Blårökande 9-5

Forum Övrigt Allmänt Blårökande 9-5

  • Detta ämne har 43 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-08 19:50 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19950
    gagnefsbon
    Deltagare

    Saab 9-5 00 el 01 med lättrycksturbo vilken blåryker i samband med start, drar också en del olja. Har gått ca 20000 mil. Känner inte till fakta om bilen i övrigt då den inte är min. Kan det vara turboras på gång eller är det oil sludge eller kan det vara en kombnation. Om jag har fattat rätt så beror oil sludge på vevhusventilationen. Går denna att rengöra?

    #138842
    phermansson
    Deltagare

    Vevhusventilationen bör uppgraderas om det är inte är senaste versionen, kostar 315:- för en sats har jag för mig. Men blårök är ofta turbon, vet du om den är bytt? Kolla annars forumet på stcs.nu, där finns en massa skrivet om blårykande 9-5or.

    #138859
    nbottning
    Deltagare

    mest troligt turbo. bara att demontera ”snorkeln” och känna om axeln glappar.

    vissa bilar sotar kolvringarna fast på. fyll loppen med ca 2dl 556 var (eller liknande medel, wd40, sonax)över natten. kör ur det med stiften ur, byt olja ocj hoppas på förbättring.

    #138863
    97sonett
    Deltagare

    inte alls säkert att turbinaxeln glappar, kan vara helt ok på de aggen.
    kolla om det är blött av olja bakom turbinhjulet på avgassidan, kollas lättast om du tar bort d-p:n och tittar in i turbon bakom turbinhjulet med en spegel.
    även känna om axeln glappar givetvis.

    Kan även vara tätt i vevhuskanalerna i vkp:n, kolla det med. även kolla så att den lilla backventilen från vkp:n till spjällhuset inte är trasig, mycket viktigt på dessa motorer.

    om allt är som det ska så kan man pröva med att fylla varje cylinderlopp med sonax eller liknande, fyll upp loppet, kolla efter någon timme är det tomt i någon av cyl så sitter troligtvis den oljeringen fast, fyll på igen och håll på tills vätskan stannar kvar.

    och givetvis ha nya vevhusuppgraderingen på plats.

    #138867
    saabaero
    Deltagare

    Att avgöra om en turbo är frisk eller inte mha glappet är inte helt lätt. Även en ny turbo har ett ”rejält” radialspel i lagringarna.

    Det man kan vara observant på är om radialspelet är så stort att fläktvingarna kan ta i eller börjat gnaga i godset utanför.

    Man kan även känna efter axialspel och det ska vara närmast obefintligt.

    #138870
    hotrodder
    Deltagare

    På min 9-5 byttes turboagget första gången på 11 000 mil. När den gått drygt tretton så tog maskin 1 liter olja på 30 mil, blårök som katten vid kallstart så turbon byttes igen. Den kändes inte alls glapp men blåryken försvann, däremot inte förbrukningen. Man krånglade först med diverse mods på vevhussidan men först när motorn revs och fick nya ringar så gick förbrukningen ner på noll.
    Min är servad, har prickfri bok och skött enligt Saabs kriterier och som tur gick alla arbeten under den retroaktiva motorgarantin. Den har strax nått 20 000 mil och drar idag inte fullt en liter (ibland mindre) mellan oljebytena som sker på 1000 mil. Anledningen är som tidigare att den rullar mest till och från Berits jobb som ligger drygt 8-9km bort.

    #138930
    mats jonsson
    Deltagare

    Hmm. Känner igen problemet med blårök vid start på min -02:a. Har gått 14500 mil. Fullservad hos Saabverkstad. Mest landsvägsmil fram till 13000. Därefter mest stadskörning. Sump togs bort vid 13400 och rengjordes. Inte speciellt kladdig och inte speciellt mycket koks. Sugsil byttes samtidigt. Var till 50% igenkoksad. Uppgraderade även vevhusventilationen. Står sedan några dagar med 5-56 i cylindrarna. Har inte kollat så noga på hur mycket som har försvunnit. Kör runt motorn varje dag och fyller på nytt. Köpte en dunk 5-56 på Swedol för 800 spänn. Jag tror att de genomsnittliga oljebytesintervallen har legat på 1500 mil. Utgår i från att verkstaden har fyllt på longlife-olja. De senaste oljebytena är gjorda vid 12900, 13500 och 14000 mil. Ska lyfta på ventilkåpan och kolla hur det ser ut där..

    #138950
    mats jonsson
    Deltagare

    Nu vet jag mer. Jag har lyft på ventilkåpan. Finns ingen gelé vare sig där eller i kedjetransmissionen. Det är kliniskt rent. Har kollat lite om historiken på bilen och det är på 14500 mil utfört 9 oljebyten. Det tionde ska göras när jag är klar med ”5-55-behandlingen” Vid alla oljebyten utom ett har det använts Mobil 1 long-lifekvalitet av återförsäljaren. Alla auktoriserade oljebyten har utförts av samma auktoriserade verkstad. Vid ett tillfälle har en svindyr Castrol-olja använts. Men tyvärr. Oljeskrapringarna tycks sitta fast på tre kolvar…:-( -Hur f-n ska man kunna ge en motor en bättre vård än vad denna har fått? Och ändå händer detta. Nu ska jag ut och köra runt startmotorn en halvminut och fylla på mer 5-56!

    Jag kan tillägga att det här har inte varit någon problembil i någon bemärkelse alls. Det är i princip inga reparationer gjorda på den. Bromsbelägg har bytts vid något tillfälle samt två bromsskivor. Bakre stötdämparna lär ha bytts vid 11000 mil. Tändkassetten på någon slags kampanj och sedan jag köpte den har jag bytt helljus reläet, några bussningar i bakvagnen och en yttertemperaturgivare nyligen. Den visa +23 när det var -15 så uppvärmningen av bakrutan slog ifrån hela tiden.

    Jag har de senaste 11 åren haft ett antal (runt 10 st) VW, mestadels Passater, som tjänstebil och kört över 50000 mil med dessa och där har det varit garantireparationer vill jag lova. Och ideliga framvagnskampanjer. Den första var en -98 som stannade för gott utanför Borlänge efter 1600 mil. Den fick de aldrig fart på fast den togs till Svenska VAG varefter den togs ner till Tyskland. Fram till för till för ett par år sedan så fick jag varje vinter binda ihop bakdörrarna från insidan med spännband eftersom låsen inte fungerade när det var kallt.

    #138951
    stefan w
    Deltagare

    Om kolvringarna sotat fast borde väl kunna avgöras med kompressionsprov.

    På min 9-5 small balanskedjan på 11000 mil. Verkstan skjöljde ur sumpen genom att göra 2 oljebyten med en stunds tomgångskörning emellan. Bilen var ändå körbar så jag körde tills verkstan hade tid att ta det. Eftersom det blev en del spån i sugsilen så byttes den ut i samband med reparationen samt att sumpen rengjordes. När spektaklet ändå var igång så fick dom byta allt i transmissionen, jag fick betala 5000:- själv och resten gick på garantin.
    Sen dess är vevhusventilationen uppgraderad kostnadsfritt. Nu till sommaren slutar garantin att gälla eftersom bilen är reggad 20010821 och det då gått 8 år, sen ska jag serva själv.

    Jag har bytt olja varje år eller på max 1000 mil, vilket som nu kommit först, eftersom jag kör en del stadstrafik. Oljan är helsyntet som Saab tillhandahållit, tror den heter Neste.. nånting. Sen kommer jag troligen att köra på OKQ8 Formula Excel som är en helsyntet 5W-40… rekomendationen säger visst 5W-30 men det fungerar säkert ändå.

    EDIT.. Mats… kan det vara så att du sluppit detta om du pressat bilen värre? Jag skämtar inte nu, jag tror lite grann att en del problem skulle kunna undvikas om man använde blyfoten lite mer :confused:

    #138959
    mats jonsson
    Deltagare

    Stefan! Du har nog rätt vad gäller blyfoten. Jag tror på den teorin. Problemet är att jag knappt har fått provat bilebn sedan jag köpte den sommaren 2007. 90% av familjen mil varje år sker i en rutten VW eftersom jag har en sådan som tjänstebil. Resterande del står Saaben för och mestadels med hustrun bakom ratten. Till affären. Ner på stan. Lämna ungarna på skolan 800 m bort. Hämta ungarna på skolan. Fortfarande 800 m bort. Bilen blir ju aldrig varm. Och det är därför jag har bytt olja på den så tätt, 500 mils intervall, under den tid jag har haft den. Och när hon har fått för sig att åka de fem milen till Norrköping på egen hand så kan jag inte tänka mig att hon har pressat den. Förmodligen har väl motorn varit halvvarm när hon har kommit fram. Nu är det dock bättre tider på gång. Förmodligen kommer jag och Volkswagen att skiljas åt för gott inom kort. Nytt tjänstebilsavtal gör att det kommer att kosta multum att ha tjänstebil där jag arbetar. Trots att den används i tjänsten. Nettolöneavdraget kommer vida att överstiga förmånsvärdet vilket i sig torde vara unikt. Och en Vector 2.3t -02 med stora stereon och skinn kommer att få uppleva vad den ursprungligen var byggd till. Jo jag skrev inte det: Jag arbetar i Nyköping och har knappt 7 mil till jobbet här från Katrineholm. Så vid Nyköpingsbro kommer man att fälla ut landningstället och sedan har man några kilometer till på E4:an innan man sätter hjulen i backen… -Jisses! Även jag kommer att få ett nytt liv…

    #138961
    sabbe
    Deltagare

    Kan nog stämma det du säger Stefan.
    Både att få ventilrotation och kolvringsrotation fodrar högre varvtal på moderna motorer.
    4-5000 rpm någon gång i veckan skadar inte.

    Angående tidigare förslag från Stefan i en annan tråd att låta göra en motorsköljning av t.ex. Bilstein tror jag inte hjälper alls.
    vi testade detta på mitt arbete med en kleggad motor som vi hade demonterat för provet för dokumentation.
    Spolutrustningen använder en fotgenliknande lösning som används i ca 100 motor innan den byts ut. Man kan alltså ha mer ”slam” i motorn efter en sköljning än innan då upp till 1 liter blir kvar. Det som blir kvar tunnar ut den nya oljan så att friktionen minskar vilket förklarar firmans påstående att man får sänkt bränsleförbrukning efter en ”rengöring” av motorn.
    Nogon rengörande effekt på klegget fick vi inte alls.

    Sabbe

    #138962
    mats jonsson
    Deltagare

    De här ”motortvättsutrustningarna” tror jag inte alls på. Då funkar det säkert lika bra med Motaloy om någon kommer ihåg denna dundermetod. Jag arbetar på en lastbilsverkstad och får se en hel del. Varje dag. Min bestämda uppfattning är att när avlagringarna väl har kommit på plats så är de svåra att få bort. Ibland kan vi få köra oljetråg på misskötta motorer i hetvattentvätten flera gånger innan de blir rena. Och motorhaveri på en 16-liters Scania V8; -det är grejer det. Här är det krafter som verkar. Och mycket pengar flyger sin kos. Folk bekymrar sig för att de får byta motor i sin Passat för 35000:- Montering av en ny motor på en Scania V8 idag är lite dyrare. Räkna med 350000:- + I bästa fall.

    #138963
    stefan w
    Deltagare

    Njae… motorskjöljningen föreslog jag som ett bättre alternativ till att slå i olja och diesel och sen köra motorn om man nu tänker skjölja..

    Tror inte det fungerar när det handlar om oilsludge, då är det nog bara att riva och göra rent.

    Däremot att dra ur bilen riktigt ibland är nog inte fel, isynnerhet om man kör mycket stad.

    Jag anser att problemen kommer av att serviceintervallerna är åt he***** för långa. Låga servicekostnader är ett försäljningsargument idag också. Byt olja mer ofta och välj bra olja så är minst halva jobbet gjort.
    När jag hade timmerbilarna, båda gångerna Volvo F12 bytte jag olja på 1500 mil, eftersom jag hade kran så hade jag en del tomgångskörning och jag ansåg att sparar man på service är det ett fattigdomsbevis. Sen kan jag ha varit väl ambitiös men jag hade aldrig nåt motor eller transmissionsproblem alls på nån av bilarna.

    Sista F12an var en -90. När den var ny drog den 70 l motorolja på 2000 mil, ändå sa verkstan att den höll sig inom normerna, vid 7000 körda mil gav det sig till att hamna på ca 15 l på 1500 mil.. :skull:

    Fars gamla G89a gick nästan 60000 mil utan renovering, det var mycket bra för den motortypen och den körningen, den var välservad, återigen var det servicen som gjorde det.

    Min 9-5 har 2000 mil eller 15 månader i intervall på oljebyte, läser man finstilt så står det att övervägande stadskörning så är det 1000 mil eller 15 månader som gäller. 1000 mil i stad, och 15 månader med oljan som den torde se ut då, det känns inte bra.

    Motaloy… var inte det nån tablett..??

    #138972
    mats jonsson
    Deltagare

    Jo. Motaloy var en tablett. Fantastisk uppfinning. 😀 Scania har mindre acceptans för oljeförbrukning jmf den du hade på F12:an. 0.3% av bränsleförbrukningen anses vara acceptabelt men normalförbrukningen brukar vara mycket mindre. En viss del av problematiken på B235 och B230-motorerna finns även på en del motorer i tunga fordon. I min värld på Scanias 470-motorer. Frågan är om den förlängds motorgarantin från Saab täcker fastsatta kolvringar? Det är egentligen inget riktigt oilsludgeproblem även om det är en av delorsakerna till oilsludge. Som jag ser det. Orsaken är ju som bekant de klena ringarna på kolven. En del löser det här problemet med att sätta i stakar och kolvar från motorns 9000-variant. Lite stabilare grejer i de motorerna…

    #138975
    fredrik
    Deltagare

    Sluta gnälla! Detta är ju Saabarvet från när Saab var Saab & blåryckte gött! Motorer byttes i parti & minut & så vidare!!

    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng