Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 136 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 27, 2015 at 20:18 #380129

      Jag har jobbat hela dagen och är idiottröt men nu har du gjort mig nyfiken. Jag måste ut i garaget på en gång och snoka lite.

        september 27, 2015 at 21:33 #380155

        Nu håller jag tummarna!
        Jag hittade en gammal reparation av nämnda skärmade kabel som jag när jag erinrar mig måste ha gjort för riktigt länge sedan. Att skarva skärmad ledning blir inte alltid bra i längden.
        Jag har nu kortat ner ledningen och den räckte ända fram till kontakten så nu har jag skarvat helt intill kontakten till hallgivaren.
        Jag hoppas och tror en hel del på detta.
        Det är för mig ett väldigt tänkbart fel.
        Ska testa bilen i morgon bitti och se.

          september 28, 2015 at 07:16 #380156

          Jorpunkterna i framänden vid toppen strulade för mig å hav liknande fenomen. Gick inte att se något fel men det märktes av en slump när jag stod å torr gasade att den missade när jag kom åt kablarna. Det är nog bra om du ska ge henne en chans att byta bränslefilter oxå.

            september 28, 2015 at 22:19 #380193

            Kort genomgång av det som är gjort.
            Bytt:
            Tändkablar, lock, rotor, tändstift, tändmodul. Styrenhet LH- Jetronic, Lmm, bränslepump, luftfilter och bränslefilter samt bensin i tanken.
            Testat och rengjort:
            Btr, sjpällhus, Lmm, Turbo, alla “luftrör”, vakuumslangar och kopplingar på insugssidan, samtliga jorpunkter och spridare .
            Annat:
            Kollat bränsletryck och vakuum, det senare gav inte fullgott resultat på min Biltemamätare visade det 16 Hg/inch vilket är 2 för lite för att uppnå önskvärda 18Hg/inch eller mer.
            Jag drog idag en ny skärmad ledning från hallgivaren till tändförstärkaren men har inte hunnit testa detta ännu.
            Pluggat Egr-ventilen och reparerat fördelaren.
            Om inte den nylödda ledningen innebär någon förbättring återstår:
            Ytterligare en Lmm, nya spridare.
            Funkar det inte efter det får jag leta efter konstiga elfel.

              september 29, 2015 at 07:08 #380195

              Ger spjällägesgivaren rätt utsignal ?
              (På tomgång ska det vara kontakt mellan mittenstiftet och ett av de andra. På fullgas ska det vara kontakt mellan mittenstiftet och det som inte har kontakt på tomgång)

              Ett ytterligare steg kan vara att kontrollmäta givare, kontakter och spänningar i kontaktdonet till ECU. På det viset får du ett kvitto på att kablaget är ok

                september 29, 2015 at 08:43 #380198

                Det sitter ingen spjällägesgivare snarare en spjällägeskontakt med två kontakter i för ytterighetslägen på gasen och den är rengjord och kontrollerad. Ntc-motståndet är mätt och funktionen verkar ok. Jag mätte på kontakten till Ecu:n när jag plockade ut bilen för felsökning då jag hade jordningsproblem som nu är åtgärdade.
                Jag mätte alla punkter enligt verkstadshandboken och inget fick mig att höja på ögonbrynen.

                  september 29, 2015 at 11:43 #380212

                  Hej! Som framgår av ämnet. Den har stått sedan 2008. Tog fram den. Den startade mot alla odds. Den går ok på tomgång, gasar jag obelastat så tvekar den lite men svarar, ibland stryps den bara. Kör jag med den är det låga hastigheter på låga växlar som gäller. Den misständer om jag gasar och lever allmänt jäkel. Har bytt: Bensin, pump, fördelarlock, tändstift. Har rengjort: Lmm, egr, spjällkontakten invändigt ( den var fylld med motorolja ), spjäll, tillsatsluftslid, spridare ( så gott det går ) samt motortvätt, för att inte bli så skitig själv. Min tanke är lmm. Jag hade av den och mätte motståndet mellan stift 3 och 6 visade på ungefär 650 ohm och justerade ner det till 380 ohm. Inget händer. När jag lossar kontakten till lmm går den sämre men inte så mycket sämre (den går ju redan dåligt ). Finns det någon med svart bälte på gamla saabar i södra delen av Skåne? Eller någon som har en överbliven lmm som man kan testa med.
                  mvh
                  Tuborg

                  Tuborg:

                  Jag kan iinte se att du bytt bränslefilter

                    september 29, 2015 at 23:12 #380238

                    Hej Hubbe!
                    Jo, det är bytt (det står tre inlägg högre upp).
                    Jag har fått nya spridare idag. Jag ska sätta dit dem när jag får tid i veckan.

                      september 30, 2015 at 12:24 #380241

                      Skall bli spännande och se om det blir någon skillnad! Tycker däremot att det är kul att det är sådan uppslutning på forumet för att avhjälpa problemet med bilen. Härligt med Saab-andan!

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        september 30, 2015 at 15:00 #380249

                        Ja, det är fantastiskt att så många engagerar sig. Det är över all förväntan. Så många tänkbara anledningar som jag fått anledning att kika på. Nu är ju inte problemet löst ännu men jag är övertygad att med all hjälp från er därute kommer det inte att dröja allt för länge.
                        Hur som helst fäår bilen en sällsynt noggrann genomgång på grund av denna felsökningsprocedur.

                          oktober 1, 2015 at 15:10 #380277

                          Hej igen!
                          För vilken gång i ordningen vet jag inte.
                          Jag har lött dit en bit högkvalitativ mikrofonledning i stället för den gamla hallgivarledningen. Kanske att det blev en liten förbättring i gången men inget genombrott. Jag satte dit de nya spridarna också, samma sak inget nytt.
                          Jag trycksatte insuget med tryckluft igen och fann att det läckte vid spridarnas ingång. Det har tydligen varit så hela tiden. Jag märkte att de inte var riktigt intryckta och pressade dit dem.
                          En anings tillstymmelse bättre av denna åtgärd men huvudintrycket är detsamma.
                          Den verkade svara en aning bättre på gasen när den var obelastad, misstände inte lika illa.
                          Jag körde några hundra meter och den uppträdde som tidigare. Inget turboladd, bara upp till gränsen av det orangea fältet sedan misstände den å det grövsta. Den puffade också svart rök vilket tyder på att den får bränsle i alla fall.
                          Återigen lutar jag åt luftmassamätaren trots att den jag har gör att bilen går bättre än utan.
                          Jag har rejält tätt på insugssidan nu. Det enda som läcker är genom någon ventil till motorn. Jag hade riggat upp en mikrofon och hörlurar och det enda väsandet som återstår är från “vevhushålet när jag mickar upp där. Alla ledningar är pluggade vid testet bortsett från BTR och tändning.
                          Hur tätt ska det vara egentligen?
                          Jag hade ett tryck på ett par tre bar som sedan långsamt pyste ut genom motorn. Det är betydligt mer än jag inbillar mig förekommer under de mest avancerade övningar men utsätter bilen för.

                            oktober 1, 2015 at 16:11 #380282

                            bränsletrycksregulatorn har ett grundtryck på XX (säg 3 bar, står på dom. skilljer lite mellan olika motorer osv) då har den vid atmosfärstryck 3 bar. vid -1 bar 2 bar, vid +1bar har den 4 bars tryck

                            hänger du med?

                              oktober 1, 2015 at 16:17 #380283

                              Jag kopplade bort bränsletrycksregulatorn under tryckmätningen.

                                oktober 1, 2015 at 18:59 #380292

                                Har du provad med en annan fördelare?
                                Snart har du väl bytt allt på den 🙂

                                Vet att det är dyrt men ssk har nya lmm köpte en där för en månad sen 1295 kostar den.

                                Har kanske en .533 ecu som kanske funkar med din bil ,du har väl Lh 2.2 i den?

                                /Nisse

                                  oktober 1, 2015 at 19:46 #380294

                                  För många år sedan pajade fördelaren och jag behövde bilen frpn den ena dagen till den andra och fick tag i en annan. Den var inte likadan som original men fungerade. Under processen har jag reparerat den gamla och flyttat över hallgivaren till den, så jag har bytt den kan man säga.
                                  Jag köper ingen ny LMM om jag inte vet att det är den som är felet. Jag tänkte slänga i ytterligare en begagnad och testa när jag har vägarna förbi en skrot som har en. Det är den närmaste punkten på programmet men först ska jag sätta i en backventil till vevhusventilationen. Det sitter ingen på bilen men den har bevisligen fungerat utan tidigare. Den kommer till Mekonomen i morgon.

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 136 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.