900s sPEY
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900s sPEY
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900s sPEY
- Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
juni 14, 2013 at 07:11 #195840
@arcsmile wrote:
Så till de obligatoriska frågorna:
*Är det dumt att köra på polish? Den är ju inte jättetrött i lacken, men lite smågrejor finns ju. Är inte så van att hålla på med sådant..
*Vad är bästa sättet att fixa till stötfångare och lister så att de ser lite piggare ut?
*Ang interiörvården (instrumentbräda), spelar det någon roll vad man köper för vinylglans eller är det mesta likvärdigt?*1. Nej det är inte dumt, där är gott om lack för att du ska kunna köra polish en gång i månaden bilens livslängd ut – du kör ju för hand så. No worries, men lägg på ett lager flytande hårdvax efter så slipper du göra om proceduren med ovan intervall 😀
*2. Concept vista får hyllningar överallt men jag har inte testat eftersom jag har lackat paket. Turtles Bubpershine blir skitfint i 2 dagar eller till första skuren…
*3. Vinylglansen har ganska olika livslängd och kladdighet tycker jag. Jag köpte på swedol efter rekommendation och misslyckat försök med biltemas… Turtles cocpit shine sägs vara bra också men vad jag vet innehåller den silikon..
Kör hårt med instrumentbrädan, kommer gå bra att få in knapparna 🙂 Kommer man inte åt bakom för att putta ut kontaktdonen kan man sätta en tejpbit / snöre och dra ut genom hålen så kommer kontakten dit när man drar i snöret lite lätt. Testat en gång men det är väl kanske inte det proffsigaste sättet 😀
Nu har det bokats tid för hjulinställning, nästa måndag! Hoppas vianor i Umeå vet vad de håller på med ;).
Pey är ju sänkt med lesjöforsfjädrar men enligt förra ägaren som jag pratade med idag så gjordes ingen hjulinställning efter att han sänkte bilen. Dessutom har han bytt en styrled och jag vet ju faktiskt inte om han gjort det helt rätt. Men eftersom den är sänkt tänker jag att man kanske inte tänker sig riktigt samma vinklar som original?
Så vad är förslagen? Jag kör mest långa sträckor på landsväg och det blir inge bana och sådana grejer. Nu sitter aero16″ med 205/55 däck på, men tänker byta till 195/50 framöver (när ekonomin tillåter 😕 ).
Bör jag köra på vinklar enligt saabs original specifikationer (vilka är de?), eller ska jag låta dem ställa in hjulen på något annat sätt?
juni 17, 2013 at 21:24 #195872SAAb själva hade två inställningar:
Jag kör själv enligt ovan “sport chassie” i stort sett (lite mer toe-in) och det duger gott utan att vara för spårkänslig trots bredare däck och fälg än original. Jag personligen hade kört sport-varianten i din sits 🙂
Efter byte av styrled är det klart vettigt med en hjulinställning 🙂
ok vad bra! Ja det blir sportchassie då 🙂
Nu till en annan femma. Farthållaren! Jag har ju lite strul med den i form av kortslutning någonstans. Jag har inte rett ut det ordentligt än men räknar med att ge det en omgång när jag byter instrumentbrädan. Eventuellt är farthållaren bytt från 93 till 91 års modell. Kan jag se vad som är gjort på ett smidigt sätt, alltså om ECU:n är bytt och har ett annat nummer (alltså har de olika nummer 91 och 93?). Jag har ju en hel uppsättning på Bluebird, så eventuellt byter jag de bitarna. Är det då något annat jag behöver göra än att byta ECU:n och spaken?
Är det något annat under brädan som ni tycker jag ska passa på att byta till saker från en bil som gått mycket kortare? När man ändå är igång liksom 😎
@arcsmile wrote:
Är det något annat under brädan som ni tycker jag ska passa på att byta till saker från en bil som gått mycket kortare? När man ändå är igång liksom 😎
Vacumslangar till FH, tryckvakt, tryckgivare och tryckmätare är lämpliga att byta.
@arcsmile wrote:
ok vad bra! Ja det blir sportchassie då 🙂
Skillnaderna är i princip att sportchassit har snävare toleranser. Justeringen måste göras lite mer noggrant helt enkelt.
Vet inte om du löst ditt batteriproblem…
Jag har efter besvikelser med batterier börjat med att köpa batterierna på bilskroten. Den ena ska ha 150:-/st oavsett storlek, ålder, kvalitet och den andra börjar på 300:-Till Saab 93:an köpte jag nytt på Biltema. Det höll två somrar. Köpte ett “nytt” likadant på Bilskroten som funkat i fem år…..
Till 9-5:an köpte jag nyss ett Saab Original 70Ah, fortfarande med plasten som de levereras i sittandes runt batteriet. Inget säger att det kommer hålla för evigt, men det var verkligen fräscht. Detta för 150:-Åter ett tips, som man inte ska förlita sig till 100% på
Vikt. Får du flera att välja på. Uppskatta vikten på batteriet om du inte kan väga det. Tungt är bra, för den som inte jagar vikt.
Leta efter märkningar när plasten är gjuten. Kan ge en hänvisning (även om det inte var gynnsamt för mig :tssk )@rodder76 wrote:
Vet inte om du löst ditt batteriproblem… Jag har efter besvikelser med batterier börjat med att köpa batterierna på bilskroten. Den ena ska ha 150:-/st oavsett storlek, ålder, kvalitet och den andra börjar på 300:-
Det var ett bra tips! Nu har jag beställt ett nytt batteri på mekonomen som jag ska hämta idag. De har ju 24månaders garanti, så jag hoppas verkligen att det inte blir några problem inom den tiden! Och blir det problem senare får det bli skroten som du säger.. Tack för tipset i alla fall!
Nu är det bokat tid för byte av vindruta och hjulinställning. Det sitter några lister längs med vindrutan som efter 20 år i solen ser ut att ha krympt ganska många cm. Går det att få tag på nya sådana eller hörn (de ser lite tråkiga ut) som jag kan lämna med när jag lämnar in bilen, så de inte sätter tillbaka de tråkiga listerna? Ska bli riktigt scysst med fri sikt alltså 😀
Ahora :drugged
Hur lång tid ska det ta innan bromslamporna släcks efter att man startat bilen egentligen? Tycker mig ana att det tar lite längre tid på denna än min förra..
Tänker att trycket i det systemet såklart måste byggas upp, men att det borde bibehållas någorlunda ändå. Ska klocka den nästa gång jag startar bilen.
Jag blir så upprörd 😡 ! Var p Vianor i Umeå idag för att få en hjulinställning. Bemötandet var dock riktigt illa och gubben som skulle utföra själva operationen var helt inställd på att allt skulle vara fastrostat och han skulle inte kunna justera ngt förutom toe in lite gran kanske. Vägrade titta ut genom fönstret och var i allmänhet resonlig. Där fanns det inga chanser att få välja en sportchassie inställning. Dte slutade med att jag krävde nycklarna tillbaka och körde hem utan att han fick pilla på bilen ens!
Jag ser inte någon anledning att jag som konsument ska behöva ta ett sådant bemötande, förslag på bra ställen att göra sin hjulinställning på i Umeå mottages tacksamt!
😀 ok har lugnat ner mig en aning nu :wacko. Lämnade bilen för att få en ny vindruta i morse. DE ringde vid tio och sa att de hade spräckt den nya när de skulle sätta dit den, så nu dröjer det nog ett litet tag innan man får nöjet att se ut genom en hel ruta 🙁 .
Den som väntar på något gott…
juni 26, 2013 at 18:05 #195982@arcsmile wrote:
😀 ok har lugnat ner mig en aning nu :wacko. Lämnade bilen för att få en ny vindruta i morse. DE ringde vid tio och sa att de hade spräckt den nya när de skulle sätta dit den, så nu dröjer det nog ett litet tag innan man får nöjet att se ut genom en hel ruta 🙁 .
Den som väntar på något gott…
Vilken känsla det kommer vara! Vill också ha ny vindruta :love
Oh my, ser fram emot detta! 😀 Och så måste jag byta ut de där däcken.. De går verkligen emot hjulhusen (kanten) varje ojämnhet i vägen så fort man har någon i baksätet eller mycket i bagaget.. 205-55-R16 rekommenderas inte. Går nog ner på ett par 195-50 istället, känns mer rätt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.