99 GLi -81. Projekt avslutat. Till salu.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 99 GLi -81. Projekt avslutat. Till salu.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 99 GLi -81. Projekt avslutat. Till salu.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 99 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 7, 2022 at 21:36 #493796

      Hej!
      Kommentar på bensinpump och kringliggande.
      Den typen av bensinpump fanns tillsammans med K-jetronic, fram t o m ca 1987 på 900 om jag inte har fel. Gissar att de bytte bensinpump när LH-jetronic kom.
      I botten på tanken tycker jag mig se den plastask med returaslang som pumpens gummilock ansluter till. Gummilocket tycks ha blivit kvar i tanken.
      Hoppas gummibäljens plåtarmatur inte är sönderrostad.

      Glöm inte att det finns en tryckackumulator på sidan eller framför tanken. Den är ju direkt utsatt för blästring av vägsand med salt. Den finns att köpa från klubben men den är dyr.

      Tack för att du delar med Dig.
      Lycka till
      Mvh
      Adam Zdunek

        maj 8, 2022 at 00:47 #493797

        Är väl bara ta ned tanken. Kanske inte så bara iofs, men blir ju lite lättare att rengöra. Vaska innehållet i lämpligt kärl, göra rent, och montera en lämpligare pump för framdriften. Vilken som passar vet jag inte tillräckligt om för att ens ge förslag. Men den lär väl inte ha högre tryck än 0.2-0-4 bar. Måste ju gå att lösa på något sätt?

        Är det samma typ av pump som på EMS?

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          maj 8, 2022 at 11:47 #493800

          Ja tanken måste eventuellt tas ner och rengöras. inget jag kan göra på plats så jag funderar på en tillfällig extern tank i skuffen.
          Dessa system behöver 5 bar.

          EMS med K-jet borde vara samma, tidiga EMS har elektronisk insprutning och annorlunda pump.

            maj 8, 2022 at 12:04 #493801

            Jag har min införskaffade pump hos mina plåtisar. Den har gått tillsammans med en K-jetronic utan Kat. Arbetstryck 6 bar om jag minns rätt. Har hört att 4 bars pumpar fungerar inte.
            Stämmer i så fall med vad Peter skrev. Ett möjligt Bosch nr är 0 580 254 933. Dessa monterades ihop med K-jetronic med Kat på 900 -88 med till synes samma tankarmatur (bälg och sugklocka) som upvisas. Återkommer med mitt Boschnr så snart jag kan.

              maj 8, 2022 at 18:08 #493802

              Montera tillbaka kylaren och kollade bromsarna idag för att se hur mycket som behöver införskaffas.
              förra ägaren gillade kopparpasta. fick loss beläggen utan problem men kolvarna är stumma.

              Länkarmsinfästning fram ser bra ut, mindre bra bak tyvärr.
              Putsade av framskärmen för att försöka motivera mig till att fortsätta.

              verkar som att bilen varit välvårdad en gång i tiden och inte körts så mycket på vintern. fälgarna är lika fina på insidan.

              • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av peter engqvist.
                maj 8, 2022 at 21:03 #493811

                Det är inte lika lätt att få tag i delar som förr har jag märkt. och det som finns är mycket dyrare. nästan allt är slut i lager eller utgått utan ersättning.
                Redan spenderat lika mycket på delar som jag gav för bilen, och då är jag bara halvvägs till det som behövs för att besikta.

                • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av peter engqvist.
                  maj 9, 2022 at 10:39 #493832

                  Kan bara hålla med angående tillgång till reservdelar och deras priser. Självklart är det svårare ju äldre SAABen är. Har träffat fantastiska renoverare här i klubben som håller på med 2T
                  så vi som håller på med 99or kanske inte ska klaga. Det finns dock saker som är hopplösa att få tag på och som är svårt “att tillverka”/ersätta.

                  Angående K-jetronic som stått längge: Någon mer erfaren än jag sa att de kan vara rejält tjuriga att få igång. Tips emottages tacksamt.

                    maj 9, 2022 at 20:39 #493840

                    Ja bränslefördelaren kärvar ihop om den får stå för länge.
                    Fick skruva isär den på 2 bilar som jag skaka liv i efter att de stått i många år. en 99 turbo -78 och en 900 turbo -79.
                    Allt måste vara rent och dammfritt vid återmontering annars läcker den. och det är MÅNGA smådelar i den.

                    99an jag har nu har stått mycket längre än de andra bilarna så jag räknar med att den kärvar.
                    fick tipset att hälla i en liten skvätt 2-taktsolja för att smörja systemet då och då.

                    pumpa ur gamla bränslet ur tanken idag, var bara 25 liter.

                    beställde nya bromsok runt om. orkar inte hålla på att försöka renovera något som stått så länge.
                    är en sak om de precis börjat läcka eller kärva. men de här har stått stilla i 16år.
                    har fått tag i allt utom skivor fram.

                      maj 10, 2022 at 20:44 #493883

                      Nya bromsok levererade. gick väldigt snabbt att få hem.

                      Lossade bränslerören, ser inte bra ut.

                        maj 10, 2022 at 21:36 #493886

                        Bara å byta ut hela bränslesystemet

                          maj 12, 2022 at 19:25 #493928

                          Plockade isär bränslehuvudet för att se hur illa det var, men det såg ju riktigt bra ut förutom att kolven fastnat.
                          gjorde rent allt och plocka ihop igen, hoppas det fungerar och håller tätt.

                            maj 13, 2022 at 20:11 #493972

                            Av det du visar upp om du har tur så kan det räcka att byta spridarna. Först kan du ju lägga dem i “blöt” i exempelvis fotogen. Vet inte om de går att “blåsa” rent sedan bakvägen.
                            Spridarbilden kommer att aavgöra om du lyckas att återbörda dem till liv. Hade en märklig erfarenhet med en 900 GLi -84 (K-jetronic) förmodligen med samma system som på din 99 GLi
                            (fast på H-typ motor). När spridarna blev slitna droppade de och spädde ut oljan i tråget. Fluktuationerna i tomgångsvarvtalet var det som slutligen fick mig att misstänka dem. Det kan vara
                            kitsligt.

                              maj 13, 2022 at 20:42 #493974

                              Hitta ett gäng spridare i förrådet, tänkte skaffa en ultraljudstvätt och göra rent alla.
                              funderar på att pressa nya spridarslangar.

                                maj 15, 2022 at 19:29 #494033

                                Fixade strömmatningen till bränslepumpen och koppla in en tillfällig pump så jag kunde skölja ur ledningarna.
                                Av någon anledning sitter det en brytare till pumpen i panelen kopplad via parkeringsljuset.
                                pumpen fungerar som den ska via tändningslåset

                                fick fram bränsle till 3 spridare, visa sig att ena slangen är igensatt så det är bara att pressa nya.

                                https://youtu.be/n13nES4R0Vw

                                  maj 16, 2022 at 16:09 #494042

                                  Skönt med framgång i projektet. GLi är ju mycket speciella. Märkligt med brytaren, måste vara någon hemmasnickrad lösning av något slag. Undrar varför dock?

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 99 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.