Äkta finsk og-sleeper!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Äkta finsk og-sleeper!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Äkta finsk og-sleeper!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 189 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 23, 2012 at 05:01 #190333

      Har du kollat alla vaccumslangar? Jag tänkte mest på den till tryckklockan på fördelaren

        april 23, 2012 at 06:56 #190334

        Hej ReinO! Jo, jag har både skruvat den och sedan byglat den, alltså kopplat för bi den. Det var inte den.
        Och Broberg, ja, jag har nya silikonslangar i hela motorrummet och kollade igår att alla satt som dom skulle.

          april 23, 2012 at 18:59 #190339

          Nu tror jag att jag hittat lösningen på problemet!

          Det där ni skrev om tändkablarna och fördelaren fick en liten klocka att ringa i mitt bakhuvud, och jag kom att tänka på att jag nånstans, nångång, tycker mig ha läst om en MV som ställde till tändningen eftersom den monterats för nära tändspolen. Jag satte ju min MV så här:

          Idag testade jag att flytta tändspolen ett par centimeter längre ifrån, och nu går den nästan rent. Lite kan den ännu rycka när laddet stiger över 0,5, men inte mycket jämfört med tidigare. Ska flytta den ännu lite till, och förhoppningsvis går den helt rent sedan – så jag kan montera tillbaka vänsterhögtalaren :king

          Nu stiger laddet lättare upp till 0,7, oberoende i vilka växlar man trampar i. Bilen mådde uppenbart bra av denna lilla fix.

          Tack till er här på forumet för bollplankshjälp! Man kommer längre ju fler hjärnor man har att ta till.

          Mvh,
          Mathias

            april 23, 2012 at 21:39 #190357

            Om man ändå inte använder orginalslang så kan man skruva MVn i två fabriksupptagna hål som finns under “snoken” som går upp från luftburken på vänstersidan. Blir nästan osynligt (besiktningsvänligt) och inga störningar från spolen, men det går åt myyyycket mer slang.

            MVH

              april 24, 2012 at 07:24 #185224

              ja det kunde säkert vara en idé, att byta tändspole. MV placerade jag just där delvis för att inga slangar skulle ligga mot några rör, dels för att det blev kortaste slangvägar så vilket jag tänkte att kanske ger snabbare respons. Ska se vad besiktningsman säger… men det står inget om nån maxeffekt i mitt registerutdrag, så med lite tur har jag byråkratiskt sett “rätt” att trimma den :D. Det skulle också gå att flytta tändspolen längs balken till ovanför batteriet, vid strålkastaren. Vad tror ni om det? Eller skulle spolen “kommunicera” med batteriet om den kommer för nära? Har iofs vaga planer på att flytta batteriet till vänster sida av motorrummet så småningom.

              Tack för tipsen, ska byta tändspole!
              Mathias

                april 24, 2012 at 21:03 #190369

                Tog en sväng till Motonet idag (har ni förresten det i Sverige? lite som Biltema men även med märkesgrejor) och införskaffade:

                Tändkablar
                Tändspole
                Rotor
                Fördelarlock

                Så nu ska vi se! :king

                  april 26, 2012 at 20:48 #190402

                  Här på min lokala skrot har jag fått nos på en 900 med smått intressanta baklampor:

                  Vilket år kom de extra lamporna på 900:ans baklucka? Detta är ju väldigt ovanligt, något man nästan aldrig ser. Inte så värst överraskande har jag detekterat rost på min baklucka och borde i något skede slipa upp och måla om fältet för lampor och reg.skylt. Jag är lite sugen på att då sätta dit dessa lampor istället eftersom jag också planerar att trubbkonvertera… Vore dock kul att veta lite kuriosainfo om dem, vad den här bilen är av för årsmodell och ifall de är bolt-on. Och hur ser plåten ut under de extra baklysena? Är det bara taget hål för kablarna eller är lamporna helt infällda? Några problem med besiktningen?

                  Mvh,
                  Mathias

                    april 26, 2012 at 20:57 #190403

                    @Sc24 wrote:

                    Det är en MY 79 allra första årsmodellen på OG 900
                    och nog den enda som har dom lamporna om jag inte minns fel….

                    Sorglig skick och bild 🙁

                    Stämmer. Samt 99 CC.

                      april 27, 2012 at 03:03 #190404

                      Värt att notera, ifall du vill köpa delar från den där och använda dom på din bil, är att du måste ha lyktglasen samt insatserna(!) till dom. Trodde själv att glasen skulle passa över senare insatserna, men så är icke fallet.

                      Bara så du vet. 😉

                        april 27, 2012 at 08:02 #190406

                        Nähä, just det. Men med insatser passar de direkt i karossen? Och vad kommer besiktningsman att tycka ifall jag plockar bort extralamporna på bakluckan?

                        Jo, det är en sorglig bild, den där bilen vore riktigt fin annars, gillar den gröna färgen skarpt. Det enda som egentligen finns kvar på den är baklamporna, samt emblemen. Det har tydligen suttit automatlåda i den. Jag tycker det vore lite speciellt att byta till de här baklamporna, de är så sällsynta. Här är en bild till:

                          april 27, 2012 at 08:58 #190408

                          Förstår att det talades om 900 men söker Du baklucka samt lyktor kan du ju även hålla utkik efter 99 cc. Om inte denna lucka är för risig så plocka vet jag! Inte alldeles lätt att hitta idag. Även ventilationsgallren är ju värda att ta reda på för att din bil ska få en mer personlig prägel. Och grillen!!!!! Letade länge efter en 79-grill till min och hittade den till slut på en skrot, men den bilen var i övrigt halvt pressad, därför togs inget mer. Grillen i fråga satt bara på årsm 79, så om du nån gång får för dig att trubbnoskonvertera kan det ju va gött med lite grillvariation. 😛

                            april 27, 2012 at 18:06 #190415

                            Baklucka i sig söker jag inte men eftersom lacken på min har börjat bubbla längs listen, så är jag lite sugen på att samtidigt som jag fixar det ta bort de extra lysena på luckan (samt listerna) för att få lite 99-stuk på baken. Är det något annat som skiljer den här MY 79:ans baklucka från min, annat än hålen för kablarna? Jag ser nu att handtaget/regplåtslyset är i metall på 79:an, kanske jag skulle ta det också…

                            Vill minnas att bilen saknade front helt, samt motor, men finns grillen kvar ska jag ta den!

                              maj 7, 2012 at 18:44 #190553

                              Nytt kapitel, vänder blad. Bytte tändspole, rotor, fördelarlock och stift förra veckan. Bilen går nu rent och laddar just under 0,7 som mest. Laddet är stabilt, så WG och även bypass torde därmed vara ok.

                              För att vara på den säkra sidan vad gäller störningar mellan tändspole och MV placerade jag spolen så här:

                              Tror dock det var stiften som var den största boven i dramat. De hade liksom tjock, gråvit, hård beläggning på som såg bubblig ut, som… munherpes :wacko alternatvit väldigt grovt, tjockt sandpapper. Har tänkt googla lite om tändstiftsdiagnostik men det har inte blivit av än. De var dessutom dåligt dragna och såg ut att ha läckt lite.

                              Så idag beslöt jag att göra bruk av de grejor jag hämtade på skroten samma dag som jag öppnade denna tråd: Trubbdelarna :teeth . Igår på kvällen värmde jag lödkolven och förberedde blinkersanslutningarna lite, så nu var det rätt lätt att plocka på grejerna. – Förutom att jag inte vetat att jag även borde ha plockat strålkastarnas nedre fästen, de små plåtgrejerna som fäster i rambalken. Först tänkte jag att det kanske går att modda originalen lite, men kom fram till att det är bättre att hämta de riktiga på skroten inom en snar framtid istället. Så jag bara drog till de övre skruvarna ordentligt istället, och kombinerat med blinkersen blev det helt ok stabilt ändå.

                              Några trubb-kofångare har jag inte än så trynet har lite underbett, men jag tycker ändå bilen blev jäkla mycket snyggare än original. – Speciellt som jag valde att plocka med mig en 99-grill istället för sedvanlig trubb-900-grill från skroten. När jag kapade bort de smala fältena på sidorna av grillen fick den perfekt bredd, och helhetsintrycket är cleant med raka och rena linjer. Utan de smala fältena på sidorna ser fronten bredare ut. Däremot har 99:an tydligen lite spetsigare huv än 900, och om man tittar närmare ser man att grillen inte följer riktigt samma linje som motorhuven. Men enligt mig är det helt klart acceptabelt.

                              Så här ser den ut nu:

                              Skillnaden är markant om man jämför med hur den såg ut i januari:

                              Så det här känns som ett rätt stort steg faktiskt. APC spelar rent, trubbens viktigaste delar sitter där och bilen överlag börjar kännas tämligen fräsch. Nu vill jag bara få mina clips till navkapslarna och halvannan meter vitt gummi att skära till en uppsättning rallyskvättlappar ur, så är jag redo att cruisa i sommar!

                              Häls,
                              Mathias

                                maj 7, 2012 at 19:46 #190554

                                Har du fler bilder på hur den ser ut med trubbstrålkastare men inte kofångare? inte en kombo man ser ofta.

                                  maj 8, 2012 at 08:12 #190563

                                  Nej det är inte så ofta man ser det, har bara stött på det på en enda bild på nätet. Ska fota och sätta upp, både bättre och sämre vinklar 🙄 Största problemet är att det blir en glipa mellan strålkastare och kofångare så ribban som originalgrillen stöder mot står fritt lite fult. Men som sagt, ska fota!

                                  Mathias

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 189 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.