Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum Modellspecifika forum OG900 Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

  • Detta ämne har 135 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-07 20:37 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 136 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #379168
    saabaero
    Deltagare

    Om den inte klarar laddtryck alls och inte mer än dryga 2000 rpm kan du släppa ideerna med APC.
    När motorn går som den ska och du få laddtryck kan du börja fundera på APC.

    Man brukar kunna röra wastegaten men den går trögt och man kommer åt dåligt.
    Förspänningen på WG ska vara ungefär ”halva pinnen”. Ganska vanligt att förspänningen är mer.

    Den gillade alltså inte högre bränsletryck.
    Reagerar den om du suger eller trycksätter vacumslangen till BTR ?

    #379169
    tuborg
    Deltagare

    Inte om jag gör det ”oralt” i alla fall. Jag testade igår men jag märkte ingen skillnad.

    #379171
    tuborg
    Deltagare

    Hej alla!
    Jag gjorde en upptäckt som i alla fall delvis är en mycket rimlig förklaring till problemet. Jag skulle testa armen som i ”tryckklockan” som styr wastegaten, den rörde sig inte. Lossade armen från wastegaten och tryckte den lite lätt med tryckluft. Den rörde sig!
    Wastegaten sitter fast!!!
    Nu lyder frågan? går den att lossa utan att det börjar läcka?
    Förmodligen rost.
    Ska försöka spruta lite rostlösare utifrån men det lär väl knappast hjälpa, det ska ju vara tätt.
    Någon som vet om man kommer åt den innifrån utan att plocka av den helt?

    #379176
    Regin
    Deltagare

    Ja, jag kände på mig att det kunde vara den.
    Har varit med om detta fenomen några gångar med turbo bilar som stått bra länge –
    visserligen ett par 9K 😛

    Du kan ta av DP (Down pipe) då kommer du åt och borde kunna se ”luckan” –
    men testa ändå med rostlösare och så en tång så försiktigt det går.
    Får du bara lite rörelse på det, så kommer det säkerligen ”bit för bit” 😉

    #379199
    tuborg
    Deltagare

    Har skruvat den på plats nu. I morgon ska jag testa och håller tummarna, åtminstone för en förbättring.

    #379232
    tuborg
    Deltagare

    Nej, så enkelt skulle det inte vara!
    Bilen går likadant.
    Återstår: lmm, databox, något konstigt fel med btr, bränsletrycksfel av något slag.
    Hur är det med magnetventilen till wastegate, hur yttrar sig fel där.
    Jag tappar sugen lite på skiten. Snart ställer jag in den i garaget igen och väntar sju år till.
    Det äter tid av hela tillvaron.

    #379244
    e larsson
    Deltagare

    Klart att det är frustrerande att inte hitta felet men ge inte upp. Varje sak du provar ger en mindre möjlig felkälla. Om du ledsnar så låt den stå nån vecka och gör nåt kul istället, när du har fått lite ny energi är det mycket lättare att tänka logiskt.

    En kärvande wastegate ger inte misständningar men den hade gett dig för högt laddtryck och då bryter tryckvakten bränslepumpen.

    #379248
    thoomas
    Deltagare

    Det är alltid intressant och spännande att följa felsökningar, lite som uppnystande av ett mysterie. Men jag kan förstå din frustation när det inte ger sig. Varje gång man hittar nåt som man fixar tror man att nu kommer det att funka.

    När min T16-84 hade stått i närmare 10 år gick den mycket illa och misstände vid uppstart. Svår att varva och gick oftast på 2 eller 3 cylindrar. Jag bytte då tändkablar vilket gjorde en stor skillnad även om den inte gick helt perfekt. Behöver säkerligen göra flera av de saker du fixat.

    Såg att du hade Biltemakablar som har några år på nacken. Har ingen koll alls på kvaliteten och hållbareheten på dessa över tid men om du kan låna några du vet är helt ok och testa kan det vara värt ett försök. Tycker mig genom åren ha fått en bild av att dessa motorer är kinkiga när det gäller tändkablar. Har även för mig att det ska gå att mäta upp tändkablar med det är överkurs för mig.

    Kämpa på! Håller tummarna för att du löser det.

    /Thomas

    #379254
    tuborg
    Deltagare

    Biltemakablarna är helt nya dessförinnan satt det Boschkablar. Ingen skillnad! Har kört på olika kablar genom åren men bilen har aldrig klagat annat än när det varit brott i kablarna.

    #379303
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!

    Många tips , ska också försöka mig på ett.
    Lyser ”check engine” lampan?
    Tycker dina symtom låter som för mager blandning på högre varv.
    Man kan misstänka att lmm inte fungerar så du kör på den s.k. ”limb home” funktionen, men då borde lampan lysa (om den funkar, lyser den på tändningen?).

    MVH/Gunnar

    #379304
    longjohn61
    Deltagare

    Nya tändstift säger du…. vad för sort har du i?
    Nåt annat än ngk ska du inte ha.

    Mvh Nisse

    #379306
    Regin
    Deltagare

    Fast å andra sidan, så är dom tidl LMM jo justerbara med en skruv 😛

    #379312
    tuborg
    Deltagare

    Detta var före check-enginelampans tid. Jag funderar också på att den inte får nog med bränsle vid gaspådrag. Nu vet jag inte hur limp home känns (eller så är det detta) men det är en tanke jag lutat åt hela tiden därför hade det varit kul att testa med en garanterat fungerande lmm.
    Tänsdtiften är NGK bcpr7es.
    Overkill med r men det gör nog inget.

    Tack för svaren Nisse och Gunnar

    Tuborg

    #379315
    M.Broberg
    Deltagare

    Du ska INTE har resistor stift.

    det är inte bättre eller overkill det är Fel.

    #379316
    longjohn61
    Deltagare

    Har du haft ur bensinpump? Inte ovanlig att gummi bälgen där nere går sönder och då får den för lite soppa.
    Lätt att ta ur på din bil och kolla😏

    Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 136 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng