Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum Modellspecifika forum OG900 Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

  • Detta ämne har 135 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-07 20:37 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 136 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #380295
    tuborg
    Deltagare

    Jag har bytt ECU också ingen skillnad.

    #380303
    saabaero
    Deltagare

    Är det något du inte bytt ?

    Om alla komponenter är bytta utan att det blivit någon skillnad får man väl tänka lite längre.
    * Mekaniskt fel i motorn
    * kablage
    * Någon ”ny” del har samma fel

    Är batterispänning/laddspänning normal ?

    #380304
    tuborg
    Deltagare

    Jag har mina funderingar kring LMM. Som jag nämnt tidigare är det ett lotteri att köpa begagnade delar. När man bytt och tror sig ha eliminerat felet går man vidare i tron att delen fungerar. Det blir liksom felsökning i kubik innan man hittar felet. Skulle man ha en donatorbil där man lånade över bevisligen hela delar och testade skulle allt förmodligen gå i blixtens hastighet som jämförelse.
    Men så är det med gamla bilar, det vimlar inte av dem och man får väl finna sig i den tråkiga verkligheten.

    #380310
    saabaero
    Deltagare

    Jag har kört åtskilliga mil med LMM urkopplad på ett LH2.2
    Nu var det förvisso några år nyare system men jag är ganska övertygad om att även en T16 -84 ska vara körbar med LMM urkopplad.
    Bilen går inte bra men den går att köra. Minns jag rätt går den bäst vid atmosfärstryck med urkopplad LMM.

    Funderar om du kan ha problem med varvtalssignalen till LH ?

    #380316
    tuborg
    Deltagare

    Varvtalssignalen? Kommer den inte från tändförstärkaren/hallgivaren? Tändförstärkaren är bytt och fördelaren renoverad. Tändningen står på 16 grader som föreskrivet på tomgång med vakuumslangarna pluggade.
    Varvräknaren i bilen går också.
    Har jag missat något?

    #380319
    M.Broberg
    Deltagare

    renoverad fördelare, är den funktionstestad i annan bil?

    #380320
    tuborg
    Deltagare

    Nej den är inte testad. Det ständiga problemet – har ingen att jämföra med. De hallgivarhaverier jag varit ute för har inneburit att lindningarna i spolen brukar ge sig och då blir det totalstopp.
    Jag hade en annan fördelare i och då var problemet detsamma som nu.

    #380323
    saabaero
    Deltagare

    Varvtalssignalen? Kommer den inte från tändförstärkaren/hallgivaren? Tändförstärkaren är bytt och fördelaren renoverad. Tändningen står på 16 grader som föreskrivet på tomgång med vakuumslangarna pluggade. Varvräknaren i bilen går också. Har jag missat något?

    Signalen går ju även vidare till LH.
    Dvs tändsystemet generarer en varvtalssignal som sedan ”delas ut” till varvräknare, APC, LH och diagnosuttag.
    Har inte koll på hur det är kopplat och var man börjar leta 🙁

    Funderingen var mer i stil med, hur reagerar LH på en dålig varvtalssignal ?
    Skulle det kunna ligga bakom dina problem ?

    Kanske finns det någon i klubben som har en LH – tester och ett TSI-instrument som kan låna ut det ?

    #380331
    tuborg
    Deltagare

    Problemt löst!
    Satte i en backventil till vv och en ny LMM.
    Luftmassamätaren var kass.
    Bilen går kanon nu!
    Nu återstår kosmetika:
    Ny ratt, hjulinställning, färga hatthyllan till rätt nyans, fixa spärren till växelspaken och lita annat smått och gott.
    Har ni pinaler som ni vill bli av med så hör av er.

    Tack alla för all hjälp. Jag hade förmodligen fortfarande stått på öronen i motorrummet än och slitit i de resterande hårtottarna utan er.

    Tuborg

    #380333
    longjohn61
    Deltagare

    Skönt att det löste sig!!
    Du har kanske blivit klokare med under denna resan :-))

    Vart den ändå en ny LMM eller en till från skroten?

    /Nisse

    #380334
    tuborg
    Deltagare

    En från skroten, man ska väl ha tur någon gång. En ny kostar väl skjortan har jag sett.

    #380336
    Janne Hagnell
    Moderator

    Skönt, grattis!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #380337
    saabaero
    Deltagare

    Najs att du hittade felet till slut!
    Intressant att en kass LMM kan göra bilen obrukbar

    #380452
    saabgunnar
    Deltagare

    Ursäkta men hade du inte provat med en annan LMM redan tidigare utan resultat?/Gunnar

    #380454
    exlssn
    Deltagare

    Kul att det löste sig. 🙂

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 136 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng