99 GLi -81. Räddad från skroten. nybesiktad 24/8

Forum Övrigt Projekt / Min bil 99 GLi -81. Räddad från skroten. nybesiktad 24/8

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 46 till 59 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #495768
    peter engqvist
    Deltagare

    har inte blivit så mycket mekande senaste dagarna, har bara inte haft lust.
    har dock kört runt lite i området.

    Nu vet jag vad den gröna brytaren på panelen är till.
    Det är ett hemmasnickrat automatiskt parkeringsljus kopplat via bränslepumpens relä, även kylfläkten är kopplad via reläet.
    När motorn stannar med tändningen på så slocknar lyset och kylfläkten stannar.

    #495963
    peter engqvist
    Deltagare

    Har inte hänt så mycket sedan sist.

    Skulle byta bromsarna bak men gjorde annat istället.

    Gick loss på elsystemet och rensa bort den märkliga installationen från tidigare ägare.
    Konstatera att det kunde gjorts smidigare med mindre kabeldragning och åverkan på originalsystemet.
    Men nu är det återställt, Allt elektriskt fungerar som det ska och bilen blev några kilo lättare. (har inte rensat i kupén än)

    Bytte lite slangklämmor och smorde in gummidetaljer med gummiglans.

    Buda hem ett gäng navkapslar från tradera, och en oljekylare för 99:- till bruksbilen som numera har ett ordentligt oljebehandlat underrede.

    Bilagor:
    #496099
    peter engqvist
    Deltagare

    Fick ett litet ryck och bytte bromsarna bak.
    Allt var insmetat med kopparpasta och inte en skruv satt fast. hade nog kunnat använda gamla bromsskivorna, såg helt okej ut.
    Verkar som allt var nybytt innan bilen ställdes av.

    Hitta lite mer att fixa. tvärstopp i båda slangarna så det kommer inte fram någon bromsvätska till oken.
    Alla anslutningar lossnade lätt så det går fort att byta.
    Vänster hjullager kändes lite för trögt och höger kändes inte alls bra.

    Bilagor:
    #496120
    wallero
    Deltagare

    Har nya ljullager med hubbar till din 99 saab orginal 2 st om det ä intressant? Mvh Niklas

    Bilagor:
    #496124
    peter engqvist
    Deltagare

    Tack för erbjudandet, Men jag har hjullager.

    #496125
    wallero
    Deltagare

    Va ju synd

    #496455
    peter engqvist
    Deltagare

    Nya slangar på plats och dissekering av gamla slangarna. Tvärstopp.

    Tog en längre tur runt kvarteret och bromsarna känns ok.
    Känns nästan redo för en besiktning.

    Bilagor:
    #496464
    peter engqvist
    Deltagare

    Vakna tidigt idag och tänkte, äh vafan jag ställer på bilen och bokar besiktning.

    Gick igenom utan anmärkning.
    Firades med en liten tvätt.

    Enda problemet nu är att motorn går illa under körning och är svårstartad när den stått 20 min. går helt okej på tomgång.

    Bilagor:
    #496469
    Lsoderlund
    Deltagare

    Härligt, ett kvitto på ett bra jobb låter det som.

    Kanske är spridarna som är lite ingesatta? Kallstartsventil som hängt sig?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #496470
    Regin
    Deltagare

    👍 Grattis med besiktningen 👍

    Vet att en 99 GLi må vara lite unik på sitt sätt i dag –
    men åt andra sidan, den har även den ”rätta” tanken för en annan typ av konvertering…….😏

    Varför inte ”hinka i en B202/212sugis ’” 😎 👍

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #496472
    peter engqvist
    Deltagare

    Misstänker att spridarna läcker och inte flödar som dom ska. kommer in luft i slangarna efter att motorn stängs av.
    kallstartsventilen fungerar, har har tjuvkopplat den via en brytare och manövrerar den manuellt vid start..
    Annars får jag stå och nöta med startmotorn i en minut.

    Kommer nog inte bli någon motorkonvertering i denna, Den är i lite för bra originalskick och udda för det.

    Hinka ner en B212 i en 76a CC för många år sedan. Med andra kammar och ett 5 kilos svänghjul var den riktigt kul att köra.
    Var ganska mycket jobb att bygga om och regga.

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #496526
    peter engqvist
    Deltagare

    Kört några mil under helgen och justerat lite. Nu går den inte lika ryckigt och startar lättare vid kallstarter.
    Ställer jag upp co mer så slutar ryckningarna men då går den illa på tomgång.
    Spridarna läcker som såll.

    Nu har jag ett annat problem.
    Var meningen att hitta nått jag kunde ha som extrabil under vintern.
    Men jag tycker den är för fin för det.

    Bilagor:
    #496528
    Janne Hagnell
    Moderator

    Detta ständigt återkommande problem…😅

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #496529
    wallero
    Deltagare

    Du har fått den riktigt fin 10 poäng

Visar 14 inlägg - 46 till 59 (av 59 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng