare än den förbannade Ybussen!!!

Det är troligen en tänkt exportbil från -93 som vi fått tag på. Chassinummer i vindrutan, all elektronik man kan tänka sig (inkl. ljuslängdsreglering, taklucka, uppvärmda (ej orginal) och inställda backspeglar, säten (ej orginal), fönster och ickeautomatisk sätesvärme), och Aubergine metallic talar för det. Miltalen är visserligen lite höga, men skicket ändå riktigt bra! Den är lite sänkt och har 900IC och något slags pystrim som jag kanske plockar bort. Visst finns det lite rost, men inte mycket och knappt något alls undertill.

På vägen hem kollade jag också bromsarna lite bättre, och det visar sig att bilen drar ganska kraftigt åt vänster vid rejäl inbromsning. Den är helt nybesiktigad med hö(1.8,1.4);vä(1.9,1.3) bromsverkan så det verkar lite skumt. Skivorna är jämna och utan någon nämnvärd kant. Möjligen är där en liten kant höger bak, men det är inte mycket.

Utöver det kommer det ett ackustiskt ljud (ungefär som när man blåser i en ölflaska) precis innan APC-mätaren går in i det orange området (mätaren är inte original och där är ingen apc monterad). Idéer på vad det kan vara?

Jag lär ju ge den en service nu när den kommit hem till Norrland, men trots att den stått hela vintern gick den hur fint som helst hela vägen hit. Bilder kommer såklart, men det måste nog tvättas en aning först :wacko

exlssn
    Deltagare

Grattis till köpet! Tjutljudet har jag på min med. Någon resonans i insuget/luftfilter. Går variera ljudet med gaspedalen 😀

http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

longjohn61
    Deltagare

Tja hade detta ljud på min med där visade det sig att slangen till dumpen låg i kläm där nere 😉

Mvh Nisse

esak
    Deltagare

Som jag suktade efter den här bilen må du tro. Men man kan inte ha allt. Kul att den syns här på klubben. Kommer att följa tråden.

/Isak.

arcsmile
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Tja hade detta ljud på min med där visade det sig att slangen till dumpen låg i kläm där nere 😉
    Mvh Nisse

Ok ja slangen nere vid wastegaten ligger i en lång bukt, jag bör aknske byta ut den och ta bort trimmet på samma gång så kanske ljudet försvinner.

Någon som har idéer på varför den kan tänkas dra snett vid inbromsning trots jämna värden från bp? Det kan ju iofs vara deras mätning som inte är bra nog kanske… 😮

joh900
    Deltagare

Spårig och dålig väg? En kass hjulinställning?

Drar den även om du håller hårt i ratten med båda händerna och verkligen försöker hålla bilen rakt på en plan asfalterad väg som inte är spårig och sönderkörd?

arcsmile
    Deltagare

@joH900 wrote:

Spårig och dålig väg? En kass hjulinställning? Drar den även om du håller hårt i ratten med båda händerna och verkligen försöker hålla bilen rakt på en plan asfalterad väg som inte är spårig och sönderkörd?

Ja det var bra väg och jag tyckte den drog ganska mycket även om jag försökte benhålla ratten.. Hjulinställning då alltså, är det något man kan pilla med själv eller bör man lämna in den för att få det gjort? Tittade efter i papprena och det verkar vara ett bra tag sedan det gjordes, och jag tror den är sänkt efter senaste hjulinställningen…

joh900
    Deltagare

Om det inte har gjorts hjulinställning efter en sänkning är garanterat toe helt fel… Sliter den inte däck styggt? Det har mina bilar gjort efter sänkning innan jag gjort hjulinställning

Brukar slita styggt på insida eller utsida och drar man handen på däcket (i rotationsriktning framåt eller bakåt) så brukar det kunna kännas som att däcket har ”tänder” precis som en såg, svårt och förklara men de som varit ut för samma sak kanske förstår vad jag menar ändå. :mrgreen:

arcsmile
    Deltagare

Njae den har slitit däcken som sitte rpå nu alldeles utmärkt jämnt såvitt jag kan se… Är ju inte säker på det här med när det gjordes senast heller, men kunde inte hitta papper på hjulinställning efter sänkningen. Å andra sidan finns det i princip inga papper sedan förra ägaren tog över bilen. Jag får fråga honom! :so

anderslindh
    Deltagare

Om hjulinställningen är kass borde den vara väldigt spårkänslig i och med de breda däcken också, 205 om jag kommer ihåg rätt. Har du märkt av det?

Christian.S
    Deltagare

Låter som en fin bil!
    Vill se bilder 😀

arcsmile
    Deltagare

@Anderslindh wrote:

Om hjulinställningen är kass borde den vara väldigt spårkänslig i och med de breda däcken också, 205 om jag kommer ihåg rätt. Har du märkt av det?

Njae, men jag förstår inte helt vad du menar med spårkänslig. Jag tycker den kör rakt och fint och inga konstigheter..

Ska försöka fixa lite bilder på tisdag, innan dess är det för mycket (annat) att göra helt enkelt. :smile

anderslindh
    Deltagare

att den vid spårig väg (väg med försänkningar efter alla hjul som rullat där..) drar in mot spåret. Spårkänslighet ökar vid bredare däck, sänkning och kass hjulinställning t ex. Tycker den borde vara spårkänslig om hjulinställningen var dålig, men det kanske kan klara sig ändå.. :p

henrikg
    Deltagare

Grattis till köpet! Om du PM:ar mig chassienummer så fixar fram mer info om din bil, vilka option den byggdes med och vilken landsspecifikation den har!

Mvh
    Henrik

arcsmile
    Deltagare

Tog några snabba bilder igår kväll, ska ladda upp dem i kväll. Farthållaren fungerar inte. Det som händer är i princip att säkringen går så fort man slår på den. Antar att det blir kortslutning någonstans, kan det vara relät? Pey fick ny olja och filter och ett nytt bränslefilter igår, det var välbehövligt. Bytte också stiften, mest för att jag inte visste hur gamla de som satt i var. De som satt i såg i princip oanvända ut, vit fot med en liten liten brun färgning under elektroden, går den lite magert? Har aldrig sett stift som såg ut så efter att bilen använts, tar en bild på dem sen också! :smile

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 155 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng