Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum Modellspecifika forum OG900 Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

  • Detta ämne har 135 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-07 20:37 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 136 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #379133
    tuborg
    Deltagare

    Hej Regin!
    Vet ärligt talat inte men det är bra fart i avgaserna i alla fall men ska undersöka saken då jag inte tänkt mig denna möjlighet.
    Hej saabaero!
    Lutar nog mer åt bränsle men jag ska inte vara alltför säker.
    Röken är av skiftande karaktär. Lite blåaktig men det beror garanterat på att jag haft i en skvätt tvåtaktsolja i den första bensinen. Den har mest stått på tomgång och puttrat då var den ganska svart och spottade lite vatten, antagligen kondens.
    Efter den lilla turen igår på 15 km såg avgaserna helt ok ut knappt synliga.
    Den går fint på tomgång men när varvet blir högre misständer den och går på färre cylindrar, vilken hann jag aldrig konstatera igår.
    Hade av btr-en igår och blåste returledningen med tryckluft, det bubblade rejält i tanken.
    Har ingen bränsetryckmätare, bara en biltema och den vågar jag inte koppla in. Jag tvivlar på att jag skulle få det tätt, det är inga riktiga anslutningar i den.
    Jag har rengjort och dragit anslutningen på kylarbalken.
    Hallgivarkntakten har fått en dusch isopropanol, tändmodulen och tändspolen kan ju få en dusch också.

    Är igensatt avgassystem en klassiker? Jag har knappt hört talas om det men symtomen som beskrivs verkar väldigt likt. När jag tänker på sådant är det att det skulle rosta pga kondens. Möss har jag haft av och till i garaget men jag tycker det bluddrar på bra från avgassystemet men får väl lossa framme vid turbon och kolla.

    Tack för svaren så länge!

    #379134
    tuborg
    Deltagare

    Jag hade av grenröret och kände då på bladen på avgassidan, den tycktes gå lätt med ett pyttelitet spel. Den har trots allt varit med i nästan 30000!!! mil utan att bråka. Jag hade av slangen till spjällhuset och satte en gammal gummihandske för slangänden. den blåstes omedelbart upp. Det är ju inget vetenskapligt test men tyder på en viss rörelse.

    #379142
    e larsson
    Deltagare

    Bytte du tändkablarna?

    #379143
    saabaero
    Deltagare

    BTR kan ju vara lite lömsk ändå. Käglan kan ju kärva i öppet eller stängt läge.
    Blir det någon skillnad om du stryper slangen mellan fuelrail och BTR (kläm åt den med en svetstång eller liknande)?

    Om du ändå vill testa avgaset kan du dela det så långt fram som möjligt och ta en kort tur. (Tänk på att det blir varmt där det blåser ut avgaser)

    Har du möjlighet att testa en annan fördelare/hallgivare är det ytterligare en sak att utesluta.

    LH box är inte heller helt uteslutet.

    Hur är det med jord mellan motor och kaross ?
    Kollat jordpunkterna vid 4:ans insug ?

    #379144
    tuborg
    Deltagare

    Hej e larsson!
    Kablarna är bytta, visserligen till biltema, jag har haft sådana tidigare och då har det fungerat. De som satt på var Bosch silikon. Ingen skillnad. Originalkablar satt nog bara på -92 när jag köpte bilen.

    #379155
    tuborg
    Deltagare

    Ingen fara att klämma ledningen? Den är kort, jag är rädd att man kanske skadar anslutningsnipplarna. Jag gjorde ett bondtest med ett glas under utloppsslangen, det sprutade som Niagarafallet, så det var i alla fall inte stopp där.

    Det tråkiga är att jag inte känner någon med liknande bil.

    Ska kolla jordanslutningarna bums.

    #379158
    Regin
    Deltagare

    Har du testat koppla från APC systemet och då kört en runda med enbart GLT ??

    Vart i skåneland bor du då ??

    #379159
    M.Broberg
    Deltagare

    ja var bor du?

    jag har konverterat min 84as T16 till Trionic och har alla delar till org sprutet liggandes.

    jag befinner mig i Halmstad.

    #379161
    tuborg
    Deltagare

    Hallå alla!
    Var ute och testade.
    Klämde returledningen – då höll den på att strypas fullständigt.
    Slipade och rengjorde tre jordanlutningar två mellan insug 3 och 4 samt den som går till motorn längst fram. Den i frontbalken är fixad sedan tidigare.
    Lossade avgaset efter turbon, inte helt men så att en rejäl springa bildades.
    Dessvärre kvarstår problemet.

    Men tack för tipsen och sedan får man ju sett över detaljerna och det skadar aldrig.

    #379162
    tuborg
    Deltagare

    Jag bor i Ystad.
    Har ni grejer är jag alltid intresserad.

    Mvh

    Tuborg

    #379163
    tuborg
    Deltagare

    Hej Regin!
    Menar du att jag ska rycka anslutningsdonet under baksätet?

    #379164
    Regin
    Deltagare

    Hej Regin! Menar du att jag ska rycka anslutningsdonet under baksätet?

    Är det inte en säkring nr 10 APC ute i säkringslådan

    Jag hade testat rycka säkringen till APC, för då går han på GLT –
    och se om det gör någon skillnad.

    #379165
    Regin
    Deltagare

    Sedan en sak till…….

    WG’n kan du flytta den för hand –
    inte så att den ”luckan” på avgassidan i turbohuset helt enkelt har ”rostat/satt sig” ??

    #379166
    tuborg
    Deltagare

    Jag går ut och kollar.

    #379167
    tuborg
    Deltagare

    Har plockat apc-säkringen, ingen skillnad. Hur hårt sitter hävarmen på wastgaten? Det ser snyggt och rent ut. Ska man orka pressa hävarmen med handen eller måst man använda tryckluft? Jag kunde bara rubba den 2 mm.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 136 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng