99 GLi -81. Räddad från skroten.

Forum Övrigt Projekt / Min bil 99 GLi -81. Räddad från skroten.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 76 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #497760
    Janne Hagnell
    Moderator

    Köpa bil på Blocket – ja.
    Sälja bil på Blocket – aldrig mer!!🤬

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #497770
    peter engqvist
    Deltagare

    Köpa bil på Blocket – ja. Sälja bil på Blocket – aldrig mer!!🤬

    precis. en anledning till att jag anlitade en auktionsfirma när jag sålde aeron
    det kostade lite extra, men det var det värt och jag fick till baka det jag la ut på den vilket var målet.

    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 2 veckor sedan av .
    #497875
    peter engqvist
    Deltagare

    Var ut till förrådet en sväng och hitta en till uppsättning spridare.

    Testa flödet på spridarna som satt i och 1:an var den enda som inte läckte och flöda bäst.
    3 av spridarna jag hitta läckte inte och flöda hyfsat jämt.

    Mycket piggare och jämnare gång på motorn nu.

    Bilagor:
    #498408
    peter engqvist
    Deltagare

    Råkade lova min dotter att hon fick låna bruksbilen när hon fixat körkortet.
    så nu var jag ju tvungen att fixa lite småsaker på 99an.

    Åkte till Biltema och spenderade stora pengar på en aluslang så man får lite varm insugsluft.
    Medans jag står och monterar slangen tittar jag ner på främre avgasröret och tänker, vänta nu, sådär ska det inte se ut.
    Röret ligger stumt mot karossen, inte undra på att det vibrerar så mycket.
    Shimsa upp höger motorfäste lite och allt oljud försvann nästan, låter lite vid acceleration och högersväng.

    Vart ju riktigt behaglig att köra.
    Åkte ut på motorvägen för första gången och försökte hålla 100, men det var ingen hit.
    4ans primär är lite väl lågväxlat.

    Värmen i kupén är det inget fel på iallafall, nästan lite för bra.
    Lite imponerad över att det inte är några läckage efter så långt stillastående.

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 3 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #498420
    adamz
    Deltagare

    Hej Peter!
    Har du någonstans att hålla 99GLi mitt råd är att inte släppa fyndet.
    Du kommer förmodligen inte att få chansen igen.
    Det är inte stora pengar de handlar om, mer om at kunna ta hand om.
    Vänliga Hälsningar
    Adam

    #498655
    peter engqvist
    Deltagare

    Tog en lite större utflykt nu när jag vet vad det var som lät så illa.
    En liten tripp söder ut och passa på att svänga förbi min mor och leta delar i förrådet.

    Har en 6ans primär ligger. 4 är lite väl lågt och funderar på att byta ut den, kanske.

    Plocka med mig grillen som satt på 76an med 2,1 motor, försöka hitta extraljus som passar i hålen.

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #498667
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Kan inte låta bli att ge en komplimang till din fina 99 GLi. Har ju själv 99 och 900og men linjerna är finare på 99an inte tu tal om saken i min smak.

    På tal om primär. Jag har ju för mig jag ska peta i en EMS motor i min 99a med 5-växlad låda och 7-ans primär. Fick nyss hem locket med den rätta upphängningen
    för 99 som Niklas Wahlström, känd här på forumet, bistod med.
    Mvh
    Adam

    #498689
    peter engqvist
    Deltagare

    Ja en 5-växlad låda i denna vore inte fel. försöker hela tiden lägga i 5an när jag kör den.
    stor skillnad mot aeron jag sålde i våras, 5växlat och 8ans primär.

    blev lite meka idag, plocka isär kupéfläkten smorde upp lagerna och rensa ut lite löv.
    nu är den tyst.

    hade jag haft en plats till så skulle jag förvara 99an där och leta efter en till og900.

    Bilagor:
    #498827
    M.Broberg
    Deltagare

    högsta växeln har alltid samma utväxling.

    4 an på 4vxl och 5an på 5vxl har samma utväxling genom lådan.

    så 5vxl har ingen överväxel.

    finns 2 slutväxlar och massa primärer då, det är det som avgör.,

    #498831
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Kort kommentar. När vi övergick från 4vxl 99a till 5 vxl 900GLi hösten -83 så upplevdes 900GLi fantastiskt mycket tystare i kupen. Ca 500 varv på varvräknaren skvallrade
    om den största orsaken. Då hade man inte börjat att polstra kupen så att ytterligare förbättringar i akustiken och mindre vibrationer tränger igenon.
    Chefsteknologen på Trelleborg AB, Manne Grafström, (slutet -70 talet) sa att det billigaste sättet att få ny tyst bil är att byta motorkuddarna -:) De hårdnar ju markant med tiden.
    Mvh
    Adam

    #499355
    wahlund
    Deltagare

    Hej! Kul att följa din tråd! Ser att du är intresserad av en 900 og. Gäller det fortfarande? Har en 900 i -88 5d automat om du är intresserad. Köpa/byta?

    Med vänlig hälsning Glenn 070 – 608 74 66

    Bilagor:
    #500095
    peter engqvist
    Deltagare

    Hobbylördag på jobbet så jag passa på att tvätta bilen lite extra och köra upp på lyft för första gången.

    Bilagor:
    #500108
    wallero
    Deltagare

    Hobbylördag på jobbet så jag passa på att tvätta bilen lite extra och köra upp på lyft för första gången.

    En fin ventilkåpa skulle sitta som en smäck mvh

    #500121
    peter engqvist
    Deltagare

    Har en extra kåpa på lager. tänkte försöka skicka iväg den för pulverlack.
    Kanske skicka iväg extra toppen jag har för genomgång.

    Noterade att växellådan blev väldigt blank efter lätt rengöring. kan det vara en kokilgjuten låda?

    Bilagor:
    #500128
    adamz
    Deltagare

    Hej Peter!
    Det ser ju bra ut undertill av bilderna att döma, Grattis!

    Nästa gång du har den på lyften kolla ”medarnas” infästning i golvet. Bild Nr 3 i andra raden.
    Den vänstra infästningen ser lite ”misstänkt” ut. Denna konstruktion är enligt mitt förmenande ett ”hjärnsläpp” av SAAB-teknikerna när det begav sit.
    Och det begav sig läääänge. Det ser likadant ut på min -73a.

    Jag passar på att fråga vilka slangar du köpte till insprutet mellan huvidenheten och spridarna. Behövs något specialverktyg för att få på dem? Skicka gärna PM eller ange på Formuet, tack!
    Gissar att du köpte hos Hydroscand. Det är snart dags att börja greja med min EMS-motor, med 7-ans primär o 5 vxl-låda. (Den blev också väldigt ren vid motortvätten.)

    Gjorde dom lådor i kokkil så sent som -81?

    Mvh
    Adam Zdunek

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 76 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng