Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
- Detta ämne har 423 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-05 20:07 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
@Esak wrote:
En klart udda vagn du kommit över. Kul att se IC-lösningen tex, ett tillvägagångssätt få nog skulle välja idag men förmodligen kändes som det enda rätta då. Hoppas du får ordning på motorn och lådan, men det där fixar väl du i ett nafs Urban? 🙂
Märklig anordning i baksätet där. Skruva upp luckan nu, jag är nyfiken!
Lådan är bara å byta – alla delar finns
Motorn, tja det löser sig nog när jag börjar rota lite. Funder lite vilket elschema jag ska använda… Verkar ju vara en å annan extra elkoppling 🙂Luckan var det ja …. Gissar att det kan vara nått spår efter mobiltelefonmontering men det visar sig nog även det.
Profilrören skulle kunna vara fäste för ett lastskydd eller nått sånt 😕@Big Nyz wrote:
Varför har man monterat dubbla bypassventiler?
Man brukar montera större alt dubbla när man kör med bamseturbo för att all luft ska bypassas.
Verkar lite overkill på en bil med mindre turbo 😛 men det kanske har suttit andra saker under huven tidigareDags för en update med mer roliga saker 🙂
Diverse mätuttag
Bränsletryck
Tryck efter turbo, före IC
Tryck efter luftfilter
Lambda ?
IC
Upptäckte att kylaren är sänkt lite.
Det i sin tur gör att kylaren måste lossas och fläkten plockas bort för att lyfta motorn
Grenrör med äkta T25 fläns. Finns nog inte så många av detta grenrör 🙂
Detta är dessutom sprickfritt
Smidigt turbostag som gör det mer lättmekat runt turbon 🙂
228mm koppling med 9000 svänghjul
Ny märkning på 9000 svänghjulet.
16-17° ligger precis på piggen, kan vara bra att lägga på minnet för den som funderar på 9000 svänghjul istället för 220mm svänghjul
Modifierad turbopackning :king
Trött T25 🙁
Undrar om det inte blir en TD04 istället 🙂
september 2, 2012 at 20:32 #192725Mycket lustiga uttag, någon har mixtrat rejälet med den förr i tiden :teeth Den T25 turbon ser ut som min gjorde på en 9000 2,3T jag hade som jag laddade 1,5 bar med, den slår i väggarna då den inte är dubbelkulagrad antar jag, så förmodligen har denna också rullat med rätt rejält ladd…
@Pershav wrote:
Mycket lustiga uttag, någon har mixtrat rejälet med den förr i tiden :teeth Den T25 turbon ser ut som min gjorde på en 9000 2,3T jag hade som jag laddade 1,5 bar med, den slår i väggarna då den inte är dubbelkulagrad antar jag, så förmodligen har denna också rullat med rätt rejält ladd…
Intressant teori om laddtryck 🙂
Jag förutsätter att denna bil varit utsatt för div plågsamma motorexperiment :geek:Kompet är ia ok 🙂
september 2, 2012 at 21:33 #192727@SaabAero wrote:
@Pershav wrote:
Mycket lustiga uttag, någon har mixtrat rejälet med den förr i tiden :teeth Den T25 turbon ser ut som min gjorde på en 9000 2,3T jag hade som jag laddade 1,5 bar med, den slår i väggarna då den inte är dubbelkulagrad antar jag, så förmodligen har denna också rullat med rätt rejält ladd…
Intressant teori om laddtryck 🙂
Jag förutsätter att denna bil varit utsatt för div plågsamma motorexperiment :geek:Kompet är ia ok 🙂
Jag hade en period där jag testade T25 turbons hållbarhet mest för kul, den klarar 1,2-1,3 bar under kortare perioder men går man upp till 1,4-1,5 med lite överslängar då kastar den in handduken rätt så snabbt, och det skedda samtliga tillfällen genom att insugssidans impellerplad slog i godset och blev deformerade som dina ser ut att vara.
Dit med en td04-15t med 6″ hus så var problemet löst. 😛
Mer bilder 😀
Rotade fram en bättre turbo ur gömmorna.
Istället för en T25 fick det bli en TD04HL-15 #6, kort å gott en 9000 Aero snurra.Närbild på de tvinnade kablarna..
Undrar fortfarande över funktionen på dessa 🙂
Shot at 2012-09-06Vad kan detta vara ?
Till mojängen hör en vippströmbrytare, typ on/off
Kan det vara en larmatrapp ?
Pystrim borttaget
Pysventilen är en vanlig kulventil. Gissar att den varit hyffsat svårjusterad :rolleyes:
De två dioderna är kopplade till APC boxen
Med motorn ur bilen tänkte jag montera en bländarskiva och en vevaxelgivare. Det visade sig vara besvärligare än jag räknat med 🙁
Oljepumpslocket har urtaget för givaren men inga hål borrade. Borra skruvhål i pumpen tänte jag inte ge mig på så det får bli ett annat lock men då behövs packningar också => vänta på delar 🙁
Bländarskiva gick inte heller nått vidare. Det går inte montera bländarskiva på min remskiva – måste alltså hitta en annan remskiva.Då är bilen på hjulen igen och nu finns det även en fungerande backväxel :king
Det som skulle bli ett snabbt lådbyte tog ganska lång tid pga en massa annat krafs som jag hittade.
Tyvärr blev ingen vevaxelgivare monterad men det går ju att lösa med motorn i bilen.Passade även på att riva bort EGR-systemet – flera prylar mindre som kan strula 😎
Hittade även ett kabelfel till tillsatsluftsliden så nu verkar tomgången klart stabilare
Vet inte om det är orsaken till att motorn verkar gå lite bättre nu eller om det är nån annan liten detalj men det verkar hoppfullt 🙂
Nu ska den få 98oktan och börja användas 😀Återstår att se om den vägrar starta fler gånger..
Nu har jag laddat upp med lite tändningsdelar som kan bytas vid ev startproblem 🙂Då har jag äntligen börjat använda bilen 🙂
Har hunnit med ca 50mil senaste veckan trots ihärdiga motorproblem…Vid en kort provtur gick den helt ok, förutom risig tomgång.
Efter några mils körning och ett kort stopp gick den inte längre på alla cylindrar 🙁
Byte av fördelare + tändkablar löste det problemet 🙂
Vet inte om det var kablarna eller fördelaren men det ska redas ut nån gång.Tomgångsproblemet finns dock kvar + att den går ryckigt på låg belastning.
Problemet med tomgången är att den vandrar mellan 500-1000rpm i cykler som tar ca 10sek.
Vissa stunder är tomgången helt ok men sjunker ner mot 500rpm och (ibland så stannar den) kan sedan vandra upp mot rätt nivå igen.
Det går inte heller att justera tomgången med tomgångsskruven.
Med urkopplad LMM blir tomgången stabil.
Ohm-mätning av LMM visar att den är hel.Bilen går även ryckigt på låg belastning. Så fort man gasar mer så trycket blir minst atmosfärstryck går motorn bättre och den känns starkare.
Vid låg belstning känns motorn svag och det går inte hålla 110kmh med mätaren i vita fältet.Nån som har en teori om vad felet är ?
Tror att kontroll av bränsletryck och BTR blir nästa steg.Med urkopplad LMM går den ok endast på låg belastning.
Den går alltså bra med urkopplad LMM både på tomgång och låg belstning men så fort belastningen ökar börjar den misstända och gå dåligt.
Med urkopplad LMM blir det svartrök och rejält hög förbrukning.Med inkopplad LMM går den risigt i hela det vita fältet på tryckmätaren.
Vid kanten till gult (atmosfärstryck) börjar den gå bra och går bra i hela varvtalsregistret.Tyvärr har jag ingen LMM att prova med och det verkar vara en ovanlig LMM som sitter på denna bil då det inte sålts några bilar i Sverige med denna LH box och LMM (LH2.2 utan kat MY -89)
Inbillar mig att spökande LMM borde visa sig även i det överladdade området ?
LMM går att justera till rätt värde med poten så den delen är ia frisk
Hade gärna provat en annan LMM men sannolikt får den vara så här tills den får T5Ska prova en annan BTR.
Tycker betendet liknar det jag haft på en annan bil och då byttes BTR och LMMAPC är inte heller friskt…
MV knattrar konstant på tomgång och laddtrycket är GLTDet borde väl betyda en paj LMM? För bilen lär väl gå ner i limp home (eller nått liknande) utan LMM inkopplad, och då lär den la inte gå så kalas?
Vad har du för siffror på din LMM? Min 900 cab är UK-specad och såld utan katt (1990) med LH 2.2, EZK och B202I. Kanske är samma LMM? Jag vet att jag har sett dessa LMM dyka upp till salu på eBay ibland. Kan ju va ett alternativ annars? Frakt från UK brukar oftast va billigt (som inrikes typ) och ta under en arbetsvecka och få hem.
LMM heter 0280 212 017
Kommer nog inte göra mer än kolla BTR och om inte det hjälper blir det T5 direkt.
Om en månad är det troligen dags för vinterdäck här och några sånna har jag inte så då lär bilen bli avställd för lite modifieringar 🙂Med urkopplad LMM går bilen helt ok så länge man håller mätaren i vita området.
Sannolikt är det LMM som krånglar men BTR måste ändå checkas om det ska bli bra med T5 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.