Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Automatlåda bensinförbrukning/komfort
- Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-24 09:09 av .
- FörfattareInlägg
- 22 april, 2013 kl. 06:38 #26173
arcsmile
DeltagareNågon som har en uppfattning av hur automatlådorna på 900orna är samt hur mycket extra soppa de drar jämfört med en manuell låda? Är de obekväma att köra på något sätt med tanke på att man inte har 5 vxlar?
22 april, 2013 kl. 08:22 #195535svartvit
DeltagareJag har just köpt en 900 S med ”tomatlådan” och är bara så förvånad att det inte var kriminellt att sälja sånt skräp på den tiden 😉
Jag köpte den själv med avsikten att byta ut lådan på sikt och som det är nu blir bilen mest stående. Nöjet med att köra 900 försvinner nästan helt, men då brukade jag köra mest på motor- och landsväg. I stan är det helt ok.Jag har förstått att det är ungefär samma låda som satt i Volvo Amazon och det säger väl en del ..
Förbrukningsmässigt drar den ungefär 25 % mer än min T16 med manuell, och då kör jag klart gubbigare på motorvägen. Drygt alltså.
En fördel om man letar fin 900 är ju att det av naturliga skäl finns fler lågmilare med automat.
22 april, 2013 kl. 08:34 #195536joh900
DeltagareT16 automat med 3″ borde låta rätt gött…. Och med lite ökat ladd borde den ju bli ganska kvick med tanke på utväxlingen. Skulle vilja provköra en, men vill kanske inte ha en… 😀
22 april, 2013 kl. 12:13 #195539svartvit
DeltagareLjudet ja, bland det viktigaste med Turbo 16, är inte heller detsamma. Det är klart mindre fiskebåtsdunk, mer som en ”vanlig” fyrcylindrig bil. Kan avsaknaden av svänghjul göra så stor skillnad, eller inbillar jag mig?
I mina storstilade planer ingår att före lådbytet etanoltrimma och köra för allt vad automat-tyget håller 😎
Ursäkta trådstölden..22 april, 2013 kl. 14:18 #195542morsole
DeltagareVad jag vet är det inga med vettigt trim på turbo som dödat en ”tomatlåda”; de lär vara betydligt starkare än den manuella…
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
25 april, 2013 kl. 09:08 #195572arcsmile
DeltagareOk tack för svaren! Nu blir det förhoppningsvis en manuell, vi kör ganska mycket längre sträckor så då kan det ju vara skönt med en högre växel 🙂
25 april, 2013 kl. 10:34 #195576saabaero
DeltagareProvade en T8 aut och det var ingen kul bil alls.
25 april, 2013 kl. 16:22 #195578morsole
DeltagareDu borde testa en 16v turboautomat med röda spridare och etanol i tanken samt lätt uppställt tryck… (900S-91aut)
Vi har en S stående här, den gav upp antagligen på grund av för lång kedja; vi fick den till skänks så priset var rätt.
Men den gick så in i under tiden den gick; frugan ville först göra av med den, efter en tur till närmsta köping så ville hon behålla den!
Varvar gör den, så klart, men den sticker fint vid omkörningar och är stark som f..
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
26 april, 2013 kl. 07:37 #195583turbocab
DeltagareMen vad drar den i det utförandet? 1,5-1,8 på E85?
27 april, 2013 kl. 08:04 #195597samppo
DeltagareJag har haft flera T16 med automatlåda och nu även bruksbilen med sådan. Hade mina fördomar innan, men nu är jag helt nöjd. Det lite högre varvtalet på landsväg blir man fort van med. Bränsleförbrukningen är ganska nära vad Saab uppger, om inte aningen mindre, däremot tar cabben aningen mer, iaf nercabbat.
Det kommenterades om att turbogurglet skulle vara dovare på automatare. Absolut inte, kanske har du annat än original avgassystem. Kan säga detta med erfarenhet av ca. 10st T16 manual/automat.
27 april, 2013 kl. 10:23 #195599morsole
Deltagare@Turbocab wrote:
Men vad drar den i det utförandet? 1,5-1,8 på E85?
Nu fick jag kedjeproblem på just den bilen; den bara kördes utan genomgång, hade nog inte skötts så där in i bra vad gäller oljebyten.
Men nog drog den soppa, fast den var djävulsk rolig att köra! Låg säkert runt 1.5 på etanol
Ska byta motor under sommaren; lägger i en I – motor jag fick nästan gratis; då borde ekonomin bli aningen bättre också!
Kör alla bilar på E85, det är i mina ögon det ultimata bränslet i dessa tider.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
13 maj, 2013 kl. 21:57 #195783jolin
DeltagareMin otrimmade T16 aut drar runt 0.95 blandad körning. Det är mycket, jämfört med en T16 med manuell låda. Kan tänka mig att momentomvandlaren ger c:a 10% i merförbrukning, och den låga utväxlingen 10% till.
I sådär 90-100 km/h står man ut med varvet, skulle inte vilja långköra på motorväg. Eftersom jag gärna kör på krokiga mindre landsvägar, är det inget större problem för min del. Bilen går som ett spjut och uppbyggandet av tryck i momentomvandlaren ger en extra ketchupeffekt som är rent beroendeframkallande.
Växlarna ligger ungefär som man kan tänka sig 2:an, 3:an och ett mellanting mellan 4:an och 5:an på en 5-växlad bil med 6:ans primär. Rätt lågt alltså. Det har funnits någon ”ekonomiutväxling”, men det är inte lika lätt att hitta info om primärväxlar för automat som för manuell.
24 maj, 2013 kl. 09:09 #190988svartvit
DeltagareSådär, nu har jag lite mer statistik. Efter byte av en termostat som fastnat i öppet läge tillsammans med varmare väder sänkte jag förbrukningen från 0.94 till 0.86. Nu har jag etanolkonverterat och med nästan bara etanol i tanken blev det en medelförbrukning på 1,23. Det blir ju ungefär 40% mer, men med något mer stadskörning. Ja helt nöjd kan man ju inte vara. Jag säger också 20-25% skillnad mot manuell.
Angående utväxlingen är min teori att den ändå är den som ger bäst ekonomi, med tanke på momentomvandlaren. Tydligt är att den inte tål något moment alls innan den börjar slira ordentligt. Att då höja utväxlingen skulle innebära höjt moment, mer slir och i slutändan kanske ännu större förbrukning.
Sedan får jag kanske ta tillbaka, det med T16-ljudet. Frugan drog iväg när jag stod bredvid och det lät riktigt härligt, som det ska. Jag har något vaj med tomgången som inte vill komma ner ordentligt, vilket kan göra att den just på tomgång inte låter så fint.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.